  • 161. Data: 2012-02-12 02:34:07
    Temat: Re: Świetlówki ...
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "L501 aneryS" 4f36c47b$...@n...home.net.pl

    > Umiesz liczyć? :)

    Nie, ale mam kalkulator. ;)

    > Im więcej tych dodatków będzie, tym bardziej bym się spodziewał, że nawet celowo
    wykorzystując zamieszanie z tym, bardziej mnie
    > wydymają na kasę, czyli prócz skadników za mleczuszko, dodadzą do nich tyle, ile to
    mleko kosztuje w jednek opłacie. Czyli -
    > zapłaci się więcej.

    Nie wiem, jak w innych miastach, ale w Białymstoku tak układano warunki
    przetargów publicznych, że sam diabeł nie doszedłby tak zwanej prawdy.
    Wiadomo było, kto wygra przed rozpatrzeniem ofert? Przed ułożeniem
    warunków przetargu wiadomo było, kto ma wygrać --- i pod to rozwiązanie
    układano warunki przetargu.

    Proste rozwiązania odrzucano -- firma musi dysponować
    czymśtam, co ma tylko jedna firma na świecie. :)

    Wybierano bardziej skomplikowane metody. Punktację na przykład. :)
    Punktacja -- to tyle punktów, tamto tyle itd... Na oko wygrywał
    najtańszy chętny, w istocie ten, kto miał wygrać. :) Można było
    wycenić coś jedną ceną -- na przykład litr dostarczanego mleka
    mógłby mieć swoją cenę. Wybierano jednak bardziej skomplikowane
    metody -- cena mleka ileś punktów, dowóz ileś, kolor samochodu
    dostawczego ileś... Coś mnożono przez coś i sumowano jakoś...

    Oczywiście przetarg można było unieważnić, gdyby jednak wygrał
    ktoś nieodpowiedni.

    Było i tak, że przetarg ktoś wygrywał w taki sposób, że nie mógł na tej
    wygranej niczego zarobić. Ale... Uwaga... Jakiś czas po przetargu dawano
    nieźle zarobić komuś bez przetargu. Komu? -- temu, kto coś dozorował
    dzięki wygranemu przetargowi. Prawdziwy zarobek był dopiero na tym
    czymś dodatkowym. Oczywiście o tym, że jakiś czas po przetargu będzie
    ta dodatkowa robota, wtajemniczeni wiedzieli przed montowaniem przetargu.
    I o tym, że do przetargowej pracy dorzucano później coś już bez przetargu
    nie musiał wiedzieć nikt poza ścisłym gronem zainteresowanych. W razie
    wygrania przetargu przez niewłaściwą osobę, można było po prostu nie
    dorzucić tej dodatkowej, zyskownej pracy i nieodpowiedni zwycięzca
    przetargu zostawał ze swoją wygraną, która nie dawała zysku. Można
    było mu cynicznie pogratulować wygranej...

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 162. Data: 2012-02-12 09:51:36
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    > Nie sądzę żeby te prawo było robione w celu dymania klienta fizycznego.
    > Jest robione po to regulować rynek na którym działają głównie duże firmy:
    > producenci, firmy dystrybucyjne oraz odbiorcy, odbiorcy indywidualni to
    > mały odprysk. Jeśli ktoś jest dymany to producent który na potrzeby własne
    > musi kupować drogo a jednocześnie sprzedaje tanio.

    Mącisz jak z ceną za kWh.. :) Odbiorców indywidualnych jest mniej od
    zakładów?

    > Przy dostawie energii elektrycznej też masz dwie firmy: producenta i
    > dystrybutora.

    I na "wodzie" mam jedną cenę, a na "prądzie" żadnej.

    > Ale to nic. Na rachunku telefonicznym mam wyszczególnione minuty z
    > poprzedniego miesiąca, ilość minut bezpłatnych, minuty poza abonamentem,
    > do Play, za granicę, za smsy za transfer danych.

    Masz podaną cenę za minutę połączenia. Ja nawet nie mam pozycji "do play".
    Nie przeszkadza mi wyszczególnianie składników, ale dlaczego nie ma ceny
    detalicznej?
    Czy mnie interesuje to czym oni wożą ten prąd? skąd go mają? Mają prąd -
    sprzedają - ja kupuję. Widzę cenę i mogę kupić gdzie indziej. Prosta
    gospodarka rynkowa.

    --
    Desoft

  • 163. Data: 2012-02-12 10:19:51
    Od: mk <reverse_lp.pw@myzskm>

    W dniu 2012-02-11 23:10, Adam Dybkowski pisze:

> [...]
    > ENEA jest sama energia, czy może przesył. Szybko wyjdzie, czy opłaca się
    > kupować energię z RWE nawet jak mieszkasz na drugim końcu Polski - bo o
    > dziwo opłata za przesył jest niezależna od liczby km, jaką energia ma
    > pokonać (w gruncie rzeczy nieco dziwne, czy mieszkasz tuż przy
    > elektrowni czy 1000 km od niej, cena za przesył ta sama).
    >
    > Od kiedy można dowolnie wybierać w Polsce dostawcę energii (producenta),
    > warto porównywać cenniki. Nie mam pojęcia, dlaczego w RWE jest najtaniej
    > w Polsce - może tu węgiel do elektrociepłowni tańszy niż na Śląsku? ;)

    Mieszkam w Częstochowie (42-200) i ceny tu są chyba wyraźnie wyższe
    (mimo że Bełchatów widoczny przy dobrej pogodzie)...

    Tu jest kalkulator, gdzie można sobie porównać ceny od różnych
    dostawców/wytwórców:
    http://ure.gov.pl/ftp/ure-kalkulator/ure/formularz_k
    alkulator_html.php

    W moim domu średnie zużycie energii to 400 kWh/m-c (4800 kWh/rok);
    instalacja 3-fazowa; dwumiesięczny okres rozliczeniowy; G11; Tauron.

    Obliczenia kalkulatorem dają: opłatę roczną (z VAT) 3035.32 PLN co daje,
    że średnio płacę: 0.63 PLN/kWh.

    W Tauronie G11 składnik zmienny stawki sieciowej + stawka jakościowa
    kosztują: 0.2085 PLN/kWh (netto).
    Cena za energię: 0.2844 PLN/kWh (netto).
    Razem daje to:
    (0.2085+0.2844)*1.23 = 0.6063 PLN/kWh (brutto).
    Uwzględnienie kosztów stałych w moich warunkach daje wspomniane 0.63
    PLN/kWh :-((((((((((

    Kalkulator pokazuje, że zmieniając dostawcę rocznie oszczędziłbym w RWE
    50 zł, a w Energetycznym Centrum nawet 150 zł, ale jednocześnie tenże
    kalkulator wyświetla ostrzeżenie "dodatkowa opłata handlowa" - więc w
    praktyce być może wcale nie będzie oszczędności...

    Przejście na taryfę G12... wstępnie szacuję, by było to opłacalne w
    moich warunkach, to domownicy musieliby zmienić znacznie swoje
    przyzwyczajenia...

    pzdr
    mk

  • 164. Data: 2012-02-12 11:07:22
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2012-02-12 10:51, Desoft pisze:

    > Mącisz jak z ceną za kWh.. :) Odbiorców indywidualnych jest mniej od
    > zakładów?

    Wartość obrotu na rynku przedsiębiorstw jest większa niż na rynku
    indywidualnym. I to rozliczenia między graczami na tym rynku ma
    regulować prawo. Do dymania ludzi nie trzeba robić takich kombinacji.
    Wystarczy że zazwyczaj nie mają żadnej możliwości wyboru dostawcy. Ale
    już po pierwszym okresie rozliczeniowym mogą sobie podzielić wyliczoną
    kwotę do zapłaty przez wykazany na rachunku przyrost wskazań na liczniku.

    > I na "wodzie" mam jedną cenę, a na "prądzie" żadnej.

    A ja na wodzie mam 3 ceny i co mi zrobisz?

    > Masz podaną cenę za minutę połączenia. Ja nawet nie mam pozycji "do play".
    > Nie przeszkadza mi wyszczególnianie składników, ale dlaczego nie ma ceny
    > detalicznej?

    No przecież w telefonach też zazwyczaj nie masz ceny detalicznej za
    miesiąc bo opłata miesięczna jest sumą różnych składników.

    > Czy mnie interesuje to czym oni wożą ten prąd? skąd go mają? Mają prąd -
    > sprzedają - ja kupuję. Widzę cenę i mogę kupić gdzie indziej. Prosta
    > gospodarka rynkowa.

    Zdaje się ze właśnie energię możesz kupić gdzie indziej. Kupisz taniej
    energię ale dostarczanie energii będzie kosztować tak samo (a może
    drożej bo z dalszej części kraju?). Ale kup sobie rynkowo wodę gdzie
    indziej.

    --
    pozdrawiam
    MD