eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.rec.foto.cyfrowaSprzęt !!! :-)Re: Sprzęt !!! :-)
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.gazeta.pl!not-for-mail
    From: dominik <u...@d...net.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Sprzęt !!! :-)
    Date: Thu, 27 Oct 2011 02:35:43 +0200
    Organization: n/a
    Lines: 206
    Message-ID: <j8a91p$8ia$1@inews.gazeta.pl>
    References: <j7j7q7$rti$1@node2.news.atman.pl> <j7kg8g$8hm$1@news.onet.pl>
    <j7lq7f$as0$1@news.task.gda.pl>
    <a...@e...googlegroups.com>
    <j7m8u4$cvd$1@news.onet.pl> <j7man0$vr9$1@node2.news.atman.pl>
    <j7n24p$d47$1@news.onet.pl> <j7nlsq$288$3@inews.gazeta.pl>
    <j7oq22$iqk$1@news.onet.pl> <j7q6us$2s0$1@inews.gazeta.pl>
    <j7rdqg$s2f$1@news.onet.pl> <j822s2$6l$1@inews.gazeta.pl>
    <j833b0$uup$1@news.onet.pl> <j84fjs$ij2$1@inews.gazeta.pl>
    <j84k7d$ov$1@news.onet.pl> <j84p4d$ieb$1@inews.gazeta.pl>
    <j86li7$iva$1@inews.gazeta.pl> <j89hmf$3b5$1@inews.gazeta.pl>
    <j89qvb$54f$1@inews.gazeta.pl>
    NNTP-Posting-Host: ip81219245168.artus.net.pl
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=UTF-8
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Trace: inews.gazeta.pl 1319675769 8778 81.219.245.168 (27 Oct 2011 00:36:09 GMT)
    X-Complaints-To: u...@a...pl
    NNTP-Posting-Date: Thu, 27 Oct 2011 00:36:09 +0000 (UTC)
    X-User: ninikowy2
    In-Reply-To: <j89qvb$54f$1@inews.gazeta.pl>
    User-Agent: Thunderbird 2.0.0.21 (X11/20090318)
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.rec.foto.cyfrowa:884890
    [ ukryj nagłówki ]

    On 2011-10-26 22:35, Marek Wyszomirski wrote:
    >> Pewnie w połączeniu z długą optyką by było zbyt wielkie. W każdym razie
    >> nikt nie udaje nawet, że to sprzęt do tego zastosowania. Za to do studia
    >> powinno być bardzo przyjemne.
    > Z tym się zgodzę. W studio prawdopodobnie taki sprzęt się sprawdza.
    > Również przy fotografii krajobrazowej taki sprzęt ma szansę wykazać swoje
    > zalety.

    Zgadza się, do portretu plenerowego również będzie to fajny sprzęt.
    Niestety brakuje mu uniwersalności poza wspomnianymi, a póki co wielu
    fotografów nie stać na kilka systemów, szczególnie wliczając tak drogie
    cyfrowo.


    >> wyboru początkowo wielkiego nie było, ale jak tylko ceny znormalniały i
    >> jako tako było ich stać to przeszli na pełne klatki. APS-C dla tej grupy
    >> był więc tylko wymuszonym ekonomią przystankiem.
    > I to mnie nie przekonujesz. Owszem, w początkowym okresie gdy czułość
    > dynamika matryc kulała i z cyfry z trudnością wyciągało się to, co ze
    > slajdu wielu marzyło (a ci, których było stać często się przesiadali) na
    > cyfrowe FF. W miarę postępu technologii matryc te argumenty za przesiadką
    > straciły swoją aktualność, a ci, którzy nie zdążyli się przesiąść -
    > okupili się w optykę do APSC i większość z nich wcale przesiadki nie pragnie.

    Ale cyfrowe 35mm nie miało jakichś zatrważających parametrów jakościowych
    lepszych od APS-C, i to od początku. Kwestia była cały czas tej
    powierzchni i tego czy crop jest czy nie. Pikseli od tak 6Mpix (czyli
    niemal każdego lustra) to nikomu normalnie nie brakowało, z dynamiką też
    nie było tak źle w Jankowym 300D (ale zylion razy lepiej niż w wypaśnych
    hybrydach wtedy).
    Tego okupienia w optykę APS-C nie ma tak wiele - wszystkie lepsze stałki
    są pełnoklatkowe, jak już jakiś fajniejszy zoom się pokaże, to jest tylko
    przeliczonym z 35mm lub równolegle z nim wychodzi.


    >> A co jest do wyboru w aps-c wysokiej klasy? Przykładowo z 50mm realnie do
    >> cropa jest jedynie 50/1.8 (a i tak jest on często pełnoklatkowy, ale
    >> blokowany elektroniką), do pełnej jest 50/1.4,
    > Który daje się całkiem przyjemnie używać z cropem w charakterze krótkiej
    > portretówki...

    Tak, ale gdyby aps-c nie był robiony z myślą przewodnią o uniwersalności
    to by był dostępny aps-c 50/1.4 (mniejszy i tańszy, bo mniejsze pole
    krycia) lub byłby 50/1 dlatego że to dawałoby (z pominięciem kąta) ten
    zakres GO.
    Innymi słowy - crop wprowadza powiedzmy taką różnicę jak pomiędzy 35/1.4 a
    50/1.8. To jest właśnie podcięcie trochę optyki. Za tę dodatkową jasność w
    GO płaci się słono.


    >> a w niektórych systemach
    >> 50/1.2 czy jeszcze leikowe 50/0.95.
    > Są też we wszystkich chyba sytemach fish-eye Sigmy 10f2.8 i 4.5f2.8 oraz
    > rektilinearny 30f1.4.
    > A w systemie Pentaxa jeszcze np. cała seria DA Limited.

    4,5mm sigmy to śmieszny produkt wyceniony kosmicznie, to nie jest nawet
    pod cropa tylko sądząc po wielkości koła obrazowego to pod 4/3.


    >> Gdyby ktoś w końcu zrealizował
    >> założenia cropowizmu i wypuścił szkła nie dość że przeliczone to jeszcze
    >> mniejsze i odpowiednio jaśniejsze, to by można było zamiast 50/1.4 wziąć
    >> sobie 35/1.2 i mieć mniej więcej to samo. Ale niestety tak nie ma, bo
    >> bardzo drogich szkieł pod cropa nie ma.
    > Zależy, co uznamy za bardzo drogie. Dla mnie np. DA 14f2.8 (od 2395zł w/g
    > Ceneo), DA55f1.4SDM (od 2630 zł), DA200f2.8 (od 3377zł) czy DA300f4 (od
    > 4130zł) specjalnie tanie nie są... Parę całkiem kosztownych zoomów w serii
    > DA też by się znalazło.

    A które z nich są na prawdę policzone ściśle pod cropa? Tzn. dzięki temu
    mniejsze i lżejsze? W pentaksie pełnej klatki nie ma i póki co polityka
    firmy przypomina tę którą miał nikon przed 2008, że crop is ok & pro, co
    oczywiście nie przeszkadzało puszczać szkła pełnoklatkowe.


    >> Zresztą gdybyś nie miał ograniczeń finansowych na system i szkła to co byś
    >> kupił? U mnie wybór by był pomiędzy canonem, nikonem, a leiką.
    > A u mnie - jednak nadal Pentax. Korpus K-5 całkowicie mi wystarcza, a i
    > optykę do niego całkiem sympatyczną daje się kupić. A na dodatek jakiś
    > EVIL - ale... EVIL-a takiego, jakiego bym chciał - odchylany (wbudowany)
    > EVF, wbudowana wyskakująca dość wysoko lampa błyskowa, stabilizacja w
    > korpusie i pomiar światła działające również z obiektywami montowanymi
    > przez przejsciówki- jakos nikt jeszcze nie wyprodukował:-(

    Ale nie pytałem o to ile się systemów da kupić, ale to jaki jeden byś
    uznał za optymalny pod względem wszystkiego.


    >> Ta ostatnia
    >> jest miła, ale ma swoje niewątpliwie spore wady (brak AF, tragiczny LCD,
    >> ograniczenia dalmierza). Średni raczej jest już za wielki i za bardzo
    >> ukierunkowany na studio, a dodatkowo jego crop sprawia, że wykorzystujesz
    >> tylko ułamek możliwości szkła. Evilki to na razie zero możliwości. Jak by
    >> nie patrzeć fajny wybór jest w 35mm jedynie i to zarówno w szkłach jak i w
    >> body.
    > A ja jak juz Ci pisałem wcale nie pragnę 35mm - bo wybór szkieł do APSC
    > całkowicie mi wystarcza (zauważ, że mogę też wykorzystywać szkła
    > pełnoklatkowe) a wybór puszek mam zdecydowanie ciekawszy.

    No i właśnie ta kompatybilność rujnuje optymalność tego systemu. I to w
    obie strony - żeby być kompatybilnym system jako body ma z grubsza
    parametry takie jak body 35mm + dotkliwa wada wizjera, natomiast podpinane
    uniwersalne obiektywy są ciągle tak samo wielkie jak w 35mm, a wykorzystać
    możesz połowę powierzchni koła jaką dają.
    Taka uniwersalność mi się bardzo podoba jak się ma to zapasowe/tanie body
    aps-c, natomiast cieszę się, że EVIL-e zaczęły wszystko od nowa bez cienia
    możliwości że jakiś obiektyw od nich podepniesz do lustrzanki.


    >> Ale to wynika z tego, że APS-C takim okrutnym złem nie jest, a czasem
    >> szkoda puścić puszkę za bezcen.
    > Często raczej wynika z dbałości o stan swojego kregosłupa - wprawdzie
    > tragarze istnieją, ale ich usługi są kosztowne:-)

    Dopiero chwalisz pewną kompatybilność z 35mm, a teraz skaczesz na
    argument, że mniejsze i lżejsze.
    Wierz mi, że nikt kto decyduje się na pełną klatkę nie zostawia dla wagi
    cropo puszki, ale głównie ze względu na tę cenę. Sam mam dwie puchy APS-C
    (trzecia by była jeszcze gdyby nie ukradli). Tylko cena grała rolę, bo
    jedna jest do zastosowań "przemysłowych" (np. trzaskanie zdjęć jako
    skaner), a druga, bo po prostu łatwiej mi mieć drugi zestaw codzienny,
    który w razie kradzieży plecaka nie spowoduje takiego żalu.


    >> Natomiast mowa powyżej o użytkownikach, którzy mogą w optykę zainwestować
    >> wiele więcej niż jakikolwiek zestawik startowy. W pewnym momencie okazuje
    >> się, że nawet nie masz już co z czystego APS-C kupować, bo wszelkie
    >> porządne stałki są pod 35mm,
    > Chcesz napisać, zę np. taki DA 35f2.8 Macro Limited nie jest porządną
    > stałką? Poczytaj sobie np. to:
    > http://photo.net/columns/mjohnston/pentax-35mm-lens/
    optical-discussion/

    Najpierw odpowiedz na pytanie czy to szkło pełnoklatkowe (realnie) czy
    jednak nie. Jeśli to pierwsze to znaczy, że zalet aps-c na nim zupełnie
    brak i tylko przez brak wyboru trzeba je kupić.


    >> jasne zoomy w większości tak samo. Jak kupisz
    >> już 2-3 takie obiektywy to body staje się tym najsłabszym ogniwem, który
    >> podcina Ci możliwości obiektywu i zmiana staje się oczywista.
    > ROTFL!!!

    Nie wiem co w tym śmiesznego. Jakoś tak jednak zbyt wielki kontrast
    finansowy komponentów zawsze dewaluuje całość ogólnie w współczynniku
    cena/jakość. To jak byś miał jeden komponent w komputerze, który jest
    wąskim gardłem.
    Wracając do lustrzanek to ogólnie bardzo rzadko ktoś ma bardzo tanie body
    w stosunku do optyki, częściej słyszy się, że ludzie kupują body najlepsze
    jakie się da, a obiektyw się kiedyś (nigdy?) dokupi.

    Co do wspomnianej analogii to jak kupisz kilka bardzo jasnych stałek to
    spokojnie możesz kosztem dojść do 10kzł. Pod cropa-tylko takich nie ma
    więc i tak nie ma wyjścia. Jak możesz wydać 10kzł na stałki to spokojnie
    znajdziesz 5kzł na body by dostać ich ukryty poza cropem bonus.


    >> Gdyby pentax wypuścił pełną klatkę pewnie sam byś zmienił, a póki co mocno
    >> uziemia Cię (kosztowna oczywiście) konieczność zmiany systemu.
    > Dlaczego uparcie sądzisz mnie swoją miarką? To, ze Ty marzysz maniakalnie
    > o FF nie oznacza, że takie same marzenia maja wszyscy wokół.

    Jakie znów marzenie? 35mm to po prostu optymalne wykorzystanie zarówno
    większości optyki poza bardzo (nielicznymi wyjątkami) jak i w ogóle tej
    formy aparatu. Jedynie 4/3 był od początku do końca zrobiony wedle
    projektu i o ile tylko komuś odpowiadał ten wymiar matrycy to nie mógł
    narzekać na optykę i wyższej klasy zoomy miały f/2.


    >> Znasz moje zdanie na ten temat - jak dla mnie zdecydowanie nie jest. Pod
    >> pełnoklatkowe body możesz podłączyć szkła cropowe (nikon, sony, pentax
    >> analogowo chyba też? canon chyba jako jedyny nie bo ef-s). Gdyby body
    >> APS-C były w pełni zoptymalizowane (a nie jak realnie jest: tylko
    >> kompatybilne) to by to nie mogło być możliwe.
    > Znów mnie rozśmieszasz. Dlaczego niby możliwość podłączenia obiektywów do
    > FF (często z winietą jako efektem ubocznym) ma dowodzić braku
    > zoptymalizowania korpusów APSC?

    Widoczna winieta to bywała i w dedykowanych do FF szkłach, więc jej
    obecność nie jest wyznacznikiem, co innego bliska 100% winieta w rogach.

    Natomiast kompatybilność z FF cropa wprost przeczy jego optymalności.
    Gdyby od początku do końca było to zrobione w tym rozmiarze to taki system
    by przypominał olympusowy, czyli mniejsze lustro, ale i komora lustra
    (38.67mm vs ok. 45mm), a co za tym idzie jaśniejsza optyka (zoomy f/2 vs
    f/2.8), do tego oczywiście dopasowane koło obrazowe, no i dzięki temu
    często z niezłym MTF w tym kluczowym miejscu.
    Tymczasem cropy lustrzankowe (poza olkiem, nie wiem jak ef-s) miały taki
    sam dystans bagnetu mimo mniejszego lustra, często takie same obiektywy
    (większość jasnych stałek), a jeśli już realnie przeliczone to fizycznie
    nie różniące się od pełnoklatkowych odpowiedników (np. tamron 28-70/2.8 vs
    17-50/2.8 lub sigma 8-16 vs 12-24).
    Zerknij na fisha samyanga do 4/3 i m4/3. Różnica pomiędzy tymi formatami
    powala, wiem, że ten drugi nie ma lustra więc i łatwiej tam zrobić
    mniejsze, ale różnica w lustrzankowym cropie i 35mm powinna przynajmniej
    przełożyć się jak nie na rozmiar to na 1EV światła, za to jest na odwrót -
    cropowe, bo tanie jest 50/1.8, 35/2 czy inne budżetówki, a pełnoklatkowe
    są wersję z f/1.4.


    --
    ,~
    |\ dominik, gg:919564
    /| \ http://dominik.net.pl
    ~^~ ^~ /_|__\~^~ ~^~
    ~^~^ ~ '======' ~^ ~^~

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: