  • 111. Data: 2012-02-09 20:28:16
    Temat: Re: Świetlówki ...
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 9 Feb 2012 15:52:27 +0000 (UTC), Jarosław Sokołowski napisał(a):
    > W ogóle segregacja odpadów ma sens. Ale niekoniecznie według kryteriów
    > elektryczne/nieelektryczne.

    Tu sie zgadzamy ... ale jak zajrzec do kosza ... teraz malo niespozywczych
    i nieelektrycznych :-)
    buty,ubrania - pala sie. Garnki, kubki, talerze ?

    J.

  • 112. Data: 2012-02-09 20:31:12
    Od: "Waldek" <m...@n...dam>

    Użytkownik "wowa" <w...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Krówki nieświadome swoich pięciu minut beztrosko się pasły :)

    Cos sie tak czepil krówek ?
    A świnki to nie pierdza i nie produkuja obornika ... ?
    - z ciekawosci, jaka jest roczna konsumpcja wolowiny & wieprzowiny ?

  • 113. Data: 2012-02-09 21:34:22
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Waldek napisał:

    > Cos sie tak czepil krówek ?
    > A świnki to nie pierdza i nie produkuja obornika ... ?

    Produkują za przeproszeniem gówno, nie obornik. A pierdzą tyle co
    człowiek -- organ pierdzący mają podobny do naszego. Co innego krowy
    i inne przeżuwacze. To nie tyle one same ten metan robią, co hodowane
    przez nie w żołądku jednokomórkowce, które na ich zlecenie przerabiają
    celulozę na coś bardziej strawnego.

    > - z ciekawosci, jaka jest roczna konsumpcja wolowiny & wieprzowiny ?

    Ciekawość można zaspokoić rocznikiem statystycznym (albo guglem).

    --
    Jarek

  • 114. Data: 2012-02-09 21:58:00
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl>

    napisał w wiadomości news:jh1537$18k$1@inews.gazeta.pl...
    > "mk" 4f3405e8$0$1267$6...@n...neostrada.pl
    > Nie wiem, jak to komu wychodzi. IMO mniej niż dwa razy mniej.
    > Nie można przecież wliczać żadnych kosztów stałych, abonamentów
    > itd. -- nijak nie zależą one od pobieranej mocy, chyba że tej
    > mocy trzeba by dostarczyć 100 razy więcej.

    W pewnym sensie można. ;)
    Opłata przejściowa jest w 3 stawkach (ENEA):

    do 500 kWh/rok = 0,36 zł/m-c,
    do 1200 kWh/rok = 1,51 zł/m-c,
    powyżej 1200 kWh/rok = 4,76 zł/m-c.

    Tak więc schodząc ze zużyciem poniżej 1200 kWh/rok oszczędzasz dodatkowo 39
    zł/rok na opłatach stałych.

    Mi udaje się wokól tej ilości oscylować, ale zmieścić się w tych poniżej
    1200 kWh/rok to już lekki hardcore. Mi w ostatnim roku udało się zejść do
    1150 kWh/rok, ale nawet n-kę na noc wyłączam, o reszcie złomu
    elektronicznego nie wspominając.

  • 115. Data: 2012-02-09 21:58:42
    Od: Mario <m...@...pl>

> [...]
    > itd. -- nijak nie zależą one od pobieranej mocy, chyba że tej
    > mocy trzeba by dostarczyć 100 razy więcej.

    Masz dwa podstawowe składniki. Energia elektryczna - 0,28 zł/kWh (G11) i
    składnik zmienny stawki sieciowej 0,16zł/kWh. Razem daje 0,44zł/kWh
    netto. Dolicz 23% VAT i wychodzi 0,54 zł/kWh. Biorąc pod uwagę, że CFL
    może przetrwać ze dwa lata, a w tym czasie będą pewnie znaczne podwyżki
    spowodowane opłatami za emisję CO2, to nie wydaje się przesadzone
    założenie, że średnia cena prądu w tym czasie będzie 0,6zł/kWh.

    > Tak czy siak -- trudno zaoszczędzić na energii elektrycznej poprzez
    > wymianę żarówek na świetlówki czy LEDki. Świetlówki są w cenie żarówek
    > (różne są ceny ale można uznać, że w przeliczeniu na czas żywota ;)
    > doczesnego ;) świetlówka kosztuje tyle samo co żarówka) a i chyba
    > LEDKa wychodzi tu podobnie, choć żyje kilkadziesiąt tysięcy godzin.
    >
    > Jednak oszczędności są tak małe, że IMO trudno je znaleźć.
    > Ja teraz korzystam z jednego źródełka światła. Komputer ciągnie
    > około 50 watów, światełko (świetlówka) ze 3 razy mniej, żarówka
    > by brała około 40 watów.

    40 Watów klasycznej żarówki jest dobre żeby się o sprzęty nie obijać. Ja
    mam CFL 21 watów pod sufitem i drugą taką przy biurku. Czyli odpowiednik
    dawnych żarówek o łącznej mocy 200 W na pokój 12m^2.

    > Już wymiana desktopa na notebook daje 80% oszczędności -- a komputer
    > ,,świeci'' czasami 24 godziny na dobę. Wymiana notebooka na netbook
    > to kolejne 80% (mój netbook pobiera od 4 watów do 10 watów) czyli tu
    > zysk można znaleźć.

    Można jeszcze wymienić netbooka na tableta, a tableta na smartfona.

    > Podobnie z ogrzewaniem -- wielu dogrzewa mieszkania
    > elektrycznością. (wielu wprost, inni zaś twierdzą, że jedynie oświetlają;
    > ja dogrzewam gazem)

    Można obniżyć temperaturę o np 6 stopni i założyć cieplejsze ubranie.

> [...]
    > a te można by montować na wysokości takiej, aby ich wymiana nie była droga.
    > Tym oto sposobem raz zamontowane oświetlenie uliczne nie potrzebowałoby
    > dozoru, lub potrzebowałoby szczątkowego. :) Co więcej -- można by takie
    > oświetlenie montować niemal wszędzie, także tam, gdzie nie odchodzą druty.
    >

    > Skąd brać na to oświetlenie pieniądze? To proste -- od firm
    > ubezpieczeniowych
    > i od właścicieli samochodów. Ale skąd brać pieniądze na odszkodowania
    > firmom
    > pogrzebowym -- nie wiem, a zyski tych firm spadną..

    Ale dlaczego firmy ubezpieczeniowe maja finansować pomysły nawiedzonych
    ekologów. Jest krajowa sieć energetyczna, są zadania gminy w kwestii
    oświetlenia dróg. Co mają do tego firmy ubezpieczeniowe?

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 116. Data: 2012-02-09 22:39:08
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Marcin Wasilewski" jh1fh3$5kr$...@i...gazeta.pl

    > W pewnym sensie można. ;)
    > Opłata przejściowa jest w 3 stawkach (ENEA):

    > do 500 kWh/rok = 0,36 zł/m-c,
    > do 1200 kWh/rok = 1,51 zł/m-c,
    > powyżej 1200 kWh/rok = 4,76 zł/m-c.

    IMO 1200 kWh/rok to niedużo. To dziennie mniej niż 3,28 kWh.

    100/30.5=3,27868852459016
    3,27868852459016/24=0,136612021857923

    136 watów ciągłego pobierania. :)

    1200/(365,25*24)=0,136892539356605

    Raczej nie ma szans w zwykłej rodzinie tak zwanej.

    -- Co to jest polska rodzina XXI wieku?
    -- Mama, tata, bezrobotny syn pijący alkohol z kumplami,
    córka pracująca w Tesco i marząca o mieszkaniu/życiu
    w rezydencji oraz rodzeństwo kiblujące w Anglii...

    Przepraszam za złośliwość, ale od dawna już nie wiem, co to
    rodzina -- przyrost naturalny w Polsce XXI to praktycznie
    zero, podczas gdy Azjaci mnożą się na potęgę. Coś tu ,,nie
    tak'' proszę władców narodu. Zwłaszcza upadek PRli oraz
    delegalizacja skrobanek -- daje ciekawy efekt rozrodczy...

> [...]

    kWh/rok to już lekki hardcore. Mi w ostatnim roku
    > udało się zejść do 1150 kWh/rok, ale nawet n-kę na noc wyłączam, o reszcie złomu

    U mnie ciągnie:

    - pralka (ciagnie bez trudu więcej niż 1 kWh dziennie)

    - czajnik elektryczny (co najmniej 0.25 kWh dziennie)

    - lodówka (nie wiem, ile, ale myślę, że więcej niż 1 kWh dziennie)

    - okazjonalnie (średnio raczej więcej od czajnika) przenośny klimatyzator

    - cała reszta (notebook, routerki, oświetlenie, odkurzacz, wieżyczka,
    wiatraczki w kominach) też nie jest pomijalna (szacuję to na więcej
    niż 1 kWh dziennie)...

    W sumie więcej niż owe 3.28 kWh -- a jestem tu sam.
    Czajnik mogę zamienić na gazowy -- ale imo gaz jest
    tym bardziej drogi, bo drogie są opłaty stałe.

    Ale może rzucę okiem do rachunków i wyliczeń ZE. :)

    -=-

    Być może istotnie zastosowanie taniego oświetlenia dać
    potrafi przejście poniżej tego progu tej nadziei.

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 117. Data: 2012-02-09 23:13:53
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Mario" jh1fin$sev$...@m...internetia.pl

    > Masz dwa podstawowe składniki. Energia elektryczna - 0,28 zł/kWh (G11) i

    Skąd te 28 groszy? Z pokazanej strony?

    > składnik zmienny stawki sieciowej 0,16zł/kWh.

    Tego to już w ogóle nie pojmuję.

> [...]
    > prądu w tym czasie będzie 0,6zł/kWh.

    > 40 Watów klasycznej żarówki jest dobre żeby się o sprzęty nie obijać.

    W średnim mieszkaniu czy w domu wielopoziomywm?
    IMO 2 waty na m*2 wystarczą do nieobijania się o przeszkody.

    > Ja mam CFL 21 watów pod sufitem i drugą taką przy biurku. Czyli odpowiednik dawnych
    żarówek o łącznej mocy 200 W na pokój 12m^2.

    IMO bardzo jasno. Dla mnie starczy połowa tej mocy.
    A do nieobijania się -- 24 waty żarówki wystarczą.

    > Można jeszcze wymienić netbooka na tableta, a tableta na smartfona.

    Notebook jest 10 razy szybszy od tego desktopa.
    Netbook jest też znacznie szybszy od tego desktopa. :)

    Nie wiem, czy tablet będzie równie szybki i przydatny co desktop.
    Smarfon -- będzie miał GPSa, więc będzie przydatniejszy. ;)
    IMO ten ostatni ma inne zadanie do spełnienia niż komputer typu desktop czy notebook.

    Komputery będą coraz mniej energochłonne, ochoć
    będą coraz szybsze i będą miały coraz większe dyski.
    I będą pełniły te same funkcje, czy raczej te same plus nowe.

    dogrzewam gazem)

    > Można obniżyć temperaturę o np 6 stopni i założyć cieplejsze ubranie.

    Ciepłe, wełniane rękawice -- czemu nie. ;)

    IMO przynajmniej na noc można mocno obniżyć temperaturę.
    Ja kiedyś lubiłem +6°C w czasie snu.

> [...]

    Jest krajowa sieć energetyczna, są zadania gminy
    > w kwestii oświetlenia dróg. Co mają do tego firmy ubezpieczeniowe?

    Mniej wypadków. To chyba jasne. Nie o ekologię mi chodzi (ta
    zapewne ucierpi w wyniku produkowania oświetlenia), ale
    o jasność na drogach.

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 118. Data: 2012-02-10 00:12:38
    Od: Mario <m...@...pl>

    > "Mario" jh1fin$sev$...@m...internetia.pl

    > Skąd te 28 groszy? Z pokazanej strony?

    Możesz sobie sprawdzić w opublikowanej decyzji prezesa Urzędu Regulacji
    Energetyki, albo na stronce dowolnego dostawcy energii. Stawka na 2012
    wynosi 0,28zł/kWh

    > Tego to już w ogóle nie pojmuję.

    Bo jest stawka zmienna - zależna od dostarczonej energii i stała -
    miesięczna wynosząca kilka zł/mc dla odbiorców indywidualnych. Kilka
    osób podaje ci aktualne ceny energii a ty nie przyjmujesz tego do
    wiadomości i upierasz się, że są dwa razy niższe. Ty w ogóle płacisz
    rachunki za energię czy tak sobie teoretyzujesz. Jeśli płacisz to po
    prostu popatrz na fakturę z energetyki.

    Wydaje mi się że znów teoretyzujesz. Kalkulację robiłem kilka lat temu i
    bardziej opłacalne było stosowanie CFL. Od tej pory ceny świetlówek
    znacznie spadły a ich żywotność wyraźnie wzrosła. Mam na myśli markowe
    żarówki jak Philips czy Osram. Z tymi drugimi mam mniej doświadczenia bo
    dopiero ostatnio zaczęli obniżać ceny i się nimi zainteresowałem.

> [...]

    > A do nieobijania się -- 24 waty żarówki wystarczą.

    > Notebook jest 10 razy szybszy od tego desktopa.

    Przy odpowiednim doborze notebooka i desktopa zapewne tak. Przy innym
    doborze zapewne desktop będzie 10 razy szybszy od notebooka

    > Netbook jest też znacznie szybszy od tego desktopa. :)

    No od desktopa zużywającego 40 Watów (i pochodzącego z 2004 roku)
    zapewne tak. Od mojego desktopa będzie znacznie wolniejszy. A od
    desktopa, który kupiłem synowi pewnie ze 20 razy wolniejszy.

    > Nie wiem, czy tablet będzie równie szybki i przydatny co desktop.

    Wątpię czy notebook będzie równie przydatny co desktop.

    > Smarfon -- będzie miał GPSa, więc będzie przydatniejszy. ;)
    > IMO ten ostatni ma inne zadanie do spełnienia niż komputer typu desktop
    > czy notebook.

    A komputer typu desktop może mieć inne zadania niż notebook.

> [...]
    >
    > Mniej wypadków. To chyba jasne. Nie o ekologię mi chodzi (ta
    > zapewne ucierpi w wyniku produkowania oświetlenia), ale

    Ale jeśli będzie mniej wypadków to ludzie nie będą się chcieli
    ubezpieczać i firmy ubezpieczeniowe będą miały mniej wpływów. W ogóle to
    dziwne podejście z szukaniem dojnych krów. Równie dobrze firmy od
    ubezpieczenia zdrowotnego powinny finansować bary ze zdrową żywnością
    żeby ograniczyć choroby serca. A banki powinny wspierać szkolnictwo bo
    wyedukowani obywatele nie będą w przyszłości rabusiami. Takich
    wydumanych pomysłów można sobie generować nieskończenie wiele.
    Gdyby takie rozwiązanie byłoby korzystne dla firm ubezpieczeniowych to
    już by dawno to wprowadziły. A jeśli trzeba by wprowadzać przy pomocy
    państwowego przymusu to zapewne nie byłoby to dla nich korzystne.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 119. Data: 2012-02-10 00:13:59
    Od: "Waldek" <m...@n...dam>

    > Produkują za przeproszeniem gówno, nie obornik.

    Fakt bezsporny :)

    > To nie tyle one same ten metan robią, co hodowane
    > przez nie w żołądku jednokomórkowce, które na ich zlecenie przerabiają
    > celulozę na coś bardziej strawnego.

    Mniemalem ze zrodlem metanu sa glownie bąki
    i pochodna rozkladu obronika czyli gowna wymieszanego np. ze slomą ;)
    - moze gowno krowie jest bardziej efektywne od swinskiego - nie bede sie
    spieral :D
    ale wiem ze takowe instalacje do produkcji "biogazu" istnieja.

    Pozdro

  • 120. Data: 2012-02-10 00:44:03
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl>

    napisał w wiadomości news:jh1i0m$de7$1@inews.gazeta.pl...

    > U mnie ciągnie:
    > - pralka (ciagnie bez trudu więcej niż 1 kWh dziennie)

    To już przegięcie, jak się ma "pryliard" par skarpetek, koszul itd.,
    czym się zawsze chwalisz na grupie. No chyba, że Ty to zakładasz raz i
    wyrzucasz... ale wtedy skąd te prania? ;)
    Ja mam pralkę pobierającą ciepłą i zimną wodę (2 zawory), więc wiele
    prądu nie ciągnie, jakaś AMICA sprzed lat 10-ciu, a prania to gdzieś
    wychodzą około 3 tygodniowo, czasami więcej. Zmywarkę zresztą też mam
    podłączoną do ciepłej wody. Wg instrukcji jeśli ciepła woda ma poniżej 65
    st., to jak najbardziej można tak zrobić.

    > - czajnik elektryczny (co najmniej 0.25 kWh dziennie)

    Czajnik elektryczny zmieniłem na gazowy. Za gaz płacę ryczałtem, bo
    licznik jest zbiorczy. Więc jeśli sam go nie będę zużywał to i tak będę
    płacił za innych.

    > - lodówka (nie wiem, ile, ale myślę, że więcej niż 1 kWh dziennie)

    Amica AAA, zużycie około 0,45-0,50 kWh/dobę. Poprzednia lodówka ARDO też
    już nastoletnia brała 1,2 kWh/dobę, więc kupując nową skupiałem się na
    zużyciu energii, a nie bajerach typu wyświetlacze na obudowie.

    Gdybym mieszkał w twojej strefie klimatycznej to pewnie bym zimą wystawiał
    parę butelek plastikowych z wodą za okno na -30 st. i one by spokojnie
    robiły w lodówce za chłodzenie zamiast prądu. ;) A na zachodzie to mamy
    zazwyczaj zimę dużo lżejszą.

    > - okazjonalnie (średnio raczej więcej od czajnika) przenośny klimatyzator

    No ja dysponuję tylko dwoma wentylatorami nie wiem ile ciągną, ale
    pewnie poniżej setki. Ale ostatnie lato było takie, że nawet ich z piwnicy
    nie przyniosłem (zachód Polski). Poza tym 2 komputery desktop, tuner n-ki
    (bierze ponad 20W, czy jest na czuwaniu, czy włączony), kuchenka
    mikrofalowa, zmywarka i TV LCD 32". Tylko, że wyrobiłem nawyk gaszenia
    światła, wcześniej bywało też i tak, że siedziało się w kuchni, a światło
    "grzało" kuchnię, pokój i przedpokój, że o włączonym TV nie wspomnę. Aha - w
    kuchni posiadam świetlówki kompaktowe (GU10 4x 8W na suficie) i LED-y w
    oprawach GU10 x 5 szt. (panel nad szafkami) były drogie ale polecam:

    http://allegro.pl/zarowka-led-gu10-cob-smd-5w-57chip
    -3000k-wys-fre-i2056125952.html

    Wcześniej miałem jakieś trzy gówniane ledy składające się 48 diód (plus
    2 halogeny 35W). Wszystkie 3 LED-y popadały w ciągu 2 lat od zakupu.
    Objawiało się to albo rozerwanym kondensatorem ceramicznym na 400V, albo
    wyłączaniem/miganiem poszczególnych sekcji (4 sekcje po 12 diód). Kilka razy
    je ranimowałem przelutowując diody, ale powoli mnie ta zabawa znudziła, gdyż
    przynajmniej raz w miesiącu trzeba było przy którejś grzebać. Te obecne
    LED-y używam od października zeszłego roku i jestem baaardzo zadowolony - są
    bardzo jasne i jak na razie zero z nimi problemów - pierwsze moje LED-y o
    których mogę uczciwie powiedzieć, że nadają się jako oświetlenie główne.

    > - cała reszta (notebook, routerki, oświetlenie, odkurzacz, wieżyczka,
    > wiatraczki w kominach) też nie jest pomijalna (szacuję to na więcej
    > niż 1 kWh dziennie)...

    No a u mnie 2 osoby, mieszkanie 56 m^2, ale ja nie walcze z pleśnią bo
    jej nie mam (tak jak Ty), więc wiesz... Poza tym jak już pisałem ostatnie
    lato było chłodne, jak by wentylatory trochę pochodziły, to pewnie też bym
    się nie zmieścił.

    > W sumie więcej niż owe 3.28 kWh -- a jestem tu sam.
    > Czajnik mogę zamienić na gazowy -- ale imo gaz jest
    > tym bardziej drogi, bo drogie są opłaty stałe.
    > Ale może rzucę okiem do rachunków i wyliczeń ZE. :)

    No ale jak masz gaz to i tak opłaty stałe ponosisz. Ja np. płacę za gaz,
    czy go używam czy nie. To głównie zaważyło na tym, że czajnik elektryczny
    zlikwidowałem.

    > -=-
    > Być może istotnie zastosowanie taniego oświetlenia dać
    > potrafi przejście poniżej tego progu tej nadziei.

    Ja to traktuję jako bonus, ale samo w sobie celem moim nie jest. Da się
    zejść poniżej 1200 kWh to fajnie, nie da się to trudno... Największa
    oszczędność i tak jest na zmniejszeniu ilości kWh.