eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.sci.inzynieriaRóżnice w obwodzie koła rowerowegoRe: Różnice w obwodzie koła rowerowego
  • Data: 2009-03-10 21:42:17
    Temat: Re: Różnice w obwodzie koła rowerowego
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    Baro pisze:
    > Witam
    >
    > Na pręgierzu wywiązała się dyskusja, dotycząca występowania różnic w
    > obwodzie koła podczas jazdy rowerem obciążonym i "nieobciążonym".
    >
    > Czy ustawiając licznik rowerowy lepiej posługiwać się pomiarem "z terenu"
    > to znaczy przy pomocy miarki zbadać ile faktycznie przejeżdża koło podczas
    > obrotu, czy też można zastosować do tego wzór na obwód okręgu.

    Można zastosować wzór na obwód okręgu gdzie pomiaru średnicy dokonujesz
    na nieobciążonym kole.

    > Na początku wydawało mi się to bez znaczenia, bo przecież zewnętrzny obwód
    > opony się nie zmieni... ale zaraz pomyślałem, że promień koła obciążonego
    > jest nieco mniejszy, gdyż oś obrotu znajduje się nieco bliżej ziemi niż w
    > przypadku koła nieobciążonego, więc obwód też będzie mniejszy.


    Obciążając rower obwód opony się nie zmienia (tam jest kord ze stalowego
    drutu który ani się nie ściśnie, ani nie rozciągnie w jakiś znaczący dla
    pomiaru sposób).
    Za to nie pasuje już wzór na obwód okręgu, bo koło przestało być
    okręgiem (ma spłaszczenie na dole) - odległość między osią a ziemią po
    prostu nie jest promieniem.

    > Jak to właściwie jest? którą metodę pomiaru lepiej zastosowac do uzyskania
    > danych wpisywanych do licznika rowerowego?

    A jaka dokładność Cię interesuje? 1%, 0.1%, 0.0%?

    Zmieniając ciśnienie w oponie zmienia się miejsce na obwodzie koła w
    którym bieżnik zaczyna dotykać nawierzchni.
    W niektórych samochodach oprogramowanie wykrywa za pomocą czujników ABS,
    że jedno z kół kręci się z inną prędkością niż 3 pozostałe i jeżeli ta
    różnica statystycznie zaczyna wyglądać podejrzanie to zapala się
    kontrolka ciśnienia powietrza w kołach.

    > Różnica, nawet mała, da po pewnym czasie zauważalną niezgodność co do
    > faktycznie przejechanych kilometrów i tych, które pokazuje licznik rowerowy

    Pytanie co jest tym odniesieniem i jakiej dokładności pomiaru oczekujesz.
    Bo obawiam się, że różnica w ilości obrotów wykonywanych przez przednie
    i tylne koło może być większa niż niedokładność z powodu ugięcia opony.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: