    From: Piotr Gałka <p...@c...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika,pl.sci.matematyka
    Subject: Re: Szumy
    Date: Tue, 11 Apr 2017 12:29:54 +0200

    W dniu 2017-04-10 o 18:12, bartekltg pisze:

    > Warunkowe moze skołować, a co dopiero wzorek/twierdzenie Bayesa ;-)

    Muszę się nie zgodzić co do Bayesa (chyba, że nie znam przypadków kiedy
    jest on faktycznie przydatny).

    Z czasów szkolnych nie pamiętałem w ogóle takiego twierdzenia, ale tak
    się złożyło (zbieg okoliczności), że kilka dni temu go zobaczyłem.

    Zazwyczaj w zadaniach (typu maturalne) na warunkowe jest jakieś pierwsze
    losowanie, które daje n wyników (np 2 kule spośród n białych i m
    czarnych), każdy z innym, łatwo policzalnym prawdopodobieństwem.
    Następnie wynik tego losowania w jakiś sposób modyfikuje drugie
    losowanie, które ma np (dla uproszczenia) dwa wyniki. No i pytanie jakie
    jest prawdopodobieństwo że w pierwszym było coś, gdy wiemy, że w drugim
    wypadło coś.
    Rozmalowując przebieg możliwych wyników łatwo dla każdej gałęzi podać
    jej prawdopodobieństwo i potem z normalnego wzoru na warunkowe uzyskuje
    się wynik.

    Po przeliczeniu z żoną (prowadzi kurs przygotowawczy do matury) kilku
    takich zadań pokazała mi, że do któregoś w podpowiedziach sugerują wzór
    Bayesa. Rzuciłem okiem na ten wzór i mówię, że my przecież dokładnie tak
    liczymy działając "na chłopski rozum" - czyli wzór jest do niczego nie
    potrzebny.

    Na mojej maturze planowałem robić zadanie z rachunku, ale pani czytając
    to zadanie stanęła specjalnie koło mojej ławki i między każde głośno
    czytane zdanie zadania wtrącała paniczne uwagi skierowane tylko do mnie
    na temat "ale wymyślili!, kto to zrobi!". Uznałem, że może jest jakiś
    hak, którego nie widzę więc zamiast zrobiłem badanie przebiegu, ale na
    koniec postanowiłem (jako niepunktowane) zrobić to z rachunku. Na jednej
    stronie zmieściły mi się 3 różne rozwiązania (ostatnie miało dokładnie
    tytuł "Na chłopski rozum") i wszystkie dały ten sam wynik. Puściłem (za
    krótkie) ściągi z tego zadania i potem się okazało, że kilka osób ma
    dobre rozwiązanie, ale bez żadnego wyjaśnienia i pani miała dylemat.

    > Czyli pytasz, ile b_i w całym ciagu długośći N wyląduje w górnych 10%?
    >
    > 2%

    Coś mi się nie zgadza. Jeśli każda para ma 1%, że trafi to średnio
    powinno tam lądować 1%. Jeśli z jakiejś (jak rozumiem) symulacji
    wychodzi Ci 2% to może właśnie moja obawa, że kolejne elementy nie są
    niezależne była słuszna, choć wątpię.

    > Tyle samo co c_i i tyle samo, co przy pojedynczym b/ci tworzonym
    > niezależnie. Tu akurat niezależność nie gra roli (też się zdziwiłem).
    >
    > Jak mi komputer wypluł wyniki (octave)

    No i widzę kolejną rzecz, z którą warto by się kiedyś zapoznać -
    dlaczego doba ma tylko 24h !!!!

    Nie znam języka - serio wyszło Ci 2%?
    P.G.