  • Data: 2010-02-13 00:42:42
    Temat: Re: Trojpodzial/Zloty podzial
    Od: nb <n...@n...net> szukaj wiadomości tego autora

    at Fri 12 of Feb 2010 12:35, XX YY wrote:

> [...]
    > dostaniemy czestotliwosc tego dzwieku o oktawe wyzej.

    > traktowac mozna jak sie chce .
    >
    > nie da sie wykazac , udowodnic ze jakis rodzaj podzialu , jest
    > ladniejszy od innych.
    > tak kiedys uznawano i tak kiedys probowano stosowac te zasade w
    > sztukach , budownictwie.
    > brzmi ladnie , ale ma taki sens jak przemiana olowiu w zloto.
    > W naturze zloty podzial nie wystepuje. Tzn proprcje pomiedzy
    > naturalnymi tworami nie odpowiadaja regulom tzw zlotego podzialu - a
    > wiec zloty podzial nie jest i w tym sensie naturalnym.

    Występuje. W kryształach i w sposobie rozgałęziania gałązek drzew,
    co odkrył Fibonacci.

> [...]
    > np oktawe mozna podzielic na 5 stopni , albo i 8 - dzisiaj stosuje sie
    > podzial tzw temperowany , ale nie jest on " lepszy , ladniejszy " od
    > innych podzialow.
    >
    > istnie jedyne kryterium podzialu oktawy na stopnie , wspolne dla w
    > zasadzie wszystkicg rodzajow gam- wynik interferencji pomiedzy
    > czestotliwosciami niektorymi stopniami gamy . i to jest uzasadnienie
    > fizykalne .
    > Np nie bardzo wiadomo dzisiaj jak brzmialy rzeczywiscie b stare
    > utwory , gdyz stosowano wowczas inny , podzial gamy , i nie znamy

    Niekiedy wiadomo bardzo dokładnie. Np z chińskich instrukcji
    skręcania strun do 7-strunowej cytry (częstość jest odwrotnie
    proporcjonalna do liczby nici użytych do skręcenia struny)
    można dokładnie określić, że była strojona w rozszerzonej,
    symetrycznej pentatonice anhemitonicznej (np. c-d-f-g-a-c-d).

    Podobnie z aulosami, gdzie po rozstawieniu otworów można było
    stwierdzić jaką skalę można na nich uzyskać.

    Ale jednak większość skal, o których można poczytać w starożytnych
    dziełach, jest nie do odtworzenia.

    --
    nb