    From: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: SCRUM umarł, niech żyje SCRUM
    Date: Mon, 19 Aug 2013 08:28:45 +0100

    On 17/08/2013 22:51, Wojciech Muła wrote:
    > On Saturday, August 17, 2013 8:46:40 PM UTC+2, Marek Borowski wrote:
    >
    > I tak w SCRUM-ie nie ma planowania długoterminowego, a
    > dla dużych projektów to tragedia. Przeżyliśmy takie cudo
    > i to była jakaś kosmiczna pomyłka.

    W Scrumie nie ma tylko w tym sensie, że Scrum nie pisze że trzeba ani
    jak trzeba. Ale też nie wyklucza takiego planowania. Przede wszystkim PO
    skądś bierze backlog items i na jakiejś podstawie je priorytetyzuje
    Scrum nie opisuje tego procesu z założeniem, że PO wie jak to robić, a
    zespół developerski nie musi być w to zaangażowany, ale jest dość
    oczywistym, że jednym ze źródeł tych rzeczy może być długoterminowy plan.

    Jeśli chodzi o komunikowanie takich planów i zaangażowanie w nie zespołu
    developerskiego, to w praktyce bardzo często się uzupełnia Scrum
    praktykami wziętymi np. z XP, i jedną z takich praktyk jest "release
    planning".

    > Może mamy specyficznych klientów, ale aż tak bardzo nie patrzą.
    > Raczej na użyteczność dla firmy, zdają sobie sprawę z możliwości
    > pojawienia się błędu.

    Tylko że tak naprawdę pokrycie testami służy w równiej mierze
    użyteczności, co jakości (zakładając, że jakość jakaś jednak musi być),
    a prędkość w sprincie to służyt jednak wyłącznie użyteczności a nie
    jakości. Scrum jako taki do problemu jakości nie odnosi się w ogóle -
    zakłada się, że w zespole developerskim po prostu są ludzie potrafiący
    tworzyć oprogramowania o takiej jakości, jaka jest wymagana (ewentualnie
    że zbadają temat i się douczą, ewentualnie że jak się okaże, że taka
    jakość jest nie do osiągnięcia w tym zespole, to się to okaże w miarę
    szybko i ubije się cały projekt minimalizująć straty).

    > Mam masę przypadków z praktyki (nie o wszystkim chcę i mogę pisać),
    > stąd wyciągam wnioski. Firma była przez jakiś czas pod opieką
    > konsultantów z zewnątrz, którzy SCRUM-a pomagali implementować, więc
    > zakładam, że używamy go dobrze albo przynajmniej bez kardynalnych
    > błędów w sztuce.

    Ja bym był ostrożny z takimi założeniami. Każdy może świadczyć usługi
    konsultacji we "wdrożeniu Scrum", i faktycznie większość firm i ludzi
    świadczących takie usługi to hochsztaplerzy.