    From: dominik <u...@d...net.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Sprzęt !!! :-)
    Date: Wed, 26 Oct 2011 20:56:14 +0200
    <j7m8u4$cvd$1@news.onet.pl> <j7man0$vr9$1@node2.news.atman.pl>
    <j7n24p$d47$1@news.onet.pl> <j7omm5$cls$1@node2.news.atman.pl>
    <j7pj81$qi1$1@news.onet.pl> <j7r6sd$t2j$1@node2.news.atman.pl>
    <j7rgkl$868$1@news.onet.pl> <j7rj4e$9ss$1@node2.news.atman.pl>
    <j7snma$334$1@news.onet.pl> <j835ks$mub$1@node2.news.atman.pl>
    <j83d7d$5mg$1@news.onet.pl> <j83fji$1cd$1@node2.news.atman.pl>
    <j84eri$bll$1@news.onet.pl> <j84s5s$ovi$1@inews.gazeta.pl>
    <j86rrg$8sf$1@inews.gazeta.pl>

    On 2011-10-25 19:32, Marek Wyszomirski wrote:
    > Wciąż pomijasz czynniki ciężaru i rozmiaru. A one są istotne - gdyby nie
    > one - format 35mm w ogóle by nie powstał - bo do końca epoki analogowej
    > wszyscy biegaliby ze średnim a niektórzy nawet z wielkim formatem.

    Kiedyś format czysto warunkował materiał światłoczuły, jego dostępność i
    cena (do zdjęć i wywoływania). 35mm wziął się z pomysłu wykorzystania błon
    do kinematografii, dzięki temu było wiele taniej niż średniakiem.
    Dodatkowo oczywiście tańszy sprzęt.
    U schyłku epoki analogowej pojawiały się wynalazki, które pozwalały
    fotografować pionowo (i więcej zdjęć), ale to już przegrało cenowo z
    popularnym 35mm.
    Co do wagi i rozmiaru to pomiędzy średnim i 35mm jest sporo, ale pomiędzy
    aps-c i 35mm wcale nie tak wiele. cyfrowy aps-c powstał w końcu z powodu
    ekonomicznego (dokładniej matrycy) i jest sztucznie utrzymywany dla
    rozróżnienia rynku. Mówiłem Ci, już kilka razy, że gdyby było tanie
    plastikowe body pełnoklatkowe to aps by umarł sam w sobie, ale dwa
    segmenty na rynku dla producentów to błogosławieństwo.

    > Sądzę, że już tę masę krytyczną osiągnął - w momencie pojawienia się
    > amatorskich zoomów takich jak Sigma 10-20 - pokrywających szeroki kąt
    > który wcześniej był jego piętą achillesową.

    Akurat takie obiektywy musiały się pojawić szybko, bo z oczywistych
    cropowych względów tego najbardziej brakowało. Natomiast masa krytyczna to
    by była gdyby w końcu aps-c był w jakiejś cesze realnie lepszy od segmentu
    niżej i wyżej. Z rozmiarem przegrali z evilkami i szans tu nie ma, z
    możliwościami z 35mm. Jak by się pojawiły np. cropowe stałki f/1.2 w cenie
    tych f/1.8 to ok. Mniejsza powierzchnia koła obrazowego, podobno mniejsze
    lustro więc i więcej miejsca itd. Jednak: nie ma i to sprawia, że każdy z
    aps-c odbiera go raczej jak podcięcie skrzydeł co najmniej w kilku cechach.

    --
    ,~
    |\ dominik, gg:919564