  • 31. Data: 2009-09-13 09:30:45
    Temat: Re: Stabilizacja w body - K7 vs EP-1
    Od: de Fresz <d...@N...pl>

    On 2009-09-13 10:44:03 +0200, Andrzej Libiszewski
    <a...@g...USUNTO.pl> said:

    > No dobrze... ale przyznasz chociaż, że a bezwładność jest tym większa
    > im większa masa

    Oczywiście. Masa jest miarą bezwładności.

    > i że do pokonania większej bezwładności potrzeba większej siły?

    Owszem, np. żeby zrównoważyć siłę grawitacji. A skąd ta siła pochodzi?

    de Fresz

  • 32. Data: 2009-09-13 09:35:35
    Od: Andrzej Libiszewski <a...@g...USUNTO.pl>

    de Fresz pisze:

    > Owszem, np. żeby zrównoważyć siłę grawitacji. A skąd ta siła pochodzi?

    Kwestię pokonywania grawitacji zostaw z boku, bezwładność od niej nie
    zależy. Obiekty mają bezwładność również w 0g.

  • 33. Data: 2009-09-13 10:07:01
    Od: de Fresz <d...@N...pl>

    On 2009-09-13 11:35:35 +0200, Andrzej Libiszewski
    <a...@g...USUNTO.pl> said:

    > Kwestię pokonywania grawitacji zostaw z boku, bezwładność od niej nie
    > zależy. Obiekty mają bezwładność również w 0g.

    A często robisz zdjęcia w próżni? Bo mi się np. nie zdarza. Rozpatruję
    więc realny, ziemski układ odniesienia, nie jakiś teoretyczny, z
    idealnie sferycznym obiektem, na który nie działa żadna siła itepe. A
    na naszej planecie większa masa = większa siła grawitacji do pokonania
    = większą pracę musi wykonać operator.

    de Fresz

  • 34. Data: 2009-09-13 10:22:59
    Od: Andrzej Libiszewski <a...@g...USUNTO.pl>

    de Fresz pisze:

    > A często robisz zdjęcia w próżni? Bo mi się np. nie zdarza.

    Będziesz czepiać się nieistotnych szczegółów? Bezwładność NIE ZALEŻY OD
    GRAWITACJI! Bezwładność jest taka sama w 0g i 1g!

    > Rozpatruję
    > więc realny, ziemski układ odniesienia, nie jakiś teoretyczny, z

    Chwilka, chciałeś chyba wzorów - to co to jest, jak nie model teoretyczny?

    > idealnie sferycznym obiektem, na który nie działa żadna siła itepe. A na
    > naszej planecie większa masa = większa siła grawitacji do pokonania =
    > większą pracę musi wykonać operator.

    Praktycznie, to siłę grawitacji równoważysz siłą mięśni trzymając
    aparat. Że mięśnie nie są maszyną idealną i nie pracują doskonale
    precyzyjnie, to aparat drga. W wielu kierunkach, nie tylko zgodnie czy
    przeciwnie do grawitacji. A czym większa masa aparatu tym większa siła
    potrzebna jest do pokonania bezwładności tegoż aparatu, więc drgania w
    efekcie są mniejsze.

    Wzory dobierz sobie sam.

  • 35. Data: 2009-09-13 10:30:36
    Od: Sylwester Zarębski <kenjiro_usun@spam_irc.pl>

    Dnia Sun, 13 Sep 2009 10:15:18 +0200, de Fresz napisał(a):
    > No i? Gdzie związek? Gdzie obliczenia? Gdzie wyprowadzenie wzorów?

    Wybacz, ale nie umiesz czytać?

    <dla nieumiejącego>
    \vec p=m \vec v

    gdzie:
    m - masy
    v - prędkość punktu materialnego
    </dla nieumiejącego>

    Następnie:

    <dla nieumiejącego>
    Zasada zachowania pędu

    Jeżeli w układzie inercjalnym na ciało (układ ciał) nie działa siła, lub
    działające siły równoważą się, to całkowity pęd ciała (układu ciał) nie
    zmienia się.
    </dla nieumiejącego>

    Z tego wynika wniosek, aby zmienić pęd większej masy należy przyłożyć
    większą siłę, a w kontekście drgań to siła tych drgań musiała by być
    większa, aby wywołać taki sam skutek przy większej masie. Ergo przy tym
    samym człowieku (ta sama siła drgań), większa masa powoduje zmniejszenie
    amplitudy i poprawienie stabilności układu.

    Resztę pominę milczeniem. Wielka porażka.

    --
    pozdrawiam
    Sylwester Zarębski

  • 36. Data: 2009-09-13 10:50:40
    Od: Andrzej Libiszewski <a...@g...USUNTO.pl>

    Sylwester Zarębski pisze:

> [...]
    > amplitudy i poprawienie stabilności układu.
    >
    > Resztę pominę milczeniem. Wielka porażka.

    Mniej więcej chwilę temu to usiłowałem wytłumaczyć bez użycia wzorów :)

  • 37. Data: 2009-09-13 11:07:42
    Od: de Fresz <d...@N...pl>

    On 2009-09-13 12:22:59 +0200, Andrzej Libiszewski
    <a...@g...USUNTO.pl> said:

    > Będziesz czepiać się nieistotnych szczegółów? Bezwładność NIE ZALEŻY OD
    > GRAWITACJI! Bezwładność jest taka sama w 0g i 1g!

    Zgłoś się po Nobla, bo właśnie podważyłeś teorię względności ;-)

    > Chwilka, chciałeś chyba wzorów - to co to jest, jak nie model teoretyczny?

    Chcesz powiedzieć, że wzorami nie da się opisać zjawisk występujących w
    naturze?

> [...]
    > przeciwnie do grawitacji. A czym większa masa aparatu tym większa siła
    > potrzebna jest do pokonania bezwładności tegoż aparatu, więc drgania w

    A ten ostatni wniosek niby skąd wynika? Skad pomysł że układ
    mięśniowo-szkieletowy wykonując większą pracę jest stabilniejszy?

    de Fresz

  • 38. Data: 2009-09-13 11:14:01
    Od: Sylwester Zarębski <kenjiro_usun@spam_irc.pl>

    Dnia Sun, 13 Sep 2009 12:50:40 +0200, Andrzej Libiszewski napisał(a):

> [...]
    [...]
    > Mniej więcej chwilę temu to usiłowałem wytłumaczyć bez użycia wzorów :)

    Wybacz, Netia coś się spóźnia z wymianą feedów :). Albo mój 40tude ;).

    --
    pozdrawiam
    Sylwester Zarębski

  • 39. Data: 2009-09-13 11:18:22
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    de Fresz pisze:

    > Zgłoś się po Nobla, bo właśnie podważyłeś teorię względności ;-)

    Bezwładność zależy od masy. Ciężar od grawitacji. Masa nie zależy od
    grawitacji.

    > Chcesz powiedzieć, że wzorami nie da się opisać zjawisk występujących w
    > naturze?

    Da się, ale przeważnie są to przybliżenia i założenia warunków idealnych
    lub standardowych (np. w chemii reakcje zawsze rozpatruje się w temp
    20*C, przynajmniej na poziomie szkoły średniej), jak np. "ciało zsuwa
    się po równi pochyłej *bez oporów* " :P

    > A ten ostatni wniosek niby skąd wynika? Skad pomysł że układ
    > mięśniowo-szkieletowy wykonując większą pracę jest stabilniejszy?

    Drżenie mięśniowe to drobne skurcze o małej sile i małej amplitudzie.
    Rozsądne zwiększenie masy sprawia, że te skurcze mają mniejszy wpływ na
    drgania aparatu. Nie niweluje to jednak "pływania" kadru od np. fali
    tętna rozchodzącej się po kończynach. Tu pewnie trzeba by dołożyć
    jeszcze trochę wagi. Mój Pentaks K110D + dość ciężka Sigma 17-70 są
    wystarczająco ciężkie, aby wyeliminować drobne drżenie rąk. Nikon D3
    +14-28 pewnie jest wystarczająco ciężki, aby w parę minut zmęczyć ręce
    fotografa ;)

    P.S.
    Dalszą dyskusję nt. bezwładności proponuję przenieść na pl.sci.fizyka :P

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

    --
    Minister Zdrowia przypomina: zjedzenie cyjanku potasu w młodości
    zmniejsza ryzyko chorób serca w podeszłym wieku.

  • 40. Data: 2009-09-13 11:19:04
    Od: de Fresz <d...@N...pl>

    On 2009-09-13 12:30:36 +0200, Sylwester Zarębski
    <kenjiro_usun@spam_irc.pl> said:

> [...]
    > zmienia się.
    > </dla nieumiejącego>
    >
    > Z tego wynika wniosek, aby zmienić pęd większej masy należy przyłożyć

    A siłę weźmiesz z...?

    > a w kontekście drgań to siła tych drgań musiała by być
    > większa, aby wywołać taki sam skutek przy większej masie.
    > Ergo przy tym samym człowieku (ta sama siła drgań),

    Napisz tylko gdzie zgubiłeś wpływ większego obciążenia na drgania
    układu mięśniowo-szkieletowego? A tak, wiem, przy człowieku nieidealnym
    wzory biorą w łeb. Szkoda ;-)

    > większa masa powoduje zmniejszenie
    > amplitudy i poprawienie stabilności układu.

    Co może potwierdzić każdy sztangista ;-)

    > Resztę pominę milczeniem.

    Może to i lepiej... ;-)

    de Fresz