    Newsgroups: pl.comp.programming
    Date: Fri, 11 Jul 2014 14:22:27 -0700 (PDT)
    Subject: Re: Uczenie sie Scheme'u, zeby przeczytac ksiazke
    From: g...@g...com

    W dniu piątek, 11 lipca 2014 11:24:02 UTC+2 użytkownik A. L. napisał:

    > Z faktu ze ktos tam napisal ksiazke uzywajac Scheme nie wynika ze
    > Scheme jest popularnym jezykiem.

    Scheme nie jest popularnym jezykiem, i prawdopodobnie nigdy
    sie takim nie stanie, poniewaz wielu osobom ciezko jest przelknac
    te ilosc nawiasow. Tym niemniej, posiada pewne wlasciwosci, ktore
    sprawiaja, ze do niektorych zastosowan nadaje sie duzo lepiej od
    innych jezykow, i w tej swojej niszy trzyma sie calkiem niezle.

    Tak czy inaczej, moja wypowiedz odnosila sie do Panskiego stwierdzenia,
    ze "profesor Sussman twierdzi, ze przekaz oparty na Scheme sie
    zdezaktualizowal". Otoz gdyby tak bylo, raczej nie napisalby dwoch ksiazek
    (z ktorych jedna zostala wydana rok temu), ktorych "przekaz jest
    oparty na Scheme". Chyba ze chce Pan utrzymywac, ze np. profesor
    Sussman ma schizofrenie albo jest hipokryta

    > W szczegolnosci, mako kto bedzie sie uczyl Scheme zeby przeczytac
    > ksiazke. Raczej oleje ksiazke. I to byla glowna motywacja
    > wptrowadzenai Pythona do MIT. Jak sie zaproponuje ludziom kurs
    > literatury angielskiej ktory wymaga znajomosci laciny, to pojda gdzie
    > indziej. A na rynku edukacyjnym jest konkurencja i to ostra. MIT wcale
    > nie wygrywa "z definicji". Studenci chca sie uczyc jezykow ktorych
    > UZYWA SIE W PRZEMYSLE. Jeseli student palci 60 tysiecy dolcow rocznie,
    > to nie ma ochoty na kursy "dla zaspakajanie ciekawosci i wraze
    > estetycznuch".

    Z moich doswiadczen wynika, ze rozni studenci chca roznych rzeczy.
    Na pewno sa rowniez tacy, o ktorych Pan mowi. Ale mozna znalezc i takich,
    ktorzy chetnie naucza sie ISWIMa albo beda studiowac teorie modeli.

    > Poprownanie ilosc osob uzywajachcy Scheme do uzywajacych na przyklad
    > javy pozwala stwierdzic ze NIKT nie uzywa Scheme. DO NICZEGO.

    Z rankingu zamieszczonego na
    http://www.tiobe.com/index.php/content/paperinfo/tpc
    i/index.html
    mozna wywnioskowac, ze "jeszcze bardziej nikt" nie uzywa do niczego
    Prologa

    > Nauka Scheme to czysta strata czasu.

    To zalezy jakie przyjmie sie kryterium pozytecznosci, czy tez
    -- mowiac inaczej -- co jest dla kogo wazne

    W kazdym razie Scheme jest jezykiem na tyle prostym, ze
    raczej nikt ogarniety nie powinien miec wiekszych problemow
    z rozumieniem napisanych w nim programow po krotkim przyswojeniu
    podstaw

    > P.S. Znam ksiazke Sussmana na temat mechaniki. Jest to moim zdaniem
    > NAJORSZA ksiazka kiedykolwiek napisana na ten temat. Ni ma w niej
    > bowiem nic o fizyce

    Brakuje mi rozeznania, zeby wypowiedziec sie na ten temat kompetentnie,
    oraz zdolnosci do czytania w myslach, zeby zrozumiec Panska wypowiedz.
    Zgodze sie na pewno, ze jest to ksiazka pod wieloma wzgledami daleka
    od doskonalosci, ale mysle tez, ze zeby w pelni zrozumiec jej zamysl,
    warto zapoznac sie z wizja wyrazona w artykule "Intelligence in Scientific
    Computing" z 1988 roku: https://dspace.mit.edu/bitstream/handle/1721.1/6501/
    AIM-1094.pdf