  • Data: 2010-02-15 10:48:57
    Temat: Re: Trojpodzial/Zloty podzial
    Od: Sebastian <n...@n...com> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2010-02-15 10:14, XX YY pisze:
    > jesli wskazesz 100 przykladow na wystepujace w przyrodzie takie
    > porporcje , ja wskaze 100 innych przykladow na wystepujace inne
    > proporcje.
    > nikt nie udowowdnil iz w naturze ta proporcja wystepuje szczegolnie
    > czesto.
    > przeciwnie , wystepuje tak czesto jak kazda inna .

    Przykłady innych proporcji niczego nie udowadniają, przecież nie
    twierdze że to jedyna zależność występująca w przyrodzie. Jeśli
    występuje równie często jak każda inna to bez problemu podasz 100
    *proporcji*, dla których równie łatwo podać *powtarzalne* przykłady ich
    częstego występowania w przyrodzie.

    Jest kilka proporcji, które w kształtach tworzonych przez naturę
    występują częściej niż inne, 1:1 czy złoty podział to właśnie takie
    szczególne wyróżnione proporcje. I nie jest to wynik jakiś cudownych
    niezbadanych zjawisk tylko zwykle ma to jakieś proste uzasadnienie
    fizyczno/chemiczno/biologiczne.

    Dla złotego podziału to wzrost/podział, który daje się opisać za pomocą
    ciągu Fibonacciego. Jeśli jakaś roślina rośnie wdług tego schematu to w
    jej wyglądzie pojawią się elementy których proporcje będą zbliżone do
    złotego podziału.

    Najprostszy przykład. Każda gałąź wyrusza co roku nową młodą gałązkę,
    która za rok zacznie wypuszczać co roku nowe gałązki.

    Sebastian