    From: "cef" <c...@i...pl>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    <5...@g...com>
    <52d01475$0$2376$65785112@news.neostrada.pl>
    <3...@g...com>
    <52d01daf$0$2155$65785112@news.neostrada.pl>
    <8...@g...com>
    <52d0340e$0$2377$65785112@news.neostrada.pl>
    <4...@g...com>
    <52d14199$0$2173$65785112@news.neostrada.pl>
    <4...@g...com>
    Subject: Re: Rys. techniczny
    Date: Sat, 11 Jan 2014 18:30:46 +0100

    Użytkownik wrote:

    > Gdzie ja człowieku chcę pozbawić ludzi uczenia się nowych technologi?
    > Zacytuj kawałek chociaż mojej wypowiedzi, która o tym świadczy?

    To naturalny ciąg, zdarzeń, którego nie chcesz zauważyć.
    Chcesz zastąpić efektywne metody nauczania mniej efektywnymi.
    Czyli chcesz gorszego kształcenia, czyli trzeba będzie więcej
    czasu na to co jest podstawowe, czyli będzie mniej czasu na
    nowości i nowoczesność. Albo na cokolwiek innego
    będzie mniej i studenci bedą mniej nauczeni:
    np będzie mniej czasu na doskonalenie się
    w tak pożądanym CADzie.

    > Wymień te znakomitości z dziedziny inżynierii, mechaniki, a nawet
    > rysunku.

    Ale nie rozmawiamy o tych przedmiotach, tylko o metodach nauczania
    opartych o techniki manualne. Bibliografię
    - taką zgrubną i do samodzielnego odszukania- masz na końcu.

    > Jak to jest, że mierni
    > studenci, którzy olewali takie zajęcia, lub podzlecali rysunki
    > znajdują szybciej pracę? Może dlatego, że oni nie marnują czasu na to
    > co jest nie potrzebne i uczą się we własnym zakresie? Inwestują czas
    > w szkolenia i kursy?

    To chyba oczywiste. Kto sam nie pracuje nad sobą, ten niewiele osiąga.

    > Jeden szybciej przyswoi wiedzę przez rysowanie, zas
    > drugi woli podcasty, trzeci lubi na świeżym powietrzu, a piąty w
    > bibliotece.

    Statystycznie jednak budowa i działanie mózgu
    jest u większosci populacji zbliżone i dlatego stosuje się metody
    najbardziej efektywne dla ogółu.

    Jeśli chcesz sięgnąć do literatury to może na początek
    coś lekkiego z literatury polskiej typu
    "Psychologia uczenia się" profesora Włodarskiego albo
    "Psychologia poznawcza" profesora Maruszewskiego.
    Ja akurat nie znam dobrze angielskiego, więc jest mi trudno odesłać Cię do
    literatury
    anglojęzycznej w tym temacie ale z pewnością znajdziesz coś w materialach
    takich uczelni jak Stanford, Oxford czy Sorbona.
    Znam za to niemiecki i polecam gorąco:
    "Nauka i pamięć" profesora Joachima Funke (Uniwersytet Heidelberg)
    albo Gerstenmaier, J.- Mandl, H. "Metodologia ogólna i metody empiryczne w
    nauczaniu"
    (Ludwig-Maximilians-Universitet Monachium)

    Żebyś nie musiał czytać tego wszystkiego przygotowałem
    po raz kolejny wyciag z tych materiałów:

    "Ludzki umysł zapamiętuje informacje wykorzystując
    kilka kanałów informacyjnych, w tym trzy główne:
    wzrok, słuch oraz zaangażowanie manualne.
    Słuchając wykładu w sposób bierny angażuje się tylko słuch,
    ewentualnie wzrok, jeśli prowadzący zapisuje informacje na tablicy.
    Notowanie powoduje uruchomienie dodatkowych partii mózgu,
    co znacząco poprawia naszą zdolność do zapamiętywania
    (nawet o kilkadziesiąt procent)"

    Zachęcam zatem do ćwiczeń manualnych