-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!nf1.ipartners.pl!ipartners.pl!news.nask.pl!
news.nask.org.pl!newsfeed00.sul.t-online.de!t-online.de!border2.nntp.dca.gigane
ws.com!nntp.giganews.com!postnews.google.com!b30g2000yqd.googlegroups.com!not-f
or-mail
From: XX YY <f...@g...com>
Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
Subject: Re: SNS-HDR Pro
Date: Wed, 24 Feb 2010 01:30:03 -0800 (PST)
Organization: http://groups.google.com
Lines: 127
Message-ID: <c...@b...googlegroups.com>
References: <hkfan2$l5p$1@inews.gazeta.pl> <hluhkr$j75$1@inews.gazeta.pl>
<3...@f...googlegroups.com>
<hlukdt$181$1@inews.gazeta.pl>
<7...@v...googlegroups.com>
<f...@g...googlegroups.com>
<hm0fla$74o$1@inews.gazeta.pl>
<e...@c...googlegroups.com>
<hm0hj1$enu$1@inews.gazeta.pl>
<6...@z...googlegroups.com>
<hm0k7m$p85$1@inews.gazeta.pl>
<5...@g...googlegroups.com>
<hm14nn$tn$1@inews.gazeta.pl>
<6...@u...googlegroups.com>
<4b84eaa9$1@news.home.net.pl>
NNTP-Posting-Host: 80.121.37.221
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2
Content-Transfer-Encoding: quoted-printable
X-Trace: posting.google.com 1267003803 18937 127.0.0.1 (24 Feb 2010 09:30:03 GMT)
X-Complaints-To: g...@g...com
NNTP-Posting-Date: Wed, 24 Feb 2010 09:30:03 +0000 (UTC)
Complaints-To: g...@g...com
Injection-Info: b30g2000yqd.googlegroups.com; posting-host=80.121.37.221;
posting-account=JOtkwgoAAAA9ocXNwD7vxptlRFKa5e2C
User-Agent: G2/1.0
X-HTTP-UserAgent: Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 7.0; Windows NT 6.0; WOW64;
Trident/4.0; SLCC1; .NET CLR 2.0.50727; Media Center PC 5.0; .NET
CLR 3.5.21022; .NET CLR 3.5.30729; .NET CLR
3.0.30729),gzip(gfe),gzip(gfe)
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.rec.foto.cyfrowa:849732
[ ukryj nagłówki ]On 24 Feb., 10:00, "Andrzej S." <A_S@nie_nie.pl> wrote:
> XX YY pisze:
> ...> caly dowcip hdr zasadza sie na tym aby szersza dynamike zarejestrowana
> > w raw pokazac na urzadzeniu o mniejszej dynamice wyjscia.
>
> > w technice HDR ( czy tez zwanej hdri ) wyroznia sie 2 etapy:
>
> > 1. rozszerzenie zakresu dynamicznego jaki moze objac matryca - osiaga
> > sie to przez autobracketing i zlozenie kilku expozycji
> > 2. Dopasowanie szerokiego zakreszu dynamicznego po zlozeniu kilkiu
> > zdjec do zakresu dynamiczengo urzadzenia wyjscia - tonmaping.
>
> ...
>
> Skoro Pan Sebastian i inni cierpliwie przysluchuja sie ...
>
> 1. OK. Rozumiem ze to zajecia w terenie.
>
> 2. Po zlozeniu kilku zdjec nie mamy szerszego zakresu tonalnego,
> a ciagle taki sam (dla jpegów znaczyloby to, ze wszystkie amplitudy
> RGB mieszcza sie w zakresach <0, 255>).
Jestes w bledzie
zakres tonalny zarejestrowany na 1 dnym RAw jest zawsze taki sam -
powiedzmy 10 ev
i odpowiada on jakims 10 ev ze sceny.
robiac bracketing expozycji mozesz naswietlic na - 2 ev i na + 2ev
razem na 3 rawach bedziesz mial zarejestrowane 14 ev sceny .
i teraz nmalezy te rawa odpowiednio zlozyc w jeden obraz.
Nie powiesz chyba, ze owo
> "skladanie" oznacza sumowanie amplitud.
nie
na temat algorytmu sie nie wypowoiadam.
to rzecz programisty.
w skrocie HDR dziala w ten sposob , ze miejsca najjasniejsze pobiera z
raw najmniej naswietlonego
miejsca najciemniejsze z rawu najlepiej naswietlonego - w ten sposob
uzupelnia brakujace szczegoly w swiatlach i cieniach w rawie
srodkowym.
Wtedy uzyskane RGB bylyby
> faktycznie "szersze" tak jak np 125 + 200 daje wiecej niz 255.
w wyniku mozesz otzymac obraz nadal 8 bitowy albo i 32 bitow np w
formacie *.hdr.
takiego obrazu nie mozna zobaczyc na monitorze 8 bitowym - dlatego
konieczny jest tonmaping
ale popelniasz blad myslowa.
nie sugeruj sie krzywymi obrazu jakie widzisz np w programach do
obrobki - sa to krzywe obrazu , nie sceny oryginalnej.
w technice hdr trzeby myslec " krzywymi sceny".
obrabiajac obarz np raw masz przerabiasz krzywe obrazu w inne krzywe
obrazu
w hdr trzeba myslec przeksztalceniem krzywej sceny w krzywa obrazu.
krzywa sceny to zaleznosc luminancji w obrazie od luminancji sceny
krzywy obrazu to zaleznosc luminancji obrazu po przerobce w odnisieniu
do luminancji obrazu wyjsciowego.
material wyjsciowy do hdr moze byc 8 bitowy to nie ma znacznia.
rzecz w tym ze na zdjeciu niedoswietlonym w tych 8 bitach zapisujesz
bardzo ciemne miejsca tak jakby pozornie byly jasniejsze ( przez
zwiekszenie expozycji )
na zdjeciu poprawnie naswietlonym te miejsca beda czarna plama.
i skladajac te 2 zdjecia w miejsce czarnej plamy sa wprowadzoen
szczegoly ze zdjecia mocniej naswietlonego.
analogicznie w swiatlach.
w zdjeciu poprawnie naswietlonym najwyzsze swiatla sa biala plama -
tam jest przepal .
w zdjeciu niedoswietlonym wystpuja tam szczegoly.
i w miejsce bialych plam zdjecia poprawnie naswietlonego wprowadzasz
szczegoly swiatel ze zdjecia niedoswietlonego.
Tak to dziala.
od programisty zalezy jak sklada te zdjecia w jaki sposob wazy udzial
poszczegolnych zdjec w wyniku ostatecznym.
> Chyba ze chodzi Ci o chwilowe przejscie do przestrzeni _wiecej_bitowej_
> z powodów technicznych, które wczesniej czy później musi zakonczyc sie
> powrotem do TrueColor. Ale to nie jest istota HDR.
nie nie o to chodzi - wyjasnilem powyzuej o co chodzi.
w zasadzie nioe o glebokosc slowa w bitach chodzi . chodzi o
rozszeszrenie rejestrowanej przez aparat skali tonalnej wystpujacej w
naturze co osuagacz przez bracleting expozycji.
glebokosc slowa to tylko subtelnosc w oddaniu tych tonow czyli "
gestosc podzialu"
>
> Cala tajemnica to wlasnie owo skladanie, które nie jest sumowaniem,
> nie jest braniem sredniej, a jest braniem pewnych pikseli bardziej
> z jednego obrazka niz z drugiego i odwrotnie - innych bardziej
> z drugiego niz z pierwszego. Czyli w HDR nie musi byc zadnego
> "dopasowania szerokiego zakresu", bo nic tu "szerokie" nie jest.
wyjasnilem o co chodzi.
to cos takiego ´jakbys mial glosnik mogacy przeniesc muzyke np o
zakresie 2 oktaw i chcial przekazac muzyke / melodie grana na 6
oktawach. Dzwieki wychodzace w naturze poza te 2 oktawy musisz
odpowiednio transponowac o iles tam oktaw do zakresu glosnika -
inaczej nie beda slyszalne.
Dokladnie tak samo jest w hdr ( hdri)
tony za jasne i za ciemne sprowadzasz do mozliwosci urzadzenia
wyjscia , ale po drodze jest jeszcze urzadzenie wejscia - matryca.
Następne wpisy z tego wątku
- 24.02.10 10:39 Andrzej S.
- 24.02.10 11:03 XX YY
- 24.02.10 12:04 Sebastian Nibisz
- 24.02.10 12:18 Sebastian Nibisz
- 24.02.10 13:43 adam
- 24.02.10 15:14 Jakub Jewuła
- 24.02.10 16:59 Sebastian Nibisz
- 25.02.10 05:45 Sebastian Nibisz
- 25.02.10 08:41 XX YY
- 25.02.10 11:38 Sebastian Nibisz
- 25.02.10 12:09 cichybartko
- 25.02.10 12:29 TheGuru
- 25.02.10 15:42 XX YY
- 25.02.10 18:29 Sebastian Nibisz
- 25.02.10 18:34 Sebastian Nibisz
Najnowsze wątki z tej grupy
- Trochę NTG - Vegas Pro
- Nikon D5500 i wyzwalanie migawki
- Canon 550D
- EOS 600D i balans bieli w filmach
- EOS 90D i sentymenty
- Skanowanie: Canon MG2550S vs HP OfficeJet 6950
- czas exif a czas modyfikacji pliku
- karta SD po formacie odzyskiwanie zdjęć i filmów
- Chess
- Vitruvian Man - parts 7-11a
- Eltec nie zyje?
- Steve McCurry
- Light - lajkowe klasyki od Chinczykow
- Forum o Sony serii A (alfa)?
- obrobka RAW na konputerze
Najnowsze wątki
- 2025-02-17 Kraków => MS Dynamics 365BC/NAV Developer <=
- 2025-02-17 Chrzanów => Programista NodeJS <=
- 2025-02-17 Warszawa => Node.js / Fullstack Developer <=
- 2025-02-17 Białystok => System Architect (Java background) <=
- 2025-02-17 Białystok => Solution Architect (Java background) <=
- 2025-02-17 Gliwice => Team Lead / Tribe Lead FrontEnd <=
- 2025-02-17 Gdańsk => PHP Developer <=
- 2025-02-17 Warszawa => Senior ASP.NET Developer <=
- 2025-02-17 Gliwice => Business Development Manager - Network and Network Security
- 2025-02-17 Mińsk Mazowiecki => Area Sales Manager OZE <=
- 2025-02-17 Odśnieżanie samochodu
- 2025-02-17 Katowice => Regionalny Kierownik Sprzedaży (OZE) <=
- 2025-02-17 Dęblin => JavaScript / Node / Fullstack Developer <=
- 2025-02-17 Pompiarze...
- 2025-02-16 PV teraz