    From: Zygmunt Dariusz <z...@g...com>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Sprzęt !!! :-)
    Date: Tue, 25 Oct 2011 03:20:02 -0700 (PDT)

    On Oct 25, 5:34 am, Robert <w...@g...com> wrote:

    > Ciut przesadzasz, wyznacznikiem tego czy coś jest drogie czy nie jest
    > ilość miesięcznych pensji na które przekłada się cena.

    Toz przeciez o zarobkach pisalem, ze sa "nendzne" i jesli juz, to na
    zarobki trzeba narzekac a nie na cene sprzetu.

    > Jeśli na sprzęt
    > możesz pozwolić sobie 'od ręki' czyli cena jest ułamkiem miesięcznej
    > pensji - traktujesz go w kategorii jako 'tani', jeśli musisz na niego
    > zbierać, czyli cena jest wielokrotnością pensji (3-5?10??)
    >  wtedy bez względu na to czy kupisz go za gotówkę, bo masz odłożyłeś
    > wcześniej, czy uzbierasz, czy kupisz na raty - nie ma to znaczenia,
    > będzie zwyczajnie drogi.

    Poltora roku temu, kupilem dom za dwuletni zarobek i nie uwazam, ze
    byl drogi.
    Samochody tez kupuje raczej tanie, w granicach do 35 tysiecy dolarow i
    jest to spora wielokrotnosc mojego zarobku miesiecznego.
    Natomiast czasem kupuje droga kawe, bo za filizanke tego napoju place
    czasem powyzej 10 dolarow.
    Jakos nie zgadza sie to z tym co napisales powyzej.

    > Wiadomo, że w kategorii pensji 30k + cały w zasadzie sprzęt jest w
    > miarę tani, jednak pamiętać trzeba, że zarabiający 30k+ mają też
    > zwykle inne wydatki niż ci co zarabiają 2k+ ;)

    No wlasnie o tych marnych zarobkach pisalem.
    Sprzet naprawde profesjonalny, powinien byc naprawde drogi.
    Musi jednak spelniac odpowiednie warunki, zeby nie bylo szkoda
    wydanych na niego pieniedzy.

    > Cena 20k za aparat mnie nie przeraża, jeśli stwierdzę, że to jest to
    > czego potrzebuję, to go po prostu kupię, jednak dla przeciętnego (nie
    > tylko polaka - europejczyka też) 20k to sporo i nie podlega to
    > zbytniej dyskusji, do szuflady sobie sprzętu z tej półki nikt kupować
    > nie będzie (poza oczywiście przypadkami skrajnymi, czytaj onanistami
    > sprzętowymi, ale oni raczej nie do szuflady tylko na ołtarzyk w
    > domu)...

    Nowoczesny zawodowy sprzet - nie tylko fotograficzny - nie jest i nie
    powinien byc tani dla przecietnego czlowieka.
    Jesli kogos stac na robienie oltarzyka z takiego sprzetu, to juz ten
    ktos, nie jest przecietny.

    > Oczywiście, wiemy że tygodniówka profesjonalnych fotografów z za
    > oceanu pozwala kupić dwie takie puszki i jeszcze używane auto,

    Zeby tylko...
    Ale takich jest i tutaj niewielu.
    Jesli zarabia sie ponad przecietna, to juz daje sie z tego dobrze zyc.
    O tutejszych fotografach uwaza sie, ze zarabiaja nieuzasadnione
    wysokie zarobki, z czym poniekad i ja sie zgadzam, bo jest to dla mnie
    latwy zarobek w porownaniu z innymi mniej przyjemnymi zawodami.

    > ale
    > niestety nie wszystkich chcieli wypuścić z kraju 20 kilka lat temu, w
    > końcu są też ludzie potrzebni na miejscu...

    Samemu trzeba decydowac o swoim losie i nie czekac na to, czy inni ci
    na to pozwola, co chcesz robic w zgodzie z prawem, ze swoja wiedza,
    umiejetnosciami i ryzykiem jakie chcesz poniesc.

    Ziggy Photo - American Professional Photographer
    http://www.ziggyphotoonline.com/