  • 11. Data: 2010-02-22 13:30:58
    Temat: Re: Szykuje sie kolejny rekord cenowy...
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    JackDeJack wrote:
    > Użytkownik "dominik" <u...@d...net.pl> napisał w wiadomości
    >
    > Możesz rozwinąć ta cudowną metodę zakrzywiania praw fizyki ? 8:

    Niniuś twierdzi że przysłona to wyłącznie GO - różnicę w czasie naświetlania
    można łatwo zrównoważyć ustawiając np. ISO800.

  • 12. Data: 2010-02-22 13:42:08
    Od: "JD" <j...@g...com>

    Użytkownik "Norbert" <...@h...spam> napisał w wiadomości
    > za stare manualne szklo :)
    > http://www.allegro.pl/item933096305_smc_pentax_k_50m
    m_f1_2_50_1_2_najjasniejszy.html
    > Oczywiscie nie robie zadnej reklamy, tylko zastanawiam sie na jakiej sumie
    > zakonczy sie aukcja.
    > Pozdrawiam

    Hm, "stałe światło"
    zapomniał podkreślić, że i stała ogniskowa :)

    JD

  • 13. Data: 2010-02-22 14:17:38
    Od: "Norbert" <...@h...spam>

    > To poprzednie napisał Ninik? Trafiłem?

    W 10tke :)

  • 14. Data: 2010-02-22 14:20:59
    Od: "Norbert" <...@h...spam>

    > Hm, "stałe światło"
    > zapomniał podkreślić, że i stała ogniskowa :)

    A moze to taki kruczek prawny, moze przyslona jest zepsuta, nic o niej dalej
    nie pisze i wtedy rzeczywiscie bedzie stale f/1.2 ;)

  • 15. Data: 2010-02-22 14:27:21
    Od: John Smith <u...@e...net>

    Norbert napisał(a):
> [...]
    m_f1_2_50_1_2_najjasniejszy.html
    > Oczywiscie nie robie zadnej reklamy, tylko zastanawiam sie na jakiej sumie

    Przy okazji nastąpił wysyp 50/1.4 i 50/1.7.
    Najwyraźniej dla niektórych straciło sens wchodzenie w system, w którym
    nie produkuje się już "podstawowych" stałek AF typu 35/2 czy 50/1.4, a
    ich ceny na rynku wtórnym osiągają absurdalne poziomy.

    Taka karuzela: kto nie zdążył kupić tego co potrzebował, pozbywa się
    reszty, póki ma to jakąś wartość. :-)

    Pozdrawiam,
    --
    Mirek

  • 16. Data: 2010-02-22 17:00:42
    Od: "PK" <p...@e...pl>

> [...]
    > ich ceny na rynku wtórnym osiągają absurdalne poziomy.
    >
    > Taka karuzela: kto nie zdążył kupić tego co potrzebował, pozbywa się

    To juz slyszelismy od kilku lat i slyszymy tą samą śpiewkę co roku.
    Użytkownicy Pentaxa są pewni, że to samo usłyszą za rok .. dwa i pięć ;)
    Póki co K-x święci sukcesy na półce entry level a nowa puszka jest w drodze
    razem z jasnym obiektywem 28 na apsc. Wystarczy zajrzeć na forum Pentaxa a
    nie sugerować sie tym co opowiadaja przekupy na pchlim targu.

  • 17. Data: 2010-02-22 17:11:19
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    Norbert wrote:
> [...]
    m_f1_2_50_1_2_najjasniejszy.html
    > Oczywiscie nie robie zadnej reklamy, tylko zastanawiam sie na jakiej sumie

    A czemu nie miałby i osiągnąć 1000 000zł. Przecież to jest raczej
    egzemplarz kolekcjonerski niż model użytkowy. A rzeczy o statusie
    kolekcjonerskim osiągają przeróżne i absurdalne ceny, pomimo znacznie
    niższej ich rzeczywistej wartości (ostatnio oglądałem program, gdzie
    jakiś stary samochód sprzedano za 20 000 000 $, czy zł, mniejsza z tym,
    ale dużo taniej byłoby zrobić replikę 1:1 zatrudniając fachowców
    wykonujących to także starymi technikami, czyli ręcznie).

  • 18. Data: 2010-02-23 00:53:38
    Od: dominik <u...@d...net.pl>

    On 2010-02-22 07:10, Norbert wrote:
    > Analoga mam od zawsze. Niestety czasu naswietlania mi nie skroci.

    Pisałeś o papierowej GO, a nie o czasie. Założyłem więc, że czas nie jest
    dla Ciebie tak bardzo istotny, a światła masz wystarczająco. Przykładowo
    portret w dzień - światła będziesz miał nawet nadto i na słonku bez filtra
    ND się nie obejdzie.

    Jedno z drugim oczywiście jest związane, ale najczęściej przy takich
    ekstremach są sobie wrogami, dlatego, że zdjęcia na takich przysłonach są
    specyficzne bez dwóch zdań i nie zawsze rozbłebłane wszystko jest właśnie
    celem.

    Jak ktoś chce jeszcze mniejszą GO to może kupić jeszcze większy format
    (też analogowo bo taniej). Przykładowo taki 180/2.8 na 6x6 to mniej więcej
    odpowiednik 60mm f/0.9 (crop 1.5x) lub nawet 46mm f/0.7 w olympusie -
    czyli mając takie obiektywy na tych systemach osiągniemy mniej więcej tę
    samą głębię (pomijam różnice w proporcjach itd).

    Czyli jednym słowem do maksymalizacji parametry związanego z GO trzeba iść
    w większe i możliwie jasne obiektywy. Tym bardziej że dzisiaj analogowo
    taki zestaw jest wyjątkowo tani (można kupić nawet za 500zł wszystko :)).

    Natomiast jak chcesz najkrótszy czas przy założonej jakości to
    zdecydowanie lepiej inwestować w iso na pełnej klatce - czyli optimum jest
    w punkcie D700 z niedrogim f/1.4. Tu kosztowo drożej, ale możliwości wiele
    więcej. Oczywiście kupując chociażby taniego k-x dostaniesz w iso raczej
    więcej przewagi niż f/1.4 vs f/1.2 (to przecież nawet nie pół działki!).

    --
    _[_]_
    (") dominik, gg:919564

  • 19. Data: 2010-02-23 01:03:02
    Od: dominik <u...@d...net.pl>

    On 2010-02-22 13:55, JackDeJack wrote:
    > Użytkownik "dominik" <u...@d...net.pl> napisał w wiadomości
    > Możesz rozwinąć ta cudowną metodę zakrzywiania praw fizyki ? 8:

    Ale tu nie ma jakiejkolwiek magii. Robiąc w tym samym punkcie zdjęcie
    aparatem z cropem 1.5x potrzebujesz mniej więcej działkę jaśniejszego
    obiektywu i deko krótszej ogniskowej by uzyskać ten sam kadr niż z
    lustrzanki pełnoklatkowej. Mniejsza ilość światła padnie na matrycę, więc
    trzeba podnieść czułość, zwiększyć czas lub to światło wzmocnić żeby
    ekspozycja była również na tym samym poziomie, ale kolega pisał początkowo
    wyłącznie o papierowej GO, do tego przy obiektywie portretowym i jeszcze
    przy interesujących w nim przysłonach f/1.2 do f/1.4 raczej to światło
    miał będzie. Zresztą przy różnicy trochę ponad pół działki podnieść
    delikatnie iso, zwiększyć delikatnie czas - nie wierzę, że akurat już jest
    na granicy i zrobić tego nie może.

    --
    _[_]_
    (") dominik, gg:919564

  • 20. Data: 2010-02-23 01:20:26
    Od: dominik <u...@d...net.pl>

    On 2010-02-22 14:30, Mateusz Ludwin wrote:
    > Niniuś twierdzi że przysłona to wyłącznie GO - różnicę w czasie
    > naświetlania można łatwo zrównoważyć ustawiając np. ISO800.

    Mógłbyś łaskawie nie rozpowszechniać głupot w moim imieniu? Dziękuję.

    Zresztą odpowiedz na pytanie jaka jest różnica przy zmianie na f/1.4 w
    samym czasie, w samej czułości i wreszcie równoważąc parametry między
    zwiększony czas i czułość. Chętnie usłyszę przykłady.

    Dla wyjaśnienia wpływ wartości przysłony na GO *i* czas naświetlania jest
    mi doskonale znany. Ale też głupcem jest ten, który łudzi się, że może
    sobie korzystać z jednego z wybranych tych elementów rozłącznie. Z
    przysłoną f/1.2 mamy małą GO i dużo światła - zdjęcia więc i tak będą
    specyficzne. O zdjęcie kilku osób będzie już wyjątkowo trudno. Tak samo w
    słoneczny dzień chcąc portretować będziemy potrzebować najpewniej filtra
    ND, bo nawet na najniższej czułości zdjęcie będzie przepalone.

    Małżeństwo jest wobec tego oczywiste.

    Tyle, że jak ktoś mówi, że interesuje go mała GO na f/1.2 to znaczy, że
    najczęściej i tak światła ma wystarczająco. Otwór jest na tyle duży i na
    tyle specyficzny że prędzej ktoś to i tak przymknie i dla wyrównania
    ekspozycji zwiększy pozostałe parametry niż wykorzysta.

    Oczywiście jest możliwe i pełne ekstremum - tzn. że jest naprawdę bardzo
    ciemno, czasy na granicy poruszenia, czułości na granicy akceptowalnej
    jakości, f/1.2 i jeszcze do tego motyw, który trochę się porusza i trzeba
    użyć czasu w miarę krótkiego, a GO jest bez znaczenia bo coś jest daleko.
    Do tego jeszcze robimy 50 zdjęć w serii coby wybrać najlepsze z tych i tak
    nadciągniętej jakości. No i teraz składając to do kupy wychodzi coś, czego
    nie potrafię sobie wyobrazić by było ciekawe fotograficznie, a
    jednocześnie nawet najlepszy noktowizor tego nie widział.

    --
    _[_]_
    (") dominik, gg:919564