    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: Standardy w automatyce domowej
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    <tdohec$1j14l$1@dont-email.me> <tdvrjr$8ag$1$PiotrGalka@news.chmurka.net>
    <dahuqdhqys0w$.s79cv6g97dtw$.dlg@40tude.net>
    <te0hg3$lo8$1$PiotrGalka@news.chmurka.net>
    <sjijqq9ptuvj$.mkxm0wxxa3ap.dlg@40tude.net>
    <te2r9v$4lk$1$PiotrGalka@news.chmurka.net>
    Date: Tue, 23 Aug 2022 17:56:10 +0200

    On Tue, 23 Aug 2022 17:21:36 +0200, Piotr Gałka wrote:
> [...]
    >
    > Nie mam pojęcia (to nie ja, to brat :) ).
    > Zakładam, że system jest idealny według mojego pomysłu. O ile wiem brat
    > nie wszystko wdrożył, bo zrobił próby (typu 10 urządzeń dostaje wspólnym
    > drutem informację o zmianie stanu, który trzeba wysłać) i stwierdził
    > skoro wszystko działa to nie ma co przesadzać.
    >
    > Najważniejsze jest oszacowanie jakie jest prawdopodobieństwa zderzenia.
    > Jeśli jest odpowiednio małe to jak nawet z takim prawdopodobieństwem
    > zdarzy się, że ktoś poczeka dodatkowe 100ms to świat się raczej nie zawali.

    Jak masz 50 urzadzen na szynie .... ciekawe, czy mogą tak dociązyc
    kontroler/serwer, ze nie nadązy odpowiadac :-)

    tzn musialoby sie cos stac, ze wszystkie zechca naraz wysylac dane.
    Jeden raz nie wystarczy, bo kontroler ktorys odbierze, potwierdzi i
    ten zamilknie na dluzsza chwile.

    Np piorun zasymuluje włamanie do wszystkich urządzen.
    Albo ludzie sie zmówią i pare razy w jednej sekundzie machną kartami
    przed czytnikami ..
    ... no dobra, moze i troche timeoutow bedzie, ale powinno sie szybko
    odblokowac ...

    > Nie rozumiem.

    Losowe opoznienie ethernet ma od samego poczatku :-)

    > W szczelnie zalanym czytniku ...

    Zasilacz to Atari byl szczelnie zalany ... nie przeszkadzalo ...

    > Kiedyś mając słabsze procesory kombinowaliśmy układając wszystkie karty
    > w 64 kupki i na podstawie jakiejś sumy wybierając tylko jedną z nich do
    > przejrzenia. Ale teraz całą bazę 32 tysięcy kart AtXmega daje radę
    > przejrzeć liniowo chyba w 50ms (szczegółowego obliczenia nie znam, ale
    > nie sądzę, aby dłużej).

    Numer tam jakis macie, to mozna posortowac i binarnie szukac.

    Chodzilo mi o to, ze chyba nie wysylacie tych danych kart do kazdego
    zamka, zamki wysylaja do "centralnego kontrolera z baza danych" czy
    jako tam sie nazywa fachowo nazywa.
    Jak ten centralny kontroler/serwer padnie, to nie bardzo wiem
    jak to ma dzialac w/g normy ...

    > Znów nie rozumiem.
    > Musisz łopatologicznie bo Ethernet to dla mnie czarna magia.

    Ethernet działał praktycznie tak jak napisałes i to od lat 70-tych.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Carrier-sense_multiple
    _access_with_collision_detection

    stacje sprawdzały czy na kablu nic nie leci, wysyłały swoje,
    wykrywały ewentualne kolizje, a po kolizji odczekiwały losowy czas
    i wysyłały ponownie.
    I tak do 16 razy, zwiekszajac górną granicę losowego czasu.

    Teoretycznie tez moglo sie zdarzyc zablokowanie.

    J.