    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Telewizor przestał widzieć sygnał z anteny
    Date: Tue, 4 Jun 2024 17:23:45 +0200
    <v2qs56$csv$1$niusy.pl@news.chmurka.net>
    <v32b20$kan$1$PiotrGalka@news.chmurka.net>
    <v3dgct$5ou$1$niusy.pl@news.chmurka.net>
    <v3kjun$mvr$1$PiotrGalka@news.chmurka.net>
    <v3ml6c$bv8$1$niusy.pl@news.chmurka.net>

    On Tue, 4 Jun 2024 11:01:54 +0200, io wrote:

    > No właśnie łatwiejsze jest a nie trudniejsze :-) Sam piszesz o
    > podpisywaniu oprogramowania tyle, że po to by wykluczać użycie innego a
    > nie by stwierdzić jego podmianę dopiero w przypadku reklamacji.

    To "podpisywanie" może być bardziej lub mniej ambitne.
    W mniej ambitnej chodzi o to, aby urządzenie czy program wgrywający
    sprawdził sobie, ze to jest oprogramowanie w ogóle przeznaczone dla
    tego urządzenia. Własnie po to, aby nie wgrać byle jakiego pliku.

    > No i mamy nie wiadomo ile (setki tysięcy? miliony? ...) telewizorów
    > które utraciły kluczową użyteczność odbioru programów z eteru przy
    > okazji w sumie subtelnej zmiany kodeka. I raczej nie trzeba zmiany
    > sprzętu by ten kodek poprawić. A jeśli potrzeba to może należało
    > przewidzieć, że wydzielenie modułu kodeka jest potrzebne. To nie jest
    > kompromitujące dla tych producentów?!

    Nie bardzo. Jest zmiana modulacji-kodowania, i zmiana kodeka.
    Oba wymagają zmian sprzętowych, bo to za szybko musi działać jak na
    program. Choc jakoś na pececie dają radę odkodować.

    Niby mogliby wydzielic kodek jako osobny moduł, ale jeśli to wszystko
    się w jednym układzie scalonym mieści? Specjalnie dzielić na 2-3
    układy, czy dać możliwość dołączenia zewnętrznego kodeka?

    A może po prostu stwierdzić, ze skoro jest nowy, lepszy standard, to
    przetrwa co najmniej 10 lat, więc robimy TV tylko na ten standard.
    Tzn mam na mysli sytuację sprzed 10 lat :-)

    Potem jak się pojawiło T2, to producenci zaczeli robic dwustandardowe,
    no i 5 lat temu można było sobie taki kupic, na przyszłość.

    A komu się nie podoba, to moze kupić "moduł dekodera" w osobnym
    pudełku, podłączyc przez HDMI, i się cieszyć starym telewizorem :-)

    A HDMI też kiedyś zmienią :-)

    > Jaka jest odpowiedzialność za telewizor jak wyżej? Produkt już nie taki
    > tani.

    Ale też nie taki drogi. A żywotność swietlówki z 10 lat.
    A LED wporowadzili potem, ale i tak nie są wieczne :-)

    > Albo kino domowe. Panel się zepsuł, nowy kosztuje jakieś
    > absurdalnie duże pieniądze jak na sprzęt, który ma już kilka lat,

    A to osobna kwestia. Naprawa nieopłacalna, więc w zasadzie nie
    przewidziana. Nieopłacalnośc częsciowo wynika z nastawienia producenta
    do cen podzespołów.
    UE z tym walczy i wprowadza prawo do naprawy. Zobaczymy co z tego
    wyjdzie. Na razie mamy nierozbieralne telefony. Czy trudno
    rozbieralne.

    > szczęśliwie wystarczyło go odłączyć i z pilota korzystać. No ale gdzie
    > odpowiedzialność? Że sobie powiemy, że jest?

    Ale z drugiej strony - sprzęt sie coraz czesciej składa z 1, 2 czy 3
    głównych podzespołów, to ile ma kosztować naprawa?
    90% nowego (jak 1 płytka) czy 40% (jak 2 czy ta droższa z 3)?
    To klient woli kupić nowy z gwarancją.

    Jeszcze niby można płytki naprawiać, ale ile będzie kosztowała
    diagnoza, jak cos prostego się uszkodzi, a ile naprawa, jak to ten
    jeden wielki scalak się uszkodzi ...

    > Gdzie? W Stanach?

    W USA.

    > Wręcz przeciwnie. Jedynie użytkownik może ocenić czy wymóg ma dla niego
    > znaczenie i w ten czy inny sposób do tego doprowadzić. Producent może go
    > tylko wspierać, ale też nie opowiadajmy bajek, że będzie nam sprzęt
    > tanio naprawiał jak on chce zarabiać czyli wyprodukować, sprzedać i
    > zapomnieć.

    Tak jest. Serwis sie nie opłaca.

    > No ale co za różnica? Ja tylko o tym, że 'bez systemu operacyjnego'.
    > Twierdzisz, że to jakaś kwestia, ja uważam, że żadna. Bo akurat
    > interesują mnie różne 'półprodukty bez systemu operacyjnego' które można
    > otoczyć peryferiami by były kompletnymi produktami i które właśnie da
    > się swobodnie programować.

    No ale sam sobie nie zaprogramujesz. Chyba, ze jesteś naprawde zdolny,
    bo ktos te rózne alternatywne Open Source robi.
    Ale musi być popularne urządzenie, i "kultowe", aby przyciąnęło.
    Albo poducent opublikuje firmware na wzór.

    > Typowo moduły ESP8266, ESP32 i pokrewne. Ale
    > właściwie wszystkie jednoukładowce. Jakie bezpieczeństwo może mi
    > zapewnić producent przez ograniczenie możliwości programowania? Że
    > gniazdko nie załączy mi się samo? Raczej, że nie załączy mi się w ogóle,
    > kiedy będę tego chciał bo producent uparł się na Tuya gdy ja mam
    > HomeAssistant i wcale nie chcę sterować bezpośrednio gniazdkiem z
    > drugiego końca świata właśnie dlatego, że mam tego HomeAssistanta. Nic w
    > tych modulikach komunikacyjnych wkładanych do gniazdek nie ma co by
    > decydowało o bezpieczeństwie.

    Ryzyko pożaru chyba istnieje. Można procesor przeciążyc, mozna wyjscia
    pozwierać.
    Dawniej bym napisał niewielkie, teraz ... coraz szybsze te cuda.

    J.