  • 1. Data: 2014-07-10 23:33:11
    Temat: Uczenie sie Scheme'u, zeby przeczytac ksiazke
    Od: g...@g...com

    Jakis czas temu w innym watku pan A.L. pisal odnosnie jezyka
    Scheme tak:

    "Scheme JEST na smietniku historii i nikt nei bedzie uczyl sie Scheme
    zbeby pzreczytac ksizke. Konec. Kropka. [...]

    NIKT NEI UZYWA SCHEME DO NICZEGO. [...]
    Niestety, nikt disiaj nei studiuje dla przyjemnosci
    studiwoania. Nawet na MIT. Jeszcze raz: nie twierdze se TRESC SICP sie
    zdezaktualizowala. Nie twierdze z FORMA KSAIZKOWA sie
    zdezaktualizowala. Twierdze ze pzrekaz oparty na Scheme sie
    zdezaktualizowal, co twierdzil sa mSussmau usprawiedliwajac pzrejscie
    na Pythona. "

    W swietle tej wypowiedzi chcialem zwrocic uwage, ze profesor Sussman
    napisal jeszcze co najmniej dwie ksiazki, ktorych przekaz oparty jest
    na Scheme, mianowicie:

    Structure and Interpretation of Classical Mechanics (z Jackiem Wisdomem),
    w ktorej tlumaczy mechanike Lagrange'a i Hamiltona przy pomocy programow
    napisanych w Scheme, rok wydania 2003, tekst dostepny tutaj:
    http://mitpress.mit.edu/sites/default/files/titles/c
    ontent/sicm/book.html

    oraz Functional Differential Geometry (rowniez z Jackiem Wisdomem),
    rok wydania 2013, wiecej informacji dostepnych tu:
    http://mitpress.mit.edu/books/functional-differentia
    l-geometry

    W zwiazku z tym teza, jakoby "profesor Sussman twierdzil, ze
    przekaz oparty na Scheme sie zdezaktualizowal", wydaje sie
    nie do obronienia, podobnie jak stwierdzenie, ze "NIKT NIE UZYWA
    SCHEME DO NICZEGO" (bo np. Sussman i Wisdom uzywaja do wyjasniania
    mechaniki)

    Poza tym MIT Press przygotowalo w 2008 trzecie wydanie ksiazki
    Daniela Friedmana "Essentials of Programming Languages", zawierajacej
    pokazna baze kodu napisanego w jezyku, ktorego "nikt nie uzywa
    do niczego": http://mitpress.mit.edu/books/essentials-programming
    -languages

    Goraco zachecam do zapoznania sie.

  • 2. Data: 2014-07-11 11:24:02
    Temat: Re: Uczenie sie Scheme'u, zeby przeczytac ksiazke
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Thu, 10 Jul 2014 14:33:11 -0700 (PDT), g...@g...com
    wrote:

> [...]
    >Daniela Friedmana "Essentials of Programming Languages", zawierajacej
    >pokazna baze kodu napisanego w jezyku, ktorego "nikt nie uzywa

    Z faktu ze ktos tam napisal ksiazke uzywajac Scheme nie wynika ze
    Scheme jest popularnym jezykiem.

    W szczegolnosci, mako kto bedzie sie uczyl Scheme zeby przeczytac
    ksiazke. Raczej oleje ksiazke. I to byla glowna motywacja
    wptrowadzenai Pythona do MIT. Jak sie zaproponuje ludziom kurs
    literatury angielskiej ktory wymaga znajomosci laciny, to pojda gdzie
    indziej. A na rynku edukacyjnym jest konkurencja i to ostra. MIT wcale
    nie wygrywa "z definicji". Studenci chca sie uczyc jezykow ktorych
    UZYWA SIE W PRZEMYSLE. Jeseli student palci 60 tysiecy dolcow rocznie,
    to nie ma ochoty na kursy "dla zaspakajanie ciekawosci i wrazen
    estetycznuch".

    Poprownanie ilosc osob uzywajachcy Scheme do uzywajacych na przyklad
    javy pozwala stwierdzic ze NIKT nie uzywa Scheme. DO NICZEGO.

    Nauka Scheme to czysta strata czasu.

    A.L.

    P.S. Znam ksiazke Sussmana na temat mechaniki. Jest to moim zdaniem
    NAJORSZA ksiazka kiedykolwiek napisana na ten temat. Ni ma w niej
    bowiem nic o fizyce

  • 3. Data: 2014-07-11 21:06:10
    Od: Roman W <b...@g...pl>

    On Fri, 11 Jul 2014 04:24:02 -0500, A.L. <a...@a...com> wrote:
    > P.S. Znam ksiazke Sussmana na temat mechaniki. Jest to moim zdaniem
    > NAJORSZA ksiazka kiedykolwiek napisana na ten temat. Ni ma w niej
    > bowiem nic o fizyce

    Mechanika klasyczna to także w pewnym sensu dział matematyki.

    RW

  • 4. Data: 2014-07-11 21:17:28
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On 11.07.2014 11:24, A.L. wrote:

    > P.S. Znam ksiazke Sussmana na temat mechaniki. Jest to moim zdaniem
    > NAJORSZA ksiazka kiedykolwiek napisana na ten temat. Ni ma w niej
    > bowiem nic o fizyce

    Książki nie czytałem, ale jeśli krótki opis
    wspomina, że książka zaczyna się od lagranżjanów,
    by szybko przejść do kanonicznego rachunku perturbacyjnego,
    to ta książka jest dla tych, co bloczki, ruch dwóch planet
    i krzywą balistyczną przerobili dawno temu.

    Jakby nie podobieństwo tytułu do innej książki,
    tak bym go interpretował - jak wygląda struktura
    mechaniki, czyli struktura matematyczna.

    Co wcale nie znaczy, że książka jest dobra. Posiłkowanie
    się symulacjami w czymś takim budzi moja obawy;-)

    pzdr
    bartekltg

  • 5. Data: 2014-07-11 22:06:12
    Od: firr <p...@g...com>

    W dniu piątek, 11 lipca 2014 21:17:28 UTC+2 użytkownik bartekltg napisał:

> [...]
    >

    > Co wcale nie znaczy, że książka jest dobra. Posiłkowanie
    >
    > się symulacjami w czymś takim budzi moja obawy;-)

    czyli myslisz ze jestes lepszy z matematyki
    od czesci (wiekszosci?) autorów piszacych
    'książki akademickie'? kolega jest dosyc dobry z matematyki ale czy az tak ;/ ?

  • 6. Data: 2014-07-11 23:22:27
    Od: g...@g...com

    W dniu piątek, 11 lipca 2014 11:24:02 UTC+2 użytkownik A. L. napisał:

    > Z faktu ze ktos tam napisal ksiazke uzywajac Scheme nie wynika ze
    > Scheme jest popularnym jezykiem.

    Scheme nie jest popularnym jezykiem, i prawdopodobnie nigdy
    sie takim nie stanie, poniewaz wielu osobom ciezko jest przelknac
    te ilosc nawiasow. Tym niemniej, posiada pewne wlasciwosci, ktore
    sprawiaja, ze do niektorych zastosowan nadaje sie duzo lepiej od
    innych jezykow, i w tej swojej niszy trzyma sie calkiem niezle.

    Tak czy inaczej, moja wypowiedz odnosila sie do Panskiego stwierdzenia,
    ze "profesor Sussman twierdzi, ze przekaz oparty na Scheme sie
    zdezaktualizowal". Otoz gdyby tak bylo, raczej nie napisalby dwoch ksiazek
    (z ktorych jedna zostala wydana rok temu), ktorych "przekaz jest
    oparty na Scheme". Chyba ze chce Pan utrzymywac, ze np. profesor
    Sussman ma schizofrenie albo jest hipokryta

> [...]
    > UZYWA SIE W PRZEMYSLE. Jeseli student palci 60 tysiecy dolcow rocznie,
    > to nie ma ochoty na kursy "dla zaspakajanie ciekawosci i wraze

    Z moich doswiadczen wynika, ze rozni studenci chca roznych rzeczy.
    Na pewno sa rowniez tacy, o ktorych Pan mowi. Ale mozna znalezc i takich,
    ktorzy chetnie naucza sie ISWIMa albo beda studiowac teorie modeli.

    > Poprownanie ilosc osob uzywajachcy Scheme do uzywajacych na przyklad
    > javy pozwala stwierdzic ze NIKT nie uzywa Scheme. DO NICZEGO.

    Z rankingu zamieszczonego na
    http://www.tiobe.com/index.php/content/paperinfo/tpc
    i/index.html
    mozna wywnioskowac, ze "jeszcze bardziej nikt" nie uzywa do niczego
    Prologa

    > Nauka Scheme to czysta strata czasu.

    To zalezy jakie przyjmie sie kryterium pozytecznosci, czy tez
    -- mowiac inaczej -- co jest dla kogo wazne

    W kazdym razie Scheme jest jezykiem na tyle prostym, ze
    raczej nikt ogarniety nie powinien miec wiekszych problemow
    z rozumieniem napisanych w nim programow po krotkim przyswojeniu
    podstaw

    > P.S. Znam ksiazke Sussmana na temat mechaniki. Jest to moim zdaniem
    > NAJORSZA ksiazka kiedykolwiek napisana na ten temat. Ni ma w niej
    > bowiem nic o fizyce

    Brakuje mi rozeznania, zeby wypowiedziec sie na ten temat kompetentnie,
    oraz zdolnosci do czytania w myslach, zeby zrozumiec Panska wypowiedz.
    Zgodze sie na pewno, ze jest to ksiazka pod wieloma wzgledami daleka
    od doskonalosci, ale mysle tez, ze zeby w pelni zrozumiec jej zamysl,
    warto zapoznac sie z wizja wyrazona w artykule "Intelligence in Scientific
    Computing" z 1988 roku: https://dspace.mit.edu/bitstream/handle/1721.1/6501/
    AIM-1094.pdf

  • 7. Data: 2014-07-11 23:39:17
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On 11.07.2014 22:06, firr wrote:

    > czyli myslisz ze jestes lepszy z matematyki
    > od czesci (wiekszosci?) autorów piszacych
    > 'książki akademickie'? kolega jest dosyc dobry z matematyki ale czy az tak ;/ ?

    Jakiś proces... myślowy doprowadził Cię do zadania takiego pytania?

    Przy okazji: nie psuj cytatów googlem, mogę je jedynie wyciąć,
    nie będę ręcznie usuwał co drugiej, pustej linijki.

    pzdr
    bartekltg

  • 8. Data: 2014-07-11 23:41:33
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Fri, 11 Jul 2014 14:22:27 -0700 (PDT), g...@g...com
    wrote:

    >od doskonalosci, ale mysle tez, ze zeby w pelni zrozumiec jej zamysl,
    >warto zapoznac sie z wizja wyrazona w artykule "Intelligence in Scientific
> [...]

    Prosze pana, ja sie nie kieruje recenzjami tylko wlasnym rozumem.
    Ksiazka jezt ksiazka o OBLICZENIACH dla ktorych MOTYWACJA jest fizyka,
    przy czym dyskutuje sie owe obliczenia, a fizyki nie

    Obawiam sie ze nie propzumiemy sie w sprawie Scheme. Ja uwazam co
    uwazam, Pan uwaza co uwaza. Pan kocha Scheme i nie da jej skrzywdzic,
    mnei Scheme jest obojetna jak zeszloroczny snieg. Obawiam sie ze
    wiekszosci grupowiczow rowniez

    Ja Scheme znam, kiedys sie Scheme i Lispem podneicalem, ale to bylo
    dawno i od tego czasu mi pzreszlo. Nie wyobrazam sobie abym studentow
    zmusil do uczenai sie Scheme po to tylko zeby pzreczytali ksiazke.
    Zwlaszcza studentow ktorzy placa za studia duze pieneidze i oczekuje
    ze nauczy sie ich pozytecznych rzeczy

    Wiec proponuje pozostac przy swoich opiniach

    A.L.

  • 9. Data: 2014-07-12 00:16:44
    Od: g...@g...com

    W dniu piątek, 11 lipca 2014 23:41:33 UTC+2 użytkownik A. L. napisał:

    AIM-1094.pdf

    > Prosze pana, ja sie nie kieruje recenzjami tylko wlasnym rozumem.

    Oczywiscie, moge takiej postawie tylko przyklasnac. Ale nie wspominalem
    nigdzie o zadnej recenzji, tylko o pejperze z 1988 roku, ktory z przyczyn
    chronologicznych nie moglby stanowic recenzji ksiazki z 2003 roku.

    > Ksiazka jezt ksiazka o OBLICZENIACH dla ktorych MOTYWACJA jest fizyka,
    > przy czym dyskutuje sie owe obliczenia, a fizyki nie

    Tzn. w moim odczuciu jest to raczej ksiazka o aparacie pojeciowym
    stosowanym w fizyce, a obliczenia sluza jedynie do zilustrowania
    tego aparatu. Ale nie o tym chcialem dyskutowac.

> [...]
    > uwazam, Pan uwaza co uwaza. Pan kocha Scheme i nie da jej skrzywdzic,
    > mnei Scheme jest obojetna jak zeszloroczny snieg. Obawiam sie ze

    Bardzo mozliwe, ze sie nie porozumiemy. Ale nie o porozumienie
    tutaj chodzi, bo opinie kazdy moze miec swoja, tylko o adekwatne
    ujecie tego, jak sie maja rzeczy. Napisal Pan pewne zdanie o profesorze
    Sussmanie, insynuujac przy tym, ze zarzucam mu ignorancje, a tymczasem
    ja pokazalem, ze to, co Pan napisal o Sussmanie, jest albo nieprawda, albo
    jeszcze gorsza insynuacja. Nie chodzi o to, czy profesor Sussman
    ma racje w swoim stanowisku, czy jej nie ma, bo dla jednych moze byc
    autorytetem, a dla innych moze nie byc. Chodzi o to, zeby trzymac sie
    faktow.

> [...]
    > zmusil do uczenai sie Scheme po to tylko zeby pzreczytali ksiazke.
    > Zwlaszcza studentow ktorzy placa za studia duze pieneidze i oczekuje

    Ja tez nie chcialbym, zeby zmuszal Pan studentow do uczenia sie
    Scheme'u

    > Wiec proponuje pozostac przy swoich opiniach

    Ja bym jednak proponowal pozostawac przy faktach.
    Moze miec Pan oczywiscie opinie, ze np. w ciagu dwudziestu
    lat ludzie zapomna, ze kiedys bylo takie cos, jak Scheme,
    ale twierdzenie, ze "nikt dzis nie uzywa Scheme'u do niczego"
    jest po prostu nieliczeniem sie z rzeczywistoscia.

    Byc moze zechce sie Pan ratowac stwierdzeniem, ze to zdanie,
    ze "nikt nie uzywa dzis Scheme'u do niczego", jest tylko
    elipsa, i chodzi w nim np. o to, ze "zadna firma wytwarzajaca
    komercyjne oprogramowanie nie uzywa Scheme'u do niczego"
    -- i wowczas zasadniczo zgodze sie z Panem (pomijajac kilka
    zglaszanych przeze mnie wczesniej zastrzezen), ale jednoczesnie
    apelujac do Pana o precyzje jezykowa, bo takie macenie nie prowadzi
    do niczego dobrego

  • 10. Data: 2014-07-13 00:09:34
    Od: firr <p...@g...com>

    > W szczegolnosci, mako kto bedzie sie uczyl Scheme zeby przeczytac
    >
    > ksiazke. Raczej oleje ksiazke. I to byla glowna motywacja
    >
    > wptrowadzenai Pythona do MIT. Jak sie zaproponuje ludziom kurs

    jesli tak to szczerze mowiac mozna spjrzec na to tak ze przegieli w drugą strone ;/
    Scheme ktory/a chyba jest bardzo akademickim jezykiem i python za ktorym szczerze
    mowiac chyba nie stoi jakas wielka idea i ktory jesli czegos uczy to chyba bardziej
    tych zabawkowych reguł zabawkowej skladni itp - wydaje mi sie tez ze wyrazanie
    programow w pythonie nie jest wcale takie naturalne tylko bardziej zabawkowe ale moze
    sie myle

    u mnie na uczelni na fizyce uczyli na cwiczeniach ogolnych podstaw programowania (w
    starym pascalu), tzw podstaw metod numerycznych (o ile pamietam i byly to straszne
    podstawy), fortrana (o ile pamietam), uniksowego shella, c (na co prawie nie
    chodzilem), mathematici czy czegos takiego, a pozniej chyba na 4tym roku c++ i moze
    jeszcze czegos (bazydanych moze i inne takie costam moze troche bardziej unikalnego)
    - ale to byly to wszystko tak powiezchowne kursy ze poza jakas garscią sztuczek i
    ogolnym milym wrazeniem to o jakiejkolwiek solidnej wiedzy raczej wogle nie bylo co
    tam mowic -- ale powspominac przyjemnie