    From: dominik <u...@d...net.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Wielkie Przejście - Nikon FM2N -> cyfra
    Date: Sun, 12 Jun 2011 17:36:59 +0200

    On 2011-06-12 13:18, Profesor Nic wrote:
> [...]
    > na jakosc zdjec, ilosc szczegolow, przyzwoite ISO1600 - to okazuje sie
    > ze dziadek wciaz trzyma poziom. Pisze to z praktyki - posiadam 5d i
    > 550d, mialem przez jakis czas 5dII, rowniez 40d, oraz przez kilka
    > miesiecy d700 (dla rozeznania innego systemu i innej generacji).
    >
    > Stary 5d ma mase felerow, m.in. wspomniany brak czyszczenia matrycy,
    > kiepski ekran, niedzisiejszy zakres ISO, malo informacji w wizjerze,
    > ale zaden z nich nie przeszkadza specjalnie w robieniu dobrych zdjec i
    > wykorzystaniu calego potencjalu pelnej klatki.

    Jeśli popatrzysz na to tak, że ceny nowej piątki to ok. 8 tysięcy, ceny
    starej już od niewiele mniej niż pół tego to może owszem warto
    zaakceptować to. Ale, niewiele ponad 4 tysiące chodzą sony A850 - czyli
    wiele nowszy aparat jak dla mnie poziomu mniej więcej D700 czy 5DmkII.
    Sony ma swoje wady i zalety, ale jak dla mnie stare piątki w ich stanie
    musiałyby kosztować 2 tysiące, żeby się nimi interesować skoro niewiele
    drożej jest świetny aparat.

> [...]
    > (ekran, ISO, mikroregulacja!), ja roznicy w jakosci zdjec nie
    > widzialem az takiej. Wysokie ISO praktycznie to samo do 1600, a na
    > nizszych czulosciach nawet ciut wiecej szczegolow. No i cena... Stara
    > piatke kupilem za ok 40% ceny za ktora sprzedalem dwojke. I to jest
    > moj glowny argument za starym 5d - stosunek jakosc/cena. Nie porownuje
    > go z nowa generacja w kategoriach parametrow czy mozliwosci, bo nie ma
    > tu porownania, ale w kategorii jakosci uzyskiwanych efektow, przy
    > wydanej kasie i fakcie ze to FF (patrz nizej) - nie widze w tej chwili

    Pisałem wyżej - sony A850 do kupienia jest za ok. 4000-4500zł. Ja swój
    A900 kupiłem za 4500zł z drugiej ręki w idealnym stanie. Aparat ma 24Mpix,
    najlepszy wizjer, magnezową obudowę i niezłą szybkość czy porządny LCD.
    Jest więc świetny ergonomicznie, ma całkiem sobie specyfikację, no i jest
    tani, jedynie co to trzeba teraz polować na niego w takiej cenie, bo
    widzę, że popyta jest ogromny i z allegro poznikały co do jednego.

    > Rozumiem to podejscie, i zgadzam sie 100%. Ale jest cos co pominales.
    > Pelna klatka daje dostep do kolekcji szerokich i jasnych szkiel, co
    > dla mnie (i dla wielu) jest priorytetem i dlatego wlasnie wybralem FF.
    > Mniejsza GO bardzo pomaga w moim stylu fotografii (izolowanie obiektow
    > z tla), ale nie jest priorytetem.

    Ale większość szkiełek wartych uwagi jest dostępna i pod cropa, np świetna
    sigma 8-16mm i 12-24mm. Nawet problem rybiego zaspokoił samyang. Nie ma
    więc co narzekać na jakieś braki.

    > Swiete slowa! Duzo drozej za body i potem jeszcze za szkla... Ja
    > generalnie cropa cenie, mam, uzywam i wcale nie uwazam, zeby byl
    > gorszy of FF, to po prostu inne urzadzenie do nieco innych celow, tak
    > jak np rozne typy samochodow. Dobierac trzeba pod katem potrzeb i
    > portfela, nie ma jednej generalnej reguly.

    Też używam jednego i drugiego i też mam porównanie w cenach, ale Ty
    kreujesz całkiem inny wybór - pomiędzy nowiuśkim body aps-c, a staruszkiem
    5d. Jak dla mnie bezdyskusyjnie piątka to przegrywa, bo samo body w swojej
    fizyczności nie da tyle radości i bezproblematyczności co nowe cropy, a
    już tym bardziej jak ktoś ma bardzo ograniczone fundusze i kupi jedynie
    dobre body, ale na szkła nie starczy.
    Pełna klatka jest droga, w body i szkłach. Różnica jest spora i trzeba być
    na to od razu nastawionym. Do cropa jest masa fajnych małych stałek,
    możliwości nie tak fajne, ale wygoda poza wizjerem kapitalna.

    > Fotografuje tez na filmie, w roznych formatach i jesli wypobrazam
    > sobie teraz przechodzenie z filmu na cyfre, to wlasnie na pelna
    > klatke, stad moja sugestia. Pewnie subiektywna ;)

    Też mam jeszcze analogi, ale ich narzut czasowy dla mnie powoli jest nie
    do zaakceptowania. Fajne to z powodu innego podejścia do fotografowania,
    ale IMHO w cyfrowy świat warto wejść tam gdzie nie będzie problemów. Kupno
    używanej piątki to już brzmi jak problem z migawką, a właśnie na początku
    zanim wyrobi się sobie zasady będzie migawka strzelać jedno zdjęcie za
    drugim. Nowe cropy są świetne, IMHO w tym wypadku D700 byłby najlepszy,
    ale skoro to sporo za dużo to D7000 i potem ewentualna przesiadka.

    --
    ,~
    |\ dominik, gg:919564