-
Data: 2009-03-10 21:42:17
Temat: Re: Różnice w obwodzie koła rowerowego
Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]Baro pisze:
> Witam
>
> Na pręgierzu wywiązała się dyskusja, dotycząca występowania różnic w
> obwodzie koła podczas jazdy rowerem obciążonym i "nieobciążonym".
>
> Czy ustawiając licznik rowerowy lepiej posługiwać się pomiarem "z terenu"
> to znaczy przy pomocy miarki zbadać ile faktycznie przejeżdża koło podczas
> obrotu, czy też można zastosować do tego wzór na obwód okręgu.
Można zastosować wzór na obwód okręgu gdzie pomiaru średnicy dokonujesz
na nieobciążonym kole.
> Na początku wydawało mi się to bez znaczenia, bo przecież zewnętrzny obwód
> opony się nie zmieni... ale zaraz pomyślałem, że promień koła obciążonego
> jest nieco mniejszy, gdyż oś obrotu znajduje się nieco bliżej ziemi niż w
> przypadku koła nieobciążonego, więc obwód też będzie mniejszy.
Obciążając rower obwód opony się nie zmienia (tam jest kord ze stalowego
drutu który ani się nie ściśnie, ani nie rozciągnie w jakiś znaczący dla
pomiaru sposób).
Za to nie pasuje już wzór na obwód okręgu, bo koło przestało być
okręgiem (ma spłaszczenie na dole) - odległość między osią a ziemią po
prostu nie jest promieniem.
> Jak to właściwie jest? którą metodę pomiaru lepiej zastosowac do uzyskania
> danych wpisywanych do licznika rowerowego?
A jaka dokładność Cię interesuje? 1%, 0.1%, 0.0%?
Zmieniając ciśnienie w oponie zmienia się miejsce na obwodzie koła w
którym bieżnik zaczyna dotykać nawierzchni.
W niektórych samochodach oprogramowanie wykrywa za pomocą czujników ABS,
że jedno z kół kręci się z inną prędkością niż 3 pozostałe i jeżeli ta
różnica statystycznie zaczyna wyglądać podejrzanie to zapala się
kontrolka ciśnienia powietrza w kołach.
> Różnica, nawet mała, da po pewnym czasie zauważalną niezgodność co do
> faktycznie przejechanych kilometrów i tych, które pokazuje licznik rowerowy
Pytanie co jest tym odniesieniem i jakiej dokładności pomiaru oczekujesz.
Bo obawiam się, że różnica w ilości obrotów wykonywanych przez przednie
i tylne koło może być większa niż niedokładność z powodu ugięcia opony.
Najnowsze wątki z tej grupy
- Żarówka do lampy z czujnikiem ruchu
- most kilometrowy
- kladka Zagorze
- zapora Zagorze
- Rodzaj przekładni planetarnej z
- Zapora Stronie Śląskie cd
- Filtr do pompy ruskiej
- Wyważanie kół rowerowych
- Belka
- Precyzyjne cięcie opony samochodowej
- Nieparzyste dmuchanie
- Klej "samopoziomujący"
- Kocioł CO po raz kolejny
- zapora Stronie Slaskie
- powodz
Najnowsze wątki
- 2025-01-06 Jeździ, skręca, hamuje
- 2025-01-06 Białystok => System Architect (Java background) <=
- 2025-01-06 Gliwice => Specjalista ds. public relations <=
- 2025-01-06 Białystok => Solution Architect (Java background) <=
- 2025-01-06 Zielona GĂłra => Konsultant WdroĹźeniowy Comarch XL/Optima (KsiÄgowoĹ
- 2025-01-06 Popr. 14. Nauka i Praca Programisty C++ w III Rzeczy (pospolitej)
- 2025-01-06 Ostrów Wielkopolski => Area Sales Manager OZE <=
- 2025-01-06 Do IO i innych elektrooszolomow, tu macie prawdziwe smrody
- 2025-01-06 Białystok => Full Stack .Net Engineer <=
- 2025-01-06 Kraków => Business Development Manager - Network and Network Security
- 2025-01-06 Katowice => Regionalny Kierownik Sprzedaży (OZE) <=
- 2025-01-06 Warszawa => Spedytor Międzynarodowy <=
- 2025-01-06 Lublin => Programista Delphi <=
- 2025-01-06 Gdańsk => Specjalista ds. Sprzedaży <=
- 2025-01-06 śnieg