    From: yabba <g...@g...com>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Rozmiar opon a spalanie
    Date: Mon, 29 Oct 2018 17:06:49 +0100

    W dniu 29-10-2018 o 13:36, LordBluzg(R) pisze:

    > Huh, i jak wspomniałeś 2 (w sumie rózne auta) Test powinien się opierać
    > na dokładnie takich samych danych wyjściowych:]
    >
    > - Ten sam kierowca
    > - to samo auto
    > - ta sama trasa
    > - takie same warunki pogodowe
    > - różne opony
    >
    > Wtedy można rozkminiać  o różnicach, pod warunkiem że kierowca będzie
    > jechał tak samo. Ja pokonuję trasę 100km x2 w tygodniu (tą samą) a
    > różnice mam nawet do 1l/100km. Wystarczy że gdzieś powciskam za mocno i
    > zaraz wychodzi :)

    Ponieważ sam nie przeprowadzałem badań wpływu opona na zużycie paliwa,
    to podzieliłem się z wątkotwórcą posiadanymi informacjami na ten temat.
    Wiadomości te nie były wynikiem zaplanowanego testu, tylko wynikły jako
    ciekawostka ze wspólnej podróży dwoma prawie identycznymi samochodami.
    Różnica zużycia była zauważalna dla kierowców.
    Jednocześnie różnica była na tyle mała, że mogła wynikać bardziej ze
    sposobu przyspieszania każdego z kierowców, rozrzutu parametrów silników
    albo nawet z powodu jazdy w cieniu aerodynamicznym niż z 1 cm różnicy
    szerokości opon.

    Oczywistym wydaje się fakt, że szersza opona powinna powodować większe
    zużycie paliwa. Jednak czy zwiększenie szerokości opony o 5% przełoży
    się na 5% wzrost zużycia paliwa? Raczej nie, ponieważ nawet 5% wzrost
    oporów toczenia będzie miał mały udział w całkowitych oporach ruchu
    samochodu.

    Podsumowując, dla szerszych opon nastąpi wzrost zużycia paliwa, ale w
    ilości praktycznie pomijalnej. Odnosząc się do mojego przykładu, to na
    1000km trasie tracimy 3 litry. Często jednak jest większy rozrzut w
    dozowaniu paliwa przez dystrybutory na różnych stacjach i zupełnie nie
    zauważymy tej "straty".

    yabba