    Newsgroups: pl.comp.programming
    Date: Sat, 17 Aug 2013 14:27:57 -0700 (PDT)
    Subject: Re: SCRUM umarł, niech żyje SCRUM
    From: Wojciech Muła <w...@g...com>

    On Saturday, August 17, 2013 1:43:28 AM UTC+2, Andrzej Jarzabek wrote:

    > W trakcie nie, ale jeśli generalnie wychodzi, że timebox za którki, to
    > na retrospektywie można postanowić, że się go wydłuży.

    No tak, tylko problem jest właśnie teraz! Po sprincie to już nie
    ma znaczenia.

    > Przede wszystkim macie retrospektywę i na niej możecie używać
    > takich technik jak root cause analysis, żeby identyfikować powody, dla
    > których estymaty są błędne.

    Dzięki, zanotowane.

    > Częstym powodem jest np. to, że backlog items są za mało rozdrobnione.

    Z tym nie ma problemu wg mnie. Mamy zresztą taką zasadę, że jak
    wychodzi podczas planowania za dużo storypointów (u nas 21)
    wówczas trzeba rozbić.

    > Do stosowania dla przypadków, kiedy faktycznie nic nie wiadomo i koszty
    > potencjalnie mogą być bardzo duże jest też rozwiązanie ekstremalne -
    > bardzo kosztowne, ale pozwalające na dużo dokładniejszą estymację: spike
    > solution - stosujecie to?

    Tak, stosujemy. To się świetnie sprawdziło w paru przypadkach, np.
    powstał proof of concept, który później dość niskim kosztem przekształciliśmy
    na normalny kod.

    Ale główny problem jest taki, że czasem dopiero po rozgrzebaniu zadania
    widać, że estymata była kosmiczna. Część modułów naszego systemu nie była
    ruszana od dawna i często nawet osoby, które je pisały nie ma pojęcia
    ile będzie kosztowała zmiana.

    > A tak swoją drogą, estymaty robicie w story pointach, roboczogodzinach
    > czy w czym?

    Dla story - w storypointach, po rozbiciu na taski już w roboczogodzinach.

    > Naprawdę było takie zalecenie w poprzednich wersjach scrum guide?

    Wg mnie wygodna nadinterpretacja. :)

    > Już nie mówiąc o tym, że w wyjątkowych sytuacjach można czasem wyściubić
    > nos poza Scrum Guide i podejść do sprawy tak normalnie, po ludzku
    > "słuchajcie to jest ważna sprawa, ja rozumiem, że plan był robiony z
    > założeniem, że Wojtek będzie z wami pracował, więc za chwilę usiądziemy
    > i się razem zastanowimy co wykreślić. A jak się uda zrobić tę Super
    > Ważną Rzecz, to w piątek idziemy do knajpy i firma stawia."

    No to u nas zabrakło właśnie tego normalnego podejścia.

    > Jeśli specyfika projektu jest faktycznie taka, że regularnie zdarzają
    > się super ważne rzeczy, które trzeba wdrożyć do produkcji w ciągu kilku
    > dni, to prawdopodobnie Scrum nie jest dobrą metodologią.

    Nie, to się zdarzyło jak dotąd raz. Częściej zdarzają się krytyczne
    błędy z produkcji, ale z tym sobie radzimy już całkiem sensownie.
    Po prostu jedna osoba przerywa swoją pracę i poprawia błąd. Wszyscy
    wiemy, że może nie zrobić story, czy taska w sprincie, ale to jest
    akceptowalne.

    > Przy jakiej długości sprintu?

    3-tygodnie

    > Jeśli z jednej strony nie widzicie tej korzyści, uważasz, że ludzie na
    > planowaniu słyszą o nieistotnych dla nich detalach (o ile nie będą
    > danego taska implementować), a z drugiej strony brakuje wam czasu w
    > timeboxie, to może problem jest po prostu taki, że za bardzo wchodzicie
    > w szczegóły przy planowaniu tasków. Może "co trzeba zrobić w tasku"
    > wystarczająco określa "zmienić schemat bazy danych", a nie trzeba mówić,
    > co w nim konkretnie trzeba zmienić?

    Owszem, to może być powód, czasem jest za dużo dywagacji. A czasem
    jest n-ta godzina spotkania i wszyscy odlatują.

    Dzięki.

    w.