    From: Rafal Lukawski <r...@l...pl>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Re: Składam komputer - kilka porad sprzętowych potrzebnych.
    Date: Tue, 08 May 2012 20:15:42 +0200

    On 2012-05-08 18:38, T.V. wrote:

    > Piszesz o sprzetowym RAID z oddzielnym sterownikiem?

    Piszę o tzw. RAID, który oferują płyty SOHO. W sporej części RAID
    wspomagany jest przez sterownik. W tym wypadku lepiej zastosować w pełni
    software'owy raid (mniej problemów).

    > Systemy operacyjne w komputerze beda minimum dwa:
    > Linux (prawdopodobnie Debian lub Slackware)
    > oraz
    > Windows XP Pro 64bit, lub za jakis czas jak zdobede troche wolnej gotowki
    > to Win7.
    >
    > Podstawowym systemem do codziennej pracy bedzie jednak Linux.

    Tym bardziej, szczegolnie, ze linux bez problemu obsluguje software-raid.

    > Niestety, ale 6 m-cy czekac nie moge, obecny komputer powoli przestaje
    > dzialac po ostatnich burzach ktore przeszly kolomnie i strasznie wariuje.
    > Upalila sie karta LAN i zasilacz, corka wylamala USB, ktore powoduje teraz
    > od czasu do czasu zwarcie i blad nie wiem czemu karty dzwiekowej, a w
    > konsekwencji zwioche systemu :-)

    Spoko, wyrazam tylko opinie. Generalnie gdy cos wchodzi na rynek,
    preferuje odczekac jakis czas. Nie wykonujac obliczen matematycznych na
    kosmiczna skale i3 czesto wystarcza. W tej chwili jezeli aplikacje na to
    pozwalaja duzo zyskuje sie poprzez zwiekszenie liczby rdzeni.

    > Wirtualki od czasu do czasu, czesciej emulacja oprogramowania
    > Windowswowskiego na Linuxie, stad taki CPU i tyle, a nie mniej RAMu. Takze
    > RAID 0 lub SSD jak wspominasz by SWAP mial lepszego buta.

    Procesory Intel'a pozwalajace na swobodne podkrecanie czy zmiane
    mnoznika maja ograniczone wspomaganie wirtualek. mozna po prostu z tego
    zrezygnowac kupujac standardowy procesor z pełnym wsparciem wirtualizacji.

    > Tutaj akurat wybor jest prosty, kilka firm na rynku, osobiscie mam b. mile
    > wspomnienia z Kingstonami czy Kingmaxami - musial bym sprawdzic co mam
    > wsadzone. Wymiana od reki, nawet jesli kosc poszla w niebiosa po moich OC.

    > Co bede owijal w bawelne, na dysku ma byc kilka bajek, jakies fasolki i
    > inna "piracka" muzyka dla dzieci :-)
    >
    > Dodatkowo kilka kont FTP udostepnianych poprzez linuxowa sambe, jakies
    > backupy i dyski dla serwera sieciowego (backup konfiguracji itd...)
    >
    > Oczywiscie oprogramowanie do codziennej pracy (LibreOffice, Gimp itd)

    Odnosnie dyskow - niżej.

    > Hmm, gier raczej nie bedzie, chociaz zastanawiam sie nad kupnem Diablo III
    > i poklikac ze znajomymi od czasu do czasu w weekend.

    Przypuszczam wiec, ze każdy GTX z serii 400, 500 spełni Twoje oczekiwania.

    > Jak pisalem wyzej, 32-64GB SSD to troszke malo dla dwoch systemow,
    > szczegolnie jesli chcialbym kupic w przyszlosci Win7. Dla XP 15GB starczy,
    > dla linuxa juz ilosc RAM + partycja root, home... Dla Win 7 to 25-30GB do
    > wylacznego uzytku dla niego (pisze tutaj o pracy przez najblizsze kilka
    > lat, jak zacznie sie zasmiecac pierdolami)

    Nie to miałem na myśli, poprzez hybrydę rozumiem to, że płyta traktuje
    taki SSD jako swoisty cache (jak w przypadku momentus'ow XT 2.5"), takze
    32GB Cache + HDD moze działać dość wydajne (aczkolwiek nie testowałem -
    nie mam takiej płyty)

    > Te nowe CPU to na jakiej podstawce (1155?), co to za procesory (te w
    > technologii 32mikrona)? W 10'000 rdzeni sie raczej pchal nie bede, wolal
    > bym by zmiejszyli procej produkcyjny do 15-20 mikronow, a 4 rdzenie to dla
    > mnie i tak jak narazie dostateczna ilosc.

    technologia ma się nijak do podstawki, aktualnie najpopularniejsze to
    własnie LGA 1155. Nie wiem czy intel będzie podtrzymywał tą serie (albo
    inaczej - będzie, ale nie wiadomo jak długo) To firma komercyjna i zrobi
    wszystko by maksymalizować zysk. Założyłbym, że przez rok będą dostępne
    nowe układy na LGA 1155, a potem na pewno na rynku wtórnym. Biorąc pod
    uwagę, że zużywalność CPU jest minimalna, będzie na pewno można przez
    pare lat kupić mocniejszy procek na LGA1155.