  • Data: 2013-12-12 00:23:37
    Temat: Re: Termopara - jak to używać
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Pan Mario napisał:

    > Po co chłodnica jeśli mamy różnicę temperatur.

    "Ogień pod kotłem" i "chłodnica", to właśnie ta różnica temperatur.
    Kwestia sformułowania.

    > Pamiętam w starym kotle gazowym, cewka głównego zaworu gazu była
    > podtrzymywana prądem z termopary umieszczonej w kotle i grzanej
    > "zniczem".

    Drugi koniec tej termopary umieszcza się przy czopuchu komina. Zawór
    się zamyka gdy zgaśnie płomień (spadek temperatury gorącego końca),
    ale równiez gdy gorące spaliny zamiast do komina będą ulatywać do
    kotłowni (wzrost temperatury zimnego końca). Sprytna rzecz, bo jedna
    termopara zabezpiecza przed wieloma awariami -- ulatnianie się
    niespalonego gazu oraz np. zatkanie komina przez niedobre ptaszysko.

    > Ponieważ to była zwykła cewka, a nie nadprzewodząca to cały czas
    > wydzielana na niej był energia. Zamiast niej można by dać mały
    > silnik elektryczny prądu stałego i by się kręcił. Jakby się uprzeć to
    > można by zrobić stos takich termopar i zasilać silnik pompki obiegowej :)

    Ruskie robili takie elektrownie nakładane na lampę naftową. Wiele
    drucików z dwóch metali (konstantan ze spirali piecyka i stal albo
    miedź się nadają) poskręcanych naprzemian w formie gwiazdy. Środek
    grzany lampą, zewnętrze chłodzone powietrzem. Można z tego nawet
    radio lampowe zasilić.

    --
    Jarek