  • 121. Data: 2016-11-14 12:01:10
    Temat: Re: Trwałość zapisów na nośnikach informacji
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Łukasz napisał:

    > jak miałbym kupować model dwudyskowy to tylko po to żeby dyski podłączyć
    > równolegle - w tej chwili mój dysk do bekapu ma 1TB i jest to dla mnie
    > wystarczające, do nowego bym kupił 2x3 albo 2x4TB i wystarczyłoby na
    > długo. Mógłbym tego nasa co mam teraz wykorzystać do kopii równoległej z
    > nowego dysku... ale jakoś nie widzę sensu, szczególnie że musiałby być w
    > tej samej lokalizacji, co najwyżej zasilany z innej fazy czy innego UPSa

    Przeczytałem coś o "szybkim dwudyskowym", więc nie omieszkałem na wszelki
    wypadek ostrzec. RAID1 (mirror) nie przyśpiesza nic a nic. Tak samo chyba
    warto przestrzec przed dyskami o podejrzanie dużej pojemności. Ktoś mi
    niedawno oferował dyski 6 TB czy nawet więcej. Tanio. Z tym że to jakiś
    noname był. A musze przyznać, że dysków noname, to ja wcześniej nie
    widziałem. W tej branży jest zaledwie kilku producentów, za to dobrze
    znanych. Spodziewam się, że po takich dyskach można się wszystkiego
    spodziewać. Wolę mniejszy, ale znany.

    --
    Jarek

  • 122. Data: 2016-11-14 12:06:50
    Od: ddddddddd <d...@f...pl>

> [...]
    > widziałem. W tej branży jest zaledwie kilku producentów, za to dobrze
    > znanych. Spodziewam się, że po takich dyskach można się wszystkiego

    wiem że RAID1 nie przyspiesza - bardziej chodziło mi o to że obecny NAS
    ma 128MB RAM i procesor kilkaset MHz, a nowy 1GB RAM i trochę więcej MHz
    - a po przywiezieniu zdjęć z wakacji przetwarza sobie je w celu
    wytworzenia miniaturek - obecnemu pakiet "kilku fotek" zajmuje
    kilkanaście dni, dzięki czemu staje się bezużyteczny do innych celów
    (jako chmura pracuje, ale do wykorzystania jako serwer to już nie bardzo...)

    Łukasz

  • 123. Data: 2016-11-14 12:32:42
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Łukasz napisał:

    > wiem że RAID1 nie przyspiesza - bardziej chodziło mi o to że obecny NAS
    > ma 128MB RAM i procesor kilkaset MHz, a nowy 1GB RAM i trochę więcej MHz

    Do serwowania plików (domyślam się, że po SMB) wiele mocy nie potrzeba.
    Taki cienki procesor może miec nawet swoje zalety, zwłaszcza gdy komu
    chodzi o energooszczędność urządzenia, które większość czasu stoi bezczynnie.

> [...]
    > kilkanaście dni, dzięki czemu staje się bezużyteczny do innych celów
    > (jako chmura pracuje, ale do wykorzystania jako serwer to już nie bardzo...)

    Rozumiem, że ktoś sobie wymyślił, że NAS będzie swoim jestestwem przerabiał
    również obrazki. Hmm...

    --
    Jarek

  • 124. Data: 2016-11-14 12:40:52
    Od: ddddddddd <d...@f...pl>

    > Rozumiem, że ktoś sobie wymyślił, że NAS będzie swoim jestestwem przerabiał
    > również obrazki. Hmm...

    tak, generalnie ma serwer zdjęć przez www i ma to sens - oglądam
    miniaturki, większe tylko te które chcę. Ale przy przerabianiu zdjęć
    zajmuje >90%xxx (gdzie x to chyba RAM, ale głowy nie dam), lepsza wersja
    ma dać możliwość pracy na innych serwerach (openERP którego mój obecny
    dysk nie obsługuje, czy też Traccar którego odkryłem całkiem niedawno) -
    choćby dzięki szybszemu zakończeniu tej czynności.
    Co do poboru prądu to mam DS110j - 19/9W (dostęp/hibernacja), a chcę
    kupić DS216play - 15/7W - oczywiście bez dysków

  • 125. Data: 2016-11-14 12:48:57
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    > Jak tylko pojawiły sie pierwsze nagrywalne płyty CD, a producenci
    > zapewniali o stuletniej trwałości danych, to entuzjazm był wilki.
    > Dało się mu ponieść nasze ministerstwo od pieniędzy, któe wydało
    > rozporządznie, że dane księgowe mogą być przechowywanie na płytach
    > CD zamiast na papierze. Inne nośniki elektroniczne nie były uznane.
    > Nie wiem, czy prawo to obowiązuje do dzisiaj. Ale mam trochę płyt
    > nagranych w latach dziewięćdziesiątych -- czytają się bezbłędnie.
    > Wtedy taka płyta kosztowała prawie stówę, czyli dwa rzędy wielkości
    > drożej od dzisiejszych.

    Nie pamiętam, ale tam się chyba łapały też dyski magnetyczno-optyczne z
    jednorazowym zapisem. Parę takich mam jeszcze, tylko nie bardzo mam na
    czym sprawdzić ;) Nie był to zapis księgowy tylko backup serwera. Jakie
    to były czasy, że 500MB wystarczało na backup serwera firmy
    zatrudniającej kilkudziesięciu pracowników.

    Pozdrawiam

    DD

  • 126. Data: 2016-11-14 12:52:55
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    l...
    >Przeczytałem coś o "szybkim dwudyskowym", więc nie omieszkałem na
    >wszelki
    >wypadek ostrzec. RAID1 (mirror) nie przyśpiesza nic a nic.

    No, mozna rozrzucic odczyty pomiedzy dyskami.

    J.

  • 127. Data: 2016-11-14 13:19:33
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Łukasz napisał:

    > tak, generalnie ma serwer zdjęć przez www i ma to sens - oglądam
    > miniaturki, większe tylko te które chcę.

    Nie twierdzę, że to jest zły pomysł tak w ogóle. Tylko że ktoś dał
    zły soft do tego sprzętu. Zbyt ambitny. Ale za to jaki fajny w opisach
    reklamowych.

> [...]
    > serwerach (openERP którego mój obecny dysk nie obsługuje, czy też
    > Traccar którego odkryłem całkiem niedawno) - choćby dzięki szybszemu

    A tu odwrotnie -- ktoś chce ustrojstwo, co samo będzie z wrzuconych
    zdjęć robić albumy z miniaturkami, więc musi dać odpowiedni hardware.

    > Co do poboru prądu to mam DS110j - 19/9W (dostęp/hibernacja), a chcę
    > kupić DS216play - 15/7W - oczywiście bez dysków

    Tyle może pobierać komputer z nowym Atomem. Podejrzewam, że sam NAS
    by się dało zrobić przy poborze mocy 1-2W.

    --
    Jarek

  • 128. Data: 2016-11-14 13:22:45
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Dariusz Dorochowicz napisał:

    > Nie pamiętam, ale tam się chyba łapały też dyski magnetyczno-optyczne
    > z jednorazowym zapisem. Parę takich mam jeszcze, tylko nie bardzo mam
    > na czym sprawdzić ;)

    Były takie? Ja pamiętam tyle, że któryś system wprawdzie z technicznego
    punktu widzenia zapisywał raz, ale reszta (FS, OS) udawała, że tak nie
    jest.

    > Nie był to zapis księgowy tylko backup serwera. Jakie to były czasy,
    > że 500MB wystarczało na backup serwera firmy zatrudniającej
    > kilkudziesięciu pracowników.

    Oszczędne.

    --
    Jarek

  • 129. Data: 2016-11-14 13:28:43
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > No, mozna rozrzucic odczyty pomiedzy dyskami.

    To nic nie da. Nic a nic. Współczesne dyski odczytują dane z prędkością
    kręcącego się talerza. Kiedyś tak nie było, najstarsze czytały jeden
    sektor na obrót (dyskietka). Potem były odpowiednie przeploty -- kolejne
    sektory rozmieszczane jako co trzeci, później co drugi. Dzisiaj zysk jest
    tylko wtedy, gdy można doić z dwóch dysków na raz -- i to różne rzeczy.

    --
    Jarek

  • 130. Data: 2016-11-14 13:45:56
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    l...
    Pan J.F. napisał:

    >To nic nie da. Nic a nic. Współczesne dyski odczytują dane z
    >prędkością
    >kręcącego się talerza.

    Ale juz nie trzeba czekac, az glowice przeskocza ..

    J.