  • 11. Data: 2013-12-02 21:51:49
    Temat: Re: Taka dziwna antena
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    news:slrnl9okf1.3ib.jaros@falcon.lasek.waw.pl...

    > Kurka wodna, z opisu wynika, że mógł to być nośnik do dreblinek!

    Mogło być wszystko...

    --
    ACMM-033-PC-GCI-Warszawa.

  • 12. Data: 2013-12-02 21:55:01
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    http://rtfm.killfile.pl/#precyzja

    --
    ACMM-033-PC-GCI-Warszawa.

  • 13. Data: 2013-12-02 22:11:50
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2013-12-02 03:09, orcos pisze:
    > Czy ktoś wie jak się nazywa taki typ anteny:
    >
    > pasmo chyba VHF, antena składa się z pionowej rury i umocowanych do niej
    > poziomych pierścieni. Kojarzy mi się przede wszystkim z zajezdniami
    > autobusowymi w różnych miastach. Znana z czasów PRL-u, po 90 roku w zaniku.
    Dobrze ci się kojarzy. Były wtedy takie radiotelefony jak Radmor
    http://images23.fotosik.pl/255/e5f13d2f08c09b49.jpg 3001/x (oraz dużo
    nowsze - http://obrazki.elektroda.net/37_1235515883.jpg ) w wykonaniach
    na 34, 160, 330MHz, i jakbyś w jego dokumentację spojrzał to tam były
    opisane odpowiednie do danych pasm anteny "z kompletu". I było tam coś
    takiego na pasmo ~330MHz: http://obrazki.elektroda.net/99_1285973638.jpg

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 14. Data: 2013-12-02 23:16:41
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik orcos napisał:
> [...]
    > poziomych pierścieni. Kojarzy mi się przede wszystkim z zajezdniami
    > autobusowymi w różnych miastach. Znana z czasów PRL-u, po 90 roku w zaniku.

    Odpowiednio pobudzony poziomy pierścień promieniuje jak dipol półfalowy
    pionowy. Hint - antena DDRR. Stawiając ileś takich pierścieni nad sobą
    tworzymy po prostu szyk antenowy o wiązce dookólnej w płaszczyźnie
    poziomej i dosyć wąskiej w płaszczyźnie pionowej - czyli ładnie ślemy
    energię tam gdzie można spodziewać się odbiorników naziemnych. Pamiętam
    te anteny - chodziło to chyba cos w okolicach 300 MHz (obecnie cywilnej
    anteny w tym paśmie nie uświadczysz - całe mobilne pasmo 300 MHz
    przeznaczone jest na potrzeby NATO.

    --
    Darek

  • 15. Data: 2013-12-03 00:32:25
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    saskatchewan napisał:

    > Ale te cybanty to się jak montuje?

    Co ćwiartkę. Fali.

    --
    Jarek

  • 16. Data: 2013-12-03 01:12:32
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    > Co ćwiartkę. Fali.

    Hmm... muszę zobaczyć... Bo w mojej antenie są ćwiercfalowe wstawki co 5/8
    fali... pasmo 2m.

    --
    ACMM-033-PC-GCI-Warszawa.

  • 17. Data: 2013-12-03 01:47:35
    Od: orcos <s...@z...pl>

    W dniu 2013-12-02 22:11, BartekK pisze:

> [...]
    > na 34, 160, 330MHz, i jakbyś w jego dokumentację spojrzał to tam były
    > opisane odpowiednie do danych pasm anteny "z kompletu". I było tam coś

    O właśnie to. Czy ten typ anteny ma jakąś konkretną nazwę?

    --
    ...|_OR|...
    ...|COS|...

  • 18. Data: 2013-12-03 22:00:14
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik ACMM-033 napisał:

    > Użytkownik "Jarosław Sokołowski" <j...@l...waw.pl> napisał w
    > wiadomości news:slrnl9q649.ctv.jaros@falcon.lasek.waw.pl...

    > Hmm... muszę zobaczyć... Bo w mojej antenie są ćwiercfalowe wstawki co
    > 5/8 fali... pasmo 2m.

    Ale to nie są elementy promieniujące tylko przesuwniki fazy. W piętrowej
    antenie pierścieniowej elementami promieniującymi były właśnie te
    pierścienie - tyle że dla zawężenia charakterystyki rozmieszczane nie co
    ćwierć a co pół długości fali (plus minus odchyłki kształtujące ch-kę
    tak ciut w dół, najlepiej tangensoidalnie).

    A, i pierwszy element masz raczej 6/8 jak 5/8 - bo tak łatwiej dobrać
    układ dopasowujący od dołu.

    --
    Darek

  • 19. Data: 2013-12-03 22:00:32
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2013-12-03 01:47, orcos pisze:

    > O właśnie to. Czy ten typ anteny ma jakąś konkretną nazwę?
    Nie wiem czy ma nazwę, idea jest prosta - taka sama jak "zwykłej" anteny
    typu okrągłego, kiedyś powszechnie stosowanego na UKF
    http://www.nowyelektronik.pl/thumbs/54875.JPG
    - był sobie typowy dipol zamknięty w formie pętli, ale był kierunkowy w
    dwie strony , a chcielibyśmy by był dookólny:
    - więc dipol został "zawinięty", dzieki temu jego kierunkowość została
    rozciągnięta na dużo większy kąt (prawie dookólnie)
    - tutaj to samo, tylko że mniejszej średnicy (co wynika z pasma 4x
    wyższego niż stary ukf)
    - oraz antena jest powtórzona ileś razy, a środkiem (gdzie pole się
    znosi) idzie rura-maszt, w którym jest sumator-przesuwnik fazowy, tak by
    odbierać sygnał będący sumą sygnałów z wszystkich dipoli...

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 20. Data: 2013-12-03 23:37:35
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    Użytkownik ""Dariusz K. Ładziak"" <d...@n...pl> napisał w
    wiadomości news:529e465e$0$2354$65785112@news.neostrada.pl...

    > Ale to nie są elementy promieniujące tylko przesuwniki fazy. W piętrowej

    A wstawki to tak!
    Tylko mnie o promiennik szło.

> [...]
    > ćwierć a co pół długości fali (plus minus odchyłki kształtujące ch-kę tak

    Półfalowo... miło wspominam dipola 2x1metr, ładnie nosił, oj, ładnie :)

    > A, i pierwszy element masz raczej 6/8 jak 5/8 - bo tak łatwiej dobrać
    > układ dopasowujący od dołu.

    Tak, ale zwyczajowo mówi się/pisze "x * 5/8 fali" Znacznie skraca to opis,
    jak np. ktoś chce kupić.

    --
    ACMM-033-PC-GCI-Warszawa.