    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: Standardy w automatyce domowej
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    <tdohec$1j14l$1@dont-email.me> <tdvrjr$8ag$1$PiotrGalka@news.chmurka.net>
    <dahuqdhqys0w$.s79cv6g97dtw$.dlg@40tude.net>
    <te0hg3$lo8$1$PiotrGalka@news.chmurka.net>
    Date: Tue, 23 Aug 2022 13:35:50 +0200

    On Mon, 22 Aug 2022 20:21:52 +0200, Piotr Gałka wrote:

    > Przyjmujemy, że nie ma pewności wykrycia kolizji. Jak oba nadajniki są
    > kawałek od siebie to może być tak, że każdy widzi to co sam nadaje.
    > Dlatego nie usiłujemy wykrywać kolizji - minimalizujemy szansę na
    > kolizje i przy braku potwierdzenia powtarzamy.

    A jaki timeout dla potwierdzenia? Ile trzeba czekac az drzwi sie
    otworzą ? :-)

> [...]
    > Czas propagacji odbiornika 0,1us.
    > Czas reakcji na przerwanie w tej skali - 0us.
    > Razem 3us. Czyli mogą się zderzyć tylko gdy różnica momentów decyzji o
    > wejściu na linię jest mniejsza niż 3us. Często mniejsza różnica momentu
    > decyzji też nie spowoduje zderzenia, bo przecież nie zawsze linia ma
    > 300m i nie każda para urządzeń jest na przeciwległych końcach.
    >
    > Na początku nie mieliśmy tych opóźnień i trafiliśmy raz (może 1996) na
    > parę urządzeń, które wiecznie się zderzały - mijało kilka sekund (wiele
    > ramek) zanim któremuś udało się być pierwszym.

    Tak tak, ethernet mial ciekawy pomysl :-)

    > Zaokrąglając. Prędkość 100k, bit = 10us, bajt =100us, mała ramka = 1ms.
    > Czyli na tej losowości możemy maksymalnie marnować 15x5us=75us - mniej
    > niż bajt przerwy. Ale to dotyczy tylko sytuacji maksymalnego obciążenia
    > linii, które nigdy nie występuje.
    >
    > Załóżmy mały system - 5 urządzeń podległych na szynie. Norma wymaga, aby
    > najdalej po 5s wykryć brak urządzenia. Czyli np raz na 4s kontroler
    > wysyła 5 ramek (nie broadcast, bo każdy ma inny klucz sesji) i potem
    > niezależny proces zbiera odpowiedzi.

    Ale to juz brzmi jak polling.

    > Możliwe, że jak chce wysłać 3-ą
    > ramkę to odpowiedź pierwszego urządzenia wetnie się przed nią - zależy
    > co kto wylosuje. Czyli w stanie normalnym raz na 4s leci 10 ramek.
    > Typowa zajętość linii 10ms/4000ms = 0,25%.

    > A pro po szybkich. Ten ich system powoduje, że tylko kontroler może
    > optymalizować czas szyfrowania robiąc to w czasie gdy inna ramka leci.
    > Urządzenie po odebraniu musi sprawdzić podpis, rozszyfrować, wypracować
    > odpowiedź, zaszyfrować, podpisać i w tym czasie na szynie cisza - się czeka.

    No ale i tak to robisz. Tyle tylko, ze jak rozumiem - to sluzy do
    sprawdzania obecnosci - zdarzenie urządzenia przekazują w miare
    natychmiast.

> [...]
    > wprowadziliśmy kontroler obsługujący 16 drzwi. Czytnik po każdej stronie
    > - już 32 urządzenia. Dodatkowo ileś modułów rozszerzeń aby dodać wyjść i
    > wejść i mamy rzędu 40.
    > 2.
    > Jak urządzenie typowo nadaje 1ms na 4s to przyjąłem, że z dopuszczalnego
    > zasilania do 24V robię 3V3 liniowo. A jak się puści odpytywanie
    > najszybciej jak się da to ilość wydzielanego ciepła wzrośnie radykalnie.
    > Nie przewidywałem po prostu tak idiotycznego sposobu pracy. A poza tym w
    > czytniku RFID wolę nie mieć DCDC bo może będzie zakłócało odczyt.

    No fakt, moglby byc problem ... wiekszy radiator :-)

    > Chyba nawet norma wymaga, że w przypadku odcięcia komunikacji z serwerem
    > wszystko ma nadal działać. W każdym razie u nas wszystkie informacje są
    > w kontrolerze (mała skrzyneczka na szynę DIN) zasilanym zasilaczem
    > buforowym.

    Pisząc "serwer" mam na mysli jakis "kontroler systemu".
    Gdzies tam macie przeciez zapisane ktore karty sa aktywne, jakie maja
    uprawnienia itp.

    > W normie jest opisany rozkaz broadcastowy, ale piszą, że jest założenie,
    > że jest używany tylko, gdy jest połączenie jeden do jeden. Ja jej
    > dokładnie nie znam. To ma chyba służyć do tego aby można było wywołać
    > urządzenie, które nie ma przydzielonego numeru i mu ten numer
    > przydzielić. Łącząc tak po jednym potem można połączyć wszystkie.
    > U nas wszystko łączy się jak ma być i potem wszyscy się dogadują (też
    > nie wiem dokładnie jak, bo to brat pisał).

    Podejrzewam, ze i tamta norma podobnie zaklada, bo to troche glupio
    wiekszy system po jednym montowac i uruchamiac.

    > W tej chwili nie umiałbym tego udowodnić, ale to dotyczy RS485.
    > Standardu Wiegand też nikt nie przenosi na ethernet :)

    Jak widac jednak sporo elementow Ethernetu sie w koncu w systemie
    znalazlo :-)

    J.