-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed.pionier.net.pl!3.eu.feeder.erj
e.net!feeder.erje.net!newsreader4.netcologne.de!news.netcologne.de!peer03.ams1!
peer.ams1.xlned.com!news.xlned.com!peer01.ams4!peer.am4.highwinds-media.com!new
s.highwinds-media.com!newsfeed.neostrada.pl!unt-exc-02.news.neostrada.pl!unt-sp
o-a-02.news.neostrada.pl!news.neostrada.pl.POSTED!not-for-mail
Subject: Re: Windy towarowe/osobowe - sterowanie i napęd.
Newsgroups: pl.misc.elektronika
References: <613f5832$0$29057$65785112@news.neostrada.pl>
<613f5d43$0$520$65785112@news.neostrada.pl>
<613f5edc$0$554$65785112@news.neostrada.pl> <sho1kq$25g$1@gioia.aioe.org>
<613fa4c1$0$517$65785112@news.neostrada.pl>
<613fc2aa$0$538$65785112@news.neostrada.pl>
From: "Irek.N." <i...@t...jest>
Date: Mon, 13 Sep 2021 23:55:33 +0200
User-Agent: Mozilla/5.0 (X11; Linux x86_64; rv:78.0) Gecko/20100101
Thunderbird/78.7.1
MIME-Version: 1.0
In-Reply-To: <613fc2aa$0$538$65785112@news.neostrada.pl>
Content-Type: text/plain; charset=utf-8; format=flowed
Content-Language: pl
Content-Transfer-Encoding: 8bit
Lines: 78
Message-ID: <613fc8da$0$530$65785112@news.neostrada.pl>
Organization: Telekomunikacja Polska
NNTP-Posting-Host: 178.37.153.233
X-Trace: 1631570139 unt-rea-a-01.news.neostrada.pl 530 178.37.153.233:33610
X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
X-Received-Bytes: 4534
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.elektronika:767116
[ ukryj nagłówki ]> Może ustalmy o czym piszemy.
>
> "Winda" to jest powszechnie używane, ale niefachowe określenie urządzeń,
> które nazywają się fachowo "dźwigami szybowymi".
Zgoda, nie znam nazewnictwa, ale nie ma to znaczenia w moim przypadku, o
tym niżej.
{ciach bardzo ciekawe rzeczy - dzięki}
> Przykładowo pusta kabina ma masę 800kg oraz maksymalny udźwig 500kg to
> masa przeciwwagi = masa kabiny (800kg) + 1/2 maksymalnego dźwigu (250kg)
> = 1050kg.
Mam właśnie taki przypadek. Czy możesz mi powiedzieć jakie mocne napędy
są stosowane w takim przypadku i z jakimi prędkościami takie windy się
poruszają? Mogę policzyć ile energii należy włożyć/wytracić, ale teoria
to jedno - w/g niej powinienem opanować swój napęd, a praktyka to drugie.
> Kiedy załadunek ma masę mniejszą od połowy dopuszczalnego to przeciwwaga
> jako cięższa ciągnie kabinę w górę. Kiedy załadunek przekracza połowę
> dopuszczalnego wtedy kabina ciągnie przeciwwagę do góry.
Z tym mam właśnie problem. Raz muszę hamować silnikiem, raz napędzać,
przy czym nigdy nie wiem co nastąpi. Dlatego nie potrafię zrobić
sensownego algorytmu kompensującego "podatność" napędu.
> Ponieważ falownik raz musi silnikiem ciągnąć ciężar, a raz go hamować to
> wyposażony jest w specjalne rezystory hamujące. Do tego napędu stosuje
> się specjalne falowniki dźwigowe i nie zrobisz takiego napędu na
> pierwszym lepszym falowniku, właśnie ze względu na brak hamowania. Każdy
> napęd posiada impulsator, dzięki któremu falownik może bardzo
> precyzyjnie realizować ruch kabiny (przyspieszenie, jazda, zwalnianie).
I tutaj chyba mam największy problem. O ile mam sprzężenie zwrotne, choć
nie bezpośrednio z falownikiem, o tyle jest to klasyczny (dobrej marki)
falownik i ten zwyczajnie nie radzi sobie z hamowaniem. Problemy z O.V.
rozwiązałem błyskawicznie, ale pomogło to tylko z pozbyciem się błędów
na falowniku.
Czyli muszę zdoktoryzować się z napędów dźwigowych. Miodzio :)
Czy silniki są zwykłe klatkowe, jakieś pierścieniowe, obcowzbudne,
cokolwiek nietypowego? Chyba nie DC? Czy może zawsze mają zapięte
zwrotne i udają serwo?
> Mam wrażenie, że porwałeś się na samodzielny montaż dźwigu bez stosownej
> wiedzy i znajomości prawa.
Dzięki za troskę, ale nic z tych rzeczy. Nie znam się na dźwigach i nie
mam zamiaru temat poznawać. Mam maszynę w której raz silnik napędza, a
raz hamuje układ. Doświadczenie z tego typu sterowaniami żadne, więc
koncertowo się wyłożyłem :(
Mogę zastosować przekładnię samohamowną, ale po pierwsze maszyneria jest
jaka jest i nie za bardzo chcę ją zmieniać, a po drugie taki układ też
ma swoje wady i w skrajnych przypadkach może generować bardzo duże
momenty spowodowane bezwładnością układu. Wolał bym jednak zrobić to
jakoś... płynniej?
> Przestrzegam przed tym,...
Dzięki za troskę, ale to nie ten przypadek. Napisałem o windzie, gdyż
taki układ jest najbliższy mojemu przypadkowi i wydaje mi się, że
słusznie zrobiłem. Wiem czego szukać.
Dzięki za naprowadzenie na trop. Jeśli mogę, poproszę więcej :)
Miłego.
Irek.N.
Następne wpisy z tego wątku
- 14.09.21 00:20 Uzytkownik
- 14.09.21 11:37 Janusz
- 14.09.21 12:22 J.F
- 14.09.21 12:35 Uzytkownik
- 14.09.21 12:46 J.F
- 14.09.21 12:54 Uzytkownik
- 14.09.21 16:30 PeJot
- 15.09.21 12:19 Irek.N.
- 15.09.21 12:22 Irek.N.
- 16.09.21 09:20 Uzytkownik
- 16.09.21 20:05 Irek.N.
- 16.09.21 22:27 Uzytkownik
- 16.09.21 23:11 Irek.N.
Najnowsze wątki z tej grupy
- Dzisiaj Bentlejem czyli przybieżeli sześciu Króli do Rysia na kasie
- ciekawy układ magnetofonu
- Mikroskop 3D
- Jak być bezpiecznym z Li-Ion?
- Szukam monitora HDMI ok. 4"
- Obcinaczki z łapaczem
- termostat do lodowki
- SEP 1 kV E
- Aku LiPo źródło dostaw - ktoś poleci ?
- starość nie radość
- Ataki hakerskie
- Akumulatorki Ni-MH AA i AAA Green Cell
- Dławik CM
- JDG i utylizacja sprzetu
- Identyfikacja układ SO8 w sterowniku migających światełek choinkowych
Najnowsze wątki
- 2024-12-25 Wrocław => Architekt rozwiązań (doświadczenie w obszarze Java, AWS
- 2024-12-25 Warszawa => Sales Assistant <=
- 2024-12-25 Kraków => Inżynier bezpieczeństwa aplikacji <=
- 2024-12-25 Lublin => System Architect (Java background) <=
- 2024-12-25 Szczecin => Specjalista ds. public relations <=
- 2024-12-25 Wrocław => Key Account Manager <=
- 2024-12-25 Kraków => Full Stack .Net Engineer <=
- 2024-12-25 Kraków => Programista Full Stack .Net <=
- 2024-12-25 Bieruń => Regionalny Kierownik Sprzedaży (OZE) <=
- 2024-12-25 Białystok => Inżynier Serwisu Sprzętu Medycznego <=
- 2024-12-25 Białystok => Delphi Programmer <=
- 2024-12-25 Chrzanów => Team Lead / Tribe Lead FrontEnd <=
- 2024-12-25 Kraków => Ekspert IT (obszar systemów sieciowych) <=
- 2024-12-25 Mińsk Mazowiecki => Spedytor Międzynarodowy <=
- 2024-12-24 Dzisiaj Bentlejem czyli przybieżeli sześciu Króli do Rysia na kasie