  • 31. Data: 2010-05-10 16:49:21
    Temat: Re: W pełni elektryczny samochód od Nissana
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    Pszemol pisze:

    > Prąd jest czystym źródłem energii, benzyna czy olej napędowy - brudnym.

    Media to potęga, każdą bzdurę potrafią wepchnąć do głowy...

  • 32. Data: 2010-05-10 16:52:21
    Od: "kogutek" <k...@v...pl>

> [...]
    > oswietlenia itd. Zrodla alternatywne tez moga miec w tym swoj udzial.
    > Z paneli PV mozesz otrzymac 0.1~0.2kW/m^2 a to praktycznie zalatwia
    > sprawe.
    >
    > Moim zdaniem lepiej juz jest uzywac energii elektrycznej do ladowania
    > akumulatorow niz np. do ogrzewania slabo izolowanych domow (to jest
    > duzo gorsza marnotrawnosc bo do podgrzania powietrza mozna uzywac
    > zrodel energii o znacznie wyzszej entropii niz tej potrzebnej do
    > wytworzenia pradu). O wydajnosc elektrowni czy sieci tez nie ma co sie
    > martwic na zapas - to juz interes energetykow (i to doslownie).

    Za książką Sztuka Elektroniki ( Horowitz, Hill) strona 507 rozdział 14.04 Ogniwa
    słoneczne. Po uwzględnieniu wszystkich strat można uzyskać ( z ogniw
    słonecznych)średnią moc w przeciągu doby 8W zimą i 20W latem z 1m2 powierzchni.
    Trochę dużo potrzeba metrów kwadratowych żeby kilowata udłubać.Jak sobie
    wyobrażasz ładowanie akumulatora w nocy z ogniw słonecznych. Bo idea ładowania
    ma polegać na tym że się ładują jak się śpi. Nie dotyczy to tych co całe życie
    pracują na nocną zmianę.

  • 33. Data: 2010-05-10 17:13:33
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    kogutek pisze:
> [...]
    > ma polegać na tym że się ładują jak się śpi. Nie dotyczy to tych co całe życie

    No, w dzień 100m2 paneli rozstawionych w ogródku będzie napędzało pompę która
    przepompuje wodę ze studni do zbiornika na strychu (dużym). A w nocy turbinka
    napędzana tą wodą naładuje ogniwa w samochodzie :)
    Możesz też podłączyć się do sieci aby czarną robotę odwaliła jakaś elektrownia
    sztytowo-pompowa, za stosowną opłatą :)

  • 34. Data: 2010-05-10 17:20:56
    Od: Robert Rędziak <r...@g...wkurw.org>

    On Sun, 9 May 2010 21:02:57 -0500, Pszemol <P...@P...com>
    wrote:

    > Prąd jest czystym źródłem energii, benzyna czy olej napędowy - brudnym.

    Tak, tak Pszemciu. Bierze sie z nikąd (choć tak naprawdę to Zeus
    gromowładny go wytwarza -- czyli to Zeus jest źródłem).

    r.
    _____________

  • 35. Data: 2010-05-10 17:21:08
    Od: Robert Rędziak <r...@g...wkurw.org>

    On Mon, 10 May 2010 10:43:40 +0200, DoQ <p...@g...com>
    wrote:

    > Mamy gdzies w Polsce jakieś złoża prądu?? :)

    Na Olimpie. Cholera. To nie w Polsce ;)

    r.
    _____________

  • 36. Data: 2010-05-10 17:21:52
    Temat: Re: W pe?ni elektryczny samochód od Nissana
    Od: Robert Rędziak <r...@g...wkurw.org>

    On Mon, 10 May 2010 08:41:22 +0200, J.F
    <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Albo inaczej - to rownowartosc okolo 2 litrow paliwa.
    > Kto tankuje ponad 60l miesiecznie ?

    Ja. Jakieś 100-150l na miesiąc (zależy, czy zaliczę dwa, czy
    trzy tankowania), ale też jakoś specjalnie dużo nie jeżdżę :)

    r.
    _____________

  • 37. Data: 2010-05-10 17:22:23
    Od: Robert Rędziak <r...@g...wkurw.org>

    On Mon, 10 May 2010 05:58:17 -0700 (PDT), JD <j...@g...com>
    wrote:

    > Z paneli PV mozesz otrzymac 0.1~0.2kW/m^2 a to praktycznie zalatwia
    > sprawe.

    A ile kosztuje metr kwadratowy ogniw fotowoltanicznych? I co,
    jeśli słońce słabawo świeci (co u nas nie jest niczym
    niespotykanym)?

    > wytworzenia pradu). O wydajnosc elektrowni czy sieci tez nie ma co sie
    > martwic na zapas - to juz interes energetykow (i to doslownie).

    Ahem. Tak jakby ten koszt nie został przerzucony na odbiorców
    końcowych (w kosztach stałych, zależnych również od tego, jakie
    masz przyłącze).

    r.
    _____________

  • 38. Data: 2010-05-10 17:33:38
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Mon, 10 May 2010 10:43:40 +0200, DoQ napisał(a):

    > Mamy gdzies w Polsce jakieś złoża prądu?? :)

    No pare elektrowni wodnych jest... ;)

    --
    ___________ (R)
    ___/ /_ ___ os. Jagiellońskie 13/43 31-833 Kraków (012 378 31 98)

  • 39. Data: 2010-05-10 17:35:19
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Mon, 10 May 2010 10:01:03 +0200, Tomasz Pyra napisał(a):

    > Problemem jest właśnie to skąd ten prąd wziąć, bo samochód to nie
    > żarówka 100W, tylko urządzenie które zakupione przez rodzinę zwiększy
    > jej zużycie prądu kilkukrotnie.
    > A przepustowości i możliwości produkcyjnych w elektrowniach brakuje już
    > dziś.

    Z drugiej strony - problemem współczesnych elektrowni są dobowe zmiany
    zapotrebowania na energię.
    Zakąłdając, że większosc aut jeździ w dzień, a ładuje się w nocy, to
    nierównomierności poboru mocy zostałyby dość mocno zniwelowane.

  • 40. Data: 2010-05-10 19:44:10
    Od: Jaroslaw Berezowski <p...@g...pl>

    Dnia Mon, 10 May 2010 08:41:22 +0200, J.F. napisał(a):

    > Nie jest tak swietnie. W kraju mozemy liczyc na jakies 15GW przez kilka
    > godzin, co nam daje powiedzmy 6kWh na samochod. Co na kilkanascie km
    > starczy, ale niektorzy jezdza dalej.
    Z moich obliczen wynika, że samochodzik klasy Opla Corsy B wezmie 115Wh/
    km przy plaskiej jezdzie @ 90km/h. Powiedzmy, że w miescie będzie to
    150Wh/km (pewnie będzie mniej, zakladając hamowanie odzyskowe), to daje
    40km zasięgu. Poza ty, do nasycenia rynku i wymiany CALEJ floty to
    jeszcze daaaaaaaaaaleeeeeeeeeeeeeeekaaaaaaaaaaa droga. I tak samochody
    dalszego zasiegu co najwyzej hybrydami PHEV beda, wiec jak dla mnie
    16-20kWh jest raczej dostepne.

    --
    Jaroslaw "jaros" Berezowski