    From: niebieski <n...@i...eu>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Triak i przekaźnik
    Date: Mon, 18 Jul 2011 08:58:33 +0200

    W dniu 17.07.2011 19:36, Paweł Pawłowicz pisze:

    > Triak musi się włączyć natychmiast przy wyłączeniu przekaźnika, stąd ten
    > wymóg.

    A co się stanie jesli tenwymóg nie zostanie spełniony? Stosując układ z
    załączeniem w zerze, po rozwarciu sie styków przekaźnika triak przez
    pewien czas nie przewodzi. Czyli obwód zostaje rozłaczany przez
    przekaźnik i następuje iskrzenie.

    > Mam wątpliwości, czy taki układ ma sens. Styki przekaźnika utleniają
    > się, przy przełączaniu prądu następuje ich samooczyszczanie. Ten
    > "wieczny przekaźnik" eliminuje to zjawisko.

    Szukałem w sieci czegoś na ten temat, ale nie znalazłem. W jakim stopniu
    to szkodzi stykom i czy branie udziału przez styki w rozłączaniu obwodu
    nie byłoby wystarczającym sposobem na ich samooczyszczanie się? A może
    wystarczyłoby co jakiś czas załączyć i rozłączyć obwód samym przekaźnikiem?

    > 6.5A to nie taki duży prąd. Odpowiedni triak ALBO odpowiedni przekaźnik
    > powinny załatwić sprawę.

    Z samym triakiem mam problemy, bo wydziela zbyt dużo ciepła. Chyba, że
    to wynika z zastosowanego triaka. Nie wiem. Może ktoś podpowie.
    zastosowałem TIC225 na 8A. W drodze są triaki BTA na 16A - jak dotrą to
    sprawdzę.
    Odnośnie przekaźnika, to obawiam się o ich zużycie, gdyż grzałki są
    załączanie i rozłączane kilkanaście razy na minutę.

    Oto link do mojego wątku dot. tej sprawy na elektrodzie:
    http://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?t=204
    3726&highlight=grupowy&sid=

    Pozdrawiam
    Krzysztof