eGospodarka.plGrupypl.sci.inzynieriaRealne perspektywy zawodowe po polskich uczelniach technicznych › Re: Realne perspektywy zawodowe po polskich uczelniach technicznych
    From: AMX <r...@b...cy>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Re: Realne perspektywy zawodowe po polskich uczelniach technicznych
    Date: Wed, 7 Dec 2011 11:20:23 +0000 (UTC)

    On Tue, 6 Dec 2011 09:51:15 +0000 (UTC),
    KK <j...@g...pl> wrote:

    > Uważałam zawsze przedmioty trochę bardziej teoretyczne, jak modelowanie
    > układów sterowania przy pomocy metody przestrzeni stanów, za bardzo
    > interesujące i słuchanie takich wykładów jest dla mnie przyjemnością.

    > Zauważyłam jednak, że poza uczelnią jest to wiedza praktycznie
    > nieprzydatna i nie jest wymagana przez pracodawców.

    To jaka wiedza wiedza jest potrzebna (nie mylić z praktycznie
    przydatna), jest przedmiotem dyskusji od kiedy uczelnie istnieją,
    więc raczej nie spodziewam się abyśmy znaleźli rozstrzygnięcie.

    Raczej chcę opisać dokładnie odwrotne doświadczenia. Dawno, dawno
    temu (ale nie za siedmioma górami), kiedy studiowałem
    budownictwo, to podobne były wrażenia. Po co ładują nam takie
    ilości teorii, które dzielą włos na czworo? Przecież w
    praktycznym projektowaniu i tak musimy jedynie korzystać z
    obowiązujących wzorów normowych. Pracodawca będzie wymagać
    jedynie sprawnego posługiwania tymi wzorami i nic go nie będzie
    obchodziło, czy ktoś wie, jaka teoria stoi za danym wzorem.

    Minęło parę (ładnych) lat. PN przestały obowiązywać, weszły EC.
    Wzory kompletnie się pozmieniały. Mechanika pozostała ta sama.

    Doprowadzając do skrajności: ktoś, kto jedynie umiał żonglować
    wzorami właściwie powinien zacząć studia od początku. Ktoś, kto
    rozumiał skąd się brały wzory poradzi sobie sam, bo jest rzeczą
    drugorzędną jakim układem wzorów opiszę zjawisko.

    Rzeczywistość nigdy nie jest skrajna, zawsze jest gdzieś
    pomiędzy. I to jest zawsze problem, jak znaleźć ten ,,złoty
    środek'' między wiedzą ogólną/teoretyczną ważną zawsze ale
    niekoniecznie bezpośrednio stosowalną a wiedzą czysto ,,praktyczną'',
    która jest gotowa do wykorzystania ale z chwilą, kiedy zmieni się
    ,,praktyka'' bezużyteczną.

    > Co mogę powiedzieć na rozmowie kwalifikacyjnej - że mam
    > doświadczenie praktyczne ze składania klocków Lego?
    >:D

    Mam wrażenie, że to jest podstawowy punkt do zmiany. Zrób coś
    praktycznego, niekoniecznie bardzo ambitnego ale dopracowane w
    szczegółach i pochwal się w trakcie rozmowy.

    To jest zasadnicza różnica: opowiadali mi, jak to się robi --
    zrobiłam to.

    Trudno mi określić, co należałoby pokazać. Projekt urządzenia,
    program obsługi czy coś innego. To co Cię interesuje.

    AMX

    --
    adres w rot13
    Nyrxfnaqre Znghfmnx r...@b...cy