  • Data: 2011-07-11 10:10:17
    Temat: Re: Uciekają
    Od: Artur Maśląg <f...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2011-07-11 00:55, Wojtek Borczyk pisze:
    > On Sun, 10 Jul 2011, Artur Maśląg wrote:
    >
    > To ja poproszę o inne statystyki - w ilu procentach wypadków
    > pieszy-samochód których skutkiem była śmierć lub poważne uszkodzenie
    > ciała pieszego orzeczono winę kierowcy, a w ilu winę pieszego i
    > uniewinnienie tegoż kierowcy?

    Spróbuję poszukać, ale podejrzewam, że nie będzie się to zbytnio
    odbiegało od tego co powyżej podałem.

    > Idealista... ;-)

    Niech będzie i idealista :) Z drugiej strony jednak realista.

    > A kto to jest "słabszy użytkownik drogi"? Czy kierowców 20-to tonowych
    > ciężarówek powinny obowiązywać inne przepisy ruchu drogowego, niż
    > kierowców aut osobowych? Na litość, nie dajmy sobie zrobić wody z mózgu!

    No właśnie - nie dajmy sobie zrobić wody z mózgu. Słabszy to słabszy.
    Rowerzysta, pieszy. Nie popadajmy w absurdy. Kierowców zasadniczo
    obowiązują te same przepisy i ich znajomość potwierdzają stosownym
    egzaminem. Tutaj jednak należały zachowanie dostosowywać do ogólnych
    zasad bezpieczeństwa. "Popychanie" i straszenie mniejszych/słabszych
    "samochodów" jest w porządku?

    > Bo to były czasy Twojej i mojej młodości! ;-) Na tej samej zasadzie moi
    > rodzice zawsze miło wspominali czasy okupacji i pierwsze lata po tzw.
    > "wyzwoleniu".

    Wojtek, nie, to nie dlatego, że było to czasy naszej młodości.
    Zrobiliśmy sobie taką analizę (porównanie) naszych czasów i obecnych
    - to dwa różne systemy, dwa różne światy. Dwa różne światy nie tylko
    z racji systemowych, ale zwyczajnie cywilizacyjnie, technicznie itd.
    Porównania wprost bez osadzenia faktów w pewnych realiach nie mają
    sensu, a tak najczęściej się dzieje.

    > Ale mimo to ja jakoś za "komuną" nie tęsknię ;-)

    Ja też, choć wiele obecnych rozwiązań jest dla mnie nie do przyjęcia.
    Tyle, że to są rozwiązania tyczące obecnych czasów i znów wprost nie
    można ich porównywań do "mechanizmów" działających w PRL-u. Stąd też
    raczej w moich wypowiedziach nie znajdziesz odniesień w stylu
    "bo w komunie" itd. Raczej znajdziesz odniesienia do rozwiązań
    stosowanych w innych krajach "zachodnich".

    > No ale jaki stąd wniosek? Wtedy przynajmniej stwarzano pozory
    > egzekwowania elementarnej wiedzy o zasadach ruchu na drodze.

    To nie były pozory. Były pogadanki w szkołach, różne kółka
    zainteresowań w LOK, czy działalność ZHP. Zresztą było tez inne
    podejście do tematu - ktoś to musiał dotować. Tak, dotowaliśmy
    to wszyscy i nikogo nie pytano, czy chce ze swoich podatków na
    to łożyć. Sama karta to tylko dodatek. Zwróć też uwagę, że
    rzeczywistość też wyglądała zgoła inaczej. Inna sprawa, że takie
    metody nauczania są stosowane w zasadzie w całym cywilizowanym
    świecie - PRL nie był tu specjalnie odkrywczy.

    > Dziś tych zasad nikt ani nie wpaja,

    W sporej części prawda, choć jednak moi synowie zrobili karty
    rowerowe w podstawówce (chyba, mam wrażenie, że jeden z nich chyba
    w gimnazjum), no ale to było parę ładnych lat temu. Faktem jest,
    że zasad bezpieczeństwa to ja ich od małego uczyłem, a nie szkoła.

    > ani nie egzekwuje :(

    No i tu jest pies pogrzebany. Kolejny raz napiszę, że co komu
    po dobrym prawie, kiedy szanse na poniesienie konsekwencji swych
    czynów są niewielkie? Większość osób się do niego stosuje, niestety
    spory odsetek ludzi nie. Jaki przykład daje ojciec, który prowadząc
    samochód łamie przepisy na oczach dziecka, jaki przykład daje matka,
    przechodząca z dzieckiem na czerwonym świetle?

    Bądźmy realistami...