-
Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!newsfeed2.atman.pl!newsfeed.
atman.pl!goblin3!goblin.stu.neva.ru!news.ripco.com!news.glorb.com!peer01.iad.hi
ghwinds-media.com!news.highwinds-media.com!feed-me.highwinds-media.com!nx02.iad
01.newshosting.com!newshosting.com!newsfeed.neostrada.pl!unt-exc-01.news.neostr
ada.pl!unt-spo-a-01.news.neostrada.pl!news.neostrada.pl.POSTED!not-for-mail
Date: Sat, 07 Jun 2014 11:22:21 +0200
From: mk <reverse_lp.pw@myzskm>
User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 5.1; rv:24.0) Gecko/20100101 Thunderbird/24.5.0
MIME-Version: 1.0
Newsgroups: pl.misc.elektronika
Subject: Re: RoHS - nic nie rozumiem
References: <lmnbc8$n9r$1@srv.chmurka.net>
<538f40a1$0$2163$65785112@news.neostrada.pl>
<lmnh2g$pag$1@srv.chmurka.net>
In-Reply-To: <lmnh2g$pag$1@srv.chmurka.net>
Content-Type: text/plain; charset=windows-1250; format=flowed
Content-Transfer-Encoding: 8bit
Lines: 63
Message-ID: <5392d9c9$0$2154$65785112@news.neostrada.pl>
Organization: Telekomunikacja Polska
NNTP-Posting-Host: apn-46-76-75-93.dynamic.gprs.plus.pl
X-Trace: 1402132939 unt-rea-a-02.news.neostrada.pl 2154 46.76.75.93:2825
X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
X-Received-Bytes: 3949
X-Received-Body-CRC: 1384187671
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.elektronika:666126
[ ukryj nagłówki ]W dniu 2014-06-04 18:22, Piotr Gałka pisze:
>
> Użytkownik "Zbych" <a...@o...pl> napisał w wiadomości
> news:538f40a1$0$2163$65785112@news.neostrada.pl...
>> W dniu 04.06.2014 16:44, Piotr Gałka pisze:
>>> W EP 6/2014 znalazłem info, że Toyota zapłaciła 1,2mld $ kary za to, że
>>> w systemie sterowania gazem narastały wąsy cynowe spowodowane dyrektywą
>>> RoHS.
>>
>> Jesteś pewny kara była za "wąsy", a nie całokształt ich systemu (w tym
>> burdel w oprogramowaniu sterującym)?
>>
> Niby piszą że chodzi o wprowadzeniu klientów w błąd, że problem usunięty
> bo wymienili dywaniki mogące blokować pedał gazu, gdy tymczasem
> problemem były wąsy.
>
> Faktem dla mnie jest, że jakby nie RoHS to problemu (i wielu innych
> problemów) by nie było.
> P.G.
Czy na pewno?
Wydawało mi się, że wątek wąsów cynowych został w ostatnim czasie
odłożony na bok, a sprawa poszła w kierunku oprogramowania i
niepoprawnej pracy systemów "fail-safe".
http://www.eetimes.com/document.asp?doc_id=1321734
http://www.eetimes.com/document.asp?doc_id=1319903&
Nie słyszałem argumentów Micheala Barra jakie przedstawił przed sądem,
czytałem jedynie o nich na EETimes. Przynajmniej na podstawie
streszczeń, nie do końca jestem przekonany co do tych argumentów. IMO,
aczkolwiek dowodzą one, że oprogramowanie i cały system był przynajmniej
częściowo niechlujny, to jednak by zawiódł katastroficznie potrzeba
jeszcze powodowanego działaniem zewnętrznym bit-flipu w odpowiednich
komórkach pamięci. Takie zdarzenie nie jest niemożliwe jednak ciężko tym
wyjaśnić wystąpienie aż tak wielu zdarzeń UA (unintended acceleration --
nieintencjonalnego przyśpieszania).
Trochę się rozpisuje nad tematem Wikipedia:
http://en.wikipedia.org/wiki/2009%E2%80%932010_Toyot
a_vehicle_recalls#cite_note-30
http://en.wikipedia.org/wiki/Sudden_unintended_accel
eration
Ogólnie sprawa wydaje się być IMHO, przynajmniej częściowo,
upolityczniona. Zgłoszenia UA dotyczą bardzo różnych marek (w tym
amerykańskich), a Toyota nie jest tu liderem. W Polsce również były
wypadki, również z ofiarami śmiertelnymi, gdzie kierowcy powoływali się
na UA.
Przynajmniej część, a obstawiam że lwia część, takich przypadków to po
prostu błędy kierowców, którzy albo nieświadomie pomylili pedały (wiele
z takich przypadków udowodniono), albo z premedytacją próbują oszukiwać
poprzez powoływanie się na UA.
Sam, na samym początku "kariery" kierowcy, doświadczyłem UA poprzez
pomylenie pedałów gazu i hamulca w samochodzie Fiat 125p. Mózg wysłał
sygnał "przełóż nogę i depnij hamulec", a mimo to noga jakimś cudem
znalazła się nad pedałem przepustnicy, a przy braku reakcji hamowania
automatycznie noga nadepnęła pedał "do dechy". Długo nie mogłem się
nadziwić jak mogłem zrobić coś tak dziwnego -- jedyna konkluzja, nic nie
jest 100% niezawodne, a na pewno nie moje ciało i jego reakcje.
Szczęśliwie skończyło się na drobnych stratach materialnych.
pzdr
mk
Następne wpisy z tego wątku
- 07.06.14 12:48 ACMM-033
- 07.06.14 18:57 Paweł Pawłowicz
- 07.06.14 21:35 ACMM-033
- 07.06.14 22:34 Irek.N.
- 07.06.14 22:42 J.F.
- 08.06.14 12:03 ACMM-033
- 11.06.14 18:44 Mirosław Kwaśniak
Najnowsze wątki z tej grupy
- Mikroskop 3D
- Jak być bezpiecznym z Li-Ion?
- Szukam monitora HDMI ok. 4"
- Obcinaczki z łapaczem
- termostat do lodowki
- SEP 1 kV E
- Aku LiPo źródło dostaw - ktoś poleci ?
- starość nie radość
- Ataki hakerskie
- Akumulatorki Ni-MH AA i AAA Green Cell
- Dławik CM
- JDG i utylizacja sprzetu
- Identyfikacja układ SO8 w sterowniku migających światełek choinkowych
- DS1813-10 się psuje
- Taki tam szkolny problem...
Najnowsze wątki
- 2024-12-20 Precedensy politycznie motywowanego nie wydawania w UE
- 2024-12-20 Obrońcy
- 2024-12-20 Obrońcy
- 2024-12-20 Obrońcy
- 2024-12-20 Gdańsk => Inżynier bezpieczeństwa aplikacji <=
- 2024-12-20 czyste powietrze
- 2024-12-20 Katowice => Analyst in the Trade Development department (experience wi
- 2024-12-20 Opole => Inżynier Serwisu Sprzętu Medycznego <=
- 2024-12-20 Katowice => Regionalny Kierownik Sprzedaży (OZE) <=
- 2024-12-20 Rzeszów => International Freight Forwarder <=
- 2024-12-20 Katowice => Key Account Manager (ERP) <=
- 2024-12-20 Ekstradycja
- 2024-12-20 Mikroskop 3D
- 2024-12-20 Warszawa => Spedytor Międzynarodowy <=
- 2024-12-20 Warszawa => Analityk w dziale Trade Development (doświadczenie z Powe