    From: "b...@n...pl" <b...@n...pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: World Press Knotto
    Date: Tue, 17 Feb 2009 09:47:04 +0100

    rs napisał(a):

    > bez przesady. zawsze rozdzieralismy rany i wkladalismy w nie patyk,
    > tylko ze kiedys nie bylo to tak wszechobecne jak teraz, ale to ze
    > wzgledu na wszedobylskosc mediow, przed ktorymi czesto nie sposob
    > uciec. i jak wyzej. nie trzeba sluchac czy czytac tych dziennikarzy,
    > ktorzy uzywaja takich trickow i prezentuja taki poziom. chyba nie jest
    > tak, ze nie ma wyboru, a jesli faktycznie nie ma, to czy koniecznie
    > trzeba czytac przetrawione i zaopiniowane newsy. sa jeszcze servisy z
    > gola

    > wiesz ja sadze, ze to moze byc rowniez polski syndrom (zapewne nie
> [...]

    Akurat byłem z dwóch stron barykady. Tak się zdarzyło, że wylądowałem na
    na studia w Instytucie Dziennikarstwa UW. I mogłem to też obserwować z
    poziomu różnych redakcji. Drastyczne sceny na zdjęciach i ckliwe teksty
    przyszły do nas z zachodu. Z perspektywy Polski widzimy teksty redakcji,
    które trzymają poziom BBC, CNN. Nie widzimy tego co się dzieje w The
    Sun, USA Today i wielu innych tytułach popularnych. W USA poziom
    niektórych gazet sięga 100 metrów poniżej rowu mariańskiego, łącznie z
    fotomontażami, jak to się pojawił nad siedzibą ONZ Chrystus. (Trochę
    uszczypliwości pod adresem takich mediów jest w Dobry Omen).

    Pierszy w Polsce był SE, gdzie Grzegorz Lindeberg stworzył gazetę dla
    ludzi z wykształceniem podstawowym. Teksty miały być proste, żeby każdy
    je zrozumiał. Potem wszedł Fakt i zaczęła się totalna wojna o zaniżenie
    poziomu i sensacyjność.

    Inną sprawą jest, że redakcje wymagają od fotoreporterów nie
    opowiedzenia zdjęciem o czymś, ale prostej ilustracji. Zdjęcie ma być
    dodatkiem, atrakcyjnym. Fotoreporter dostaje zlecenie, strzel fotkę
    kilkuletniej dziewczynki w piaskownicy, bo akurat jest tekst o porwaniu
    małej dziewczynki przez ojca. Widziałem już kilku fotoreporterów na
    zdjęciach, pozowali do zdjęć jako ktoś inny. Trzeba było dać zdjęcie, a
    nie było kogo sfotografować więc... Fotoreporter coraz częściej jest
    sprowadzany do roli ilustratora, a zdjęcią są prawdziwsze, więc dlatego
    nie rysownik. Co prawda Fakt zaczyna coraz częściej dawać marne grafiki
    komputerowe. Pewnie przy wersji 20 Posera fotoreporterzy przestaną być
    potrzebni, wygeneruje się komputerowo i po sprawie.

    wer