    From: dominik <u...@d...net.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Wielkie Przejście - Nikon FM2N -> cyfra
    Date: Mon, 13 Jun 2011 00:12:09 +0200

    On 2011-06-12 20:19, Profesor Nic wrote:
    > Chodzilo mi o naprawde jasne szkla... Daj mi 24, 35 i 50 1.4 do cropa,

    Możesz używać dokładnie tych samych z dokładnie tą samą jakością. 24/1.4
    zamieni się na ekwiwalent 35mm, ten drugi na 50mm, a trzeci na takie tanie
    ok. 80mm.
    Po drugie nie rozumiem po co chcesz samą jasność skoro nie tak ważne jest
    dla Ciebie rozmycie. W nowym aparacie zwiększysz po prostu ISO. Najnowsze
    matryce mają przewagę tak 3 działek do starej piątki, więc możesz uzyskać
    ten sam poziom ekspozycji przy szkle f/2.8 - f/4.

    > wtedy faktycznie rozwaze pozbycie sie ff. Faktycznie cos sie powoli
    > pojawia, ale albo slabe (sigma 35/1.4), albo bez AF (samyang), ale to
    > ciagle za malo dla mnie. No i chyba nie tylko dla mnie, bo popyt na ff
    > nie maleje ;)

    Nie ma sigmy 35/1.4, nie wiem co się ostatnio większości tu ubzdurało :)
    jest 30/1.4 i za tę cenę to fajny obiektyw.

    Natomiast do cropów jest sporo taniutkich stałek typu 35/1.8, 50/1.8 czy
    85/2.8 (ten ostatni chyba tylko w sony). Z bardzo szerokich jest 8mm i
    14mm samyanga oraz kilka sigm jak chcesz AF: 4.5mm, 8mm, 10mm, 15mm no i
    niezły zoom: 8-16mm oraz masa podobnych - 10-20mm, 11-18mm, 10-22mm itd.
    Jest tego od groma.

    Natomiast to o czym Ty piszesz to już inna kategoria wagowa. Nikkor 24/1.4
    kosztuje 8 tysięcy AFAIR, zeiss 24/2 to prawie pięć tysięcy, wcale nie tak
    mało dla innych podobnych. 35/1.4 wszystkie są potwornie drogie, 50mm
    jeszcze ok, ale na nim odbija w druga stronę i masz dalej 85mm i 100mm i
    135mm już bardzo drogie. Sumując same te, które podałeś masz conajmniej
    kilkanaście tysięcy. Przy takiej kwocie na szkła można sobie zazwyczaj już
    nie oszczędzać na body, a owszem, pełna klatka w tych funduszach rozwija
    skrzydła.

    > Etam, nigdy nic takiego nie sugerowalem! Przeciwnie, podkreslalem, ze
    > dla mnie nie ma sensu porownywanie cropa i FF, bo do czego innego sa.

    Przy kupnie trzeba sobie zrobić bilans czy crop czy pełna i nie ma w tym
    czegokolwiek złego.

> [...]
    > z cropem. Chodzilo mi od poczatku TYLKO o to, ze jesli akurat ktos kto
    > sie przesiada z filmu (pelnej klatki) i chcialby na cyfrowa pelna
    > klatke, to moze to zrobic w wymienionym budzecie (4 tys.) kupujac 5d z
    > prostym szklem i nie bedzie zalowal. Ktos prosil o tego typu opinie
    > wiec ja dalem.
    >
    > Nie mam zamiaru wdawac sie w puste potyczki crop vs ff, ani nikogo
    > nawracac na ff, tylko odpowiedziec na pytanie zalozyciela tego watku.
    > Co w sumie juz zrobilem, wiec jak dla mnie dalszy ciag to coraz mniej

    No właśnie tylko trzeba by było się zastanowić nad tym czy pełnoklatkowość
    w cyfrowym podejściu jest tu absolutnie potrzebna. Wiemy że drożej, wiemy
    że się zmieści w budżecie, ale przynajmniej IMHO warto najpierw sobie
    kupić "bardziej standardowy" zestaw, bo w cyfrowym podejście jest trochę
    inne jednak.

    > PS
    > Ten Sony wydaje sie ciekawa alternatywa! Coprawda poza budzetem
    > pytajacego, ale jesli ktos buduje system od zera, to pewnie warto
    > sprawdzic... Ja juz chyba zostane z Canonem z powodu skompletowanej
    > szklarni, czy mi sie to podoba czy nie ;)

    Nie przekonuję kogokolwiek do zmiany, ale jak dla mnie A850 i stare 5d
    dzieli przepaść możliwości przy nie tak wielkiej różnicy w cenie. Sony
    może pełnoprawnie konkurować z nową piątką i też nie jest tu na straconej
    pozycji, nie ma bajerów filmowych i ma kilka minusów, ale fotograficznie
    zadbano o niego i po prostu dobrze się go używa. To niewiarygodne, że A850
    tylko po tyle jest, szkoda że kilka dni temu wycofano ten model, a
    następcy jeszcze nie ma. Nie jest pewne też co tam będzie w ogóle :(

    --
    ,~
    |\ dominik, gg:919564