    From: "uzytkownik" <a...@s...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Termopara - jak to używać
    Date: Thu, 12 Dec 2013 07:32:51 +0100

    Użytkownik "Jarosław Sokołowski" <j...@l...waw.pl> napisał w
    wiadomości news:slrnlahnoq.vpv.jaros@falcon.lasek.waw.pl...

    > Dokładnie tak.

    Nieprawda.
    Mierniki wyposażane są w układy kompensujące temperaturę zimnych końców.
    Dzięki układom kompensacji, niezależnie w jakiej temperaturze znajduje
    się miernik to wskazanie zawsze jest takie samo i odniesione do wartości
    temperatury zimnych końców "zero" stopni Celsjusza.
    Aby układ kompensacji mógł pracować poprawnie to termopara musi zostać
    przedłużona aż do zacisków w mierniku.
    Przedłuża się ją przy użyciu specjalnych przewodów kompensacyjnych.
    Każdy typ termopary ma swój typ przewodu kompensacyjnego, o
    charakterystyce zbliżonej do danego typu termopary. Przewody
    kompensacyjne oznacza się się kolorem zewnętrznej izolacji bądź izolacji
    żył lub kolorową nitką wplecioną w oplot ekranu.
    http://www.limathermsensor.pl/administracja/files/pl
    iki/1karta-katalogowa283.pdf
    Są one oczywiście wykonane z innych stopów niż sama termopara, ale stop
    jest tak dobrany, aby charakterystyka tego przewodu była identyczna jak
    termopary w zakresie temperatur kompensacji.

    Termopary użytkowe zapewniają dokładność pomiarową do kilku stopni
    Celsjusza, a w przypadku termopar platynowych nawet do 1,5 stopnia
    Celsjusza przy zakresach pomiarowych do 1200 stopni Celsjusza.
    Niestety są to dość drogie "zabawki".

    > Raczej ułamków stopnia. Ale to przecież zależy od wielu czynników
    > zakłócających, więc mogą być i pojedyncze stopnie błędu. Ja bym jednak
    > dał ten wzmacniacz operacyjny na zapiecku, żeby tym długaśnym kablem
    > transmitować raczej wolty niż miliwolty.

    Układy pomiarów termoparowych są wystarczająco odporne na zakłócenia ze
    względu na niską oporność wewnętrną termopary.
    W przemyśle, gdzie obok "iegną" przewody wysokoprądowe, dodatkowo używa
    się ekranowanych przewodów kompensacyjnych.