    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Re: Opodatkowanie_sprzedaży_fot_stock_itp
    Date: Sat, 8 Aug 2009 01:27:09 +0200

    Krótki wstęp: w polskich przepisach istnieje co najmniej siedem
    *różnych* definicji DG.
    Jak komuś się wydaje, że "DG" to takie cóś, co ma miejsce kiedy
    się zarejestruje DG w stosownej ewidencji, to ma rację - wydaje
    mu się ;)
    Po potakiwaniu (trzeba sobie pozytywnie nastawić oponentów :))
    pozwolę sobie zahaczyć o "DG w rozumieniu VAT" oraz "DG
    w rozumieniu ZUS".
    A, i coś jeszcze - jeśli ktoś zna przypadki, kiedy mnóstwo osób
    sprzedaje mnóstwo zdjęć i nic się nie dzieje, to celem niewyciągania
    z tego możliwego wniosku sugeruję popatrzeć na statystyczną
    drogę (poza miejscami ulokowania fotoradarów) i przemyślenie
    "prawności" (tudzież *możliwych* konsekwencji *prawnych*, nie
    idzie o flejm w sprawie "słuszności") średniej prędkości
    przejazdu pojazdów... :D

    Ad rem:

    On Fri, 7 Aug 2009, de Fresz wrote:

    > IMHO ten artykuł to stek bredni. Fotografia przepięknie się mieści w zakresie
    > "umowy o dzieło", w dodatku jeśli mnie kulawa pamięć nie myli "ze sprzedażą
    > praw autorskich"

    Ściślej: jeśli umowa jest *jednocześnie* umową o dzieło oraz wypełnia
    wymóg sprzedaży praw majatkowych, to IMO przychód zdecydowanie
    powinien być zaliczony do przychodu z praw majątkowych.
    Zasada jest prosta - przepis szczegółowszy ma pierwszeństwo, przyjmuje
    się, że na tym samym poziomie podziału aktu (na artykuły, paragrafy
    czy co tam jest akurat podzielony) przepis "późniejszy" jest bardziej
    szczegółowy - zaś przepis dotyczący praw majątkowych jest właśnie
    "później", niż przepis o usługach świadczonych osobiście.

    Dla porządku: w przypadku umów z firmami, na PIT wpisy bywają
    robione wg widzimisię księgowego :P (różnie w różnych firmach),
    zaś USy tego się nie czepiają ze względu na brak skutków
    podatkowych.

    Ciekawiej jest w przypadku nie tyle "sprzedaży własnych zdjęć bo
    miałem", co "zrobiłem zdjęcia do sprzedawania" :P
    Bo rzeczywiście, zamiar implikuje prowadzenie DG.
    Tyle, że na .podatki jest trochę flejmów na temat tego, iż ze względu
    na zapisy w ustawie, USy odmawiają prawa do np. amortyzacji WNiP
    (w przypadku wielokrotnej sprzedaży licencji, WNiP stanowi
    oczywiście prawo majątkowe, uprawniające do wydawania tych
    licencji) które zostały "osobiście wytworzone" - a nie nabyte.

    Krótko mówiąc: jak idzie o dochodowy, skłonny jestem się
    zgodzić z tym co piszecie.
    Znaczy pospieranie się w wyborze "umowa osobista" oraz
    "dochód z praw majątkowych", ze wskazaniem niżej, że i tak
    mogą z tego wyjść komplikacje.

    Dalej mamy VAT.
    Przypomnę: VAT ma *własne*, *odrębne* kryteria "zaliczania",
    i praktycznie każda czynność podejmowana "z zamiarem"
    (zarobkowym) może się załapać pod VAT.
    I tu się nie wypowiem, jak wygląda sprawa ze zwolnieniem,
    o którym ktoś tu pisał... bo *zdaje się*, że niekoniecznie
    tak dobrze jak widziałem w wątku.
    I teraz o ile zwolnienia *przedmiotowego* nie ma, to (tak jak napisali
    w artykule) można skorzystać ze zwolnienia *podmiotowego*.

    Ale obowiązkiem przy zwolnieniu podmiotowym, o czym w artykule
    już nie napisali, jest prowadzenie ewidencji VAT.
    Uproszczonej.
    I za jej brak można oberwać od US :] (istnieją opisy takich
    zdarzeń).

    > Nic mu do tego.

    Tylko pod warunkiem przyjęcia, że przychód *nie jest* przychodem
    z umów wykonywanych osobiscie na warunkach art.13..2 (właśnie
    tak jest ponumerowany - bez ustępu, mimo że "zasadniczo" w całej
    ustawie są artykuły i ustępy), bo jeśli to nie jest "dla firmy",
    to dla ZUS "samodzielne tworzenie" może podpaść pod DG.

    Bo potoczne określenie, że "umowy o dzieło nie podlegają pod ZUS"
    nie jest ścisłe - nie podlegają pod ZUS umowy z większości
    punktów art.13, a głównie te z art.13.8 - czyli, jak tam napisali:
    +++
    przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub
    umowy o dzieło, uzyskiwane wyłšcznie od:
    a) osoby fizycznej prowadzšcej działalnoœć gospodarczš, osoby prawnej i
    jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemajšcej
    osobowoœci prawnej,

    b) właœciciela (posiadacza) nieruchomoœci, w której lokale sš wynajmowane,
    [...]
    ---

    Powołanie się na powyższy przepis *w przypadku* sprzedaży zdjęć
    dla firmy może stanowić ochronę - co najwyżej doprowadzi do dyskusji,
    ale raczej nie ma śladów, aby ktoś próbował "wyłączyć" *taki*
    przychód z "umów dla firmy" i potraktować go jako "przychód
    artystyczny".

    W przypadku, kiedy mamy "osobisty" przychód z działalnoœci artystycznej,
    literackiej, naukowej, trenerskiej, oœwiatowej i publicystycznej", to
    najpierw trzeba sprawdzić, czy nie załapiemy się pod "DG w rozumieniu
    ZUS" :>

    Tam jest konstrukcja - pułapka, "doliczająca" twórców do "DG
    w rozumieniu ZUS"!

    Przepisy tu:
    (dochodowy)
    (zus)

    Może z ZUSu zacytuję, bo ciekawe jest:
    +++
    Art. 6.
    1. Obowišzkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym podlegajš,
    z zastrzeżeniem art. 8 i 9, osoby fizyczne, które na obszarze
    Rzeczypospolitej Polskiej sš:
    5) osobami prowadzšcymi pozarolniczš działalnoœć oraz osobami
    z nimi współpracujšcymi;
    [...]
    Art. 8.
    [...]
    6. Za osobę prowadzšcš pozarolniczš działalnoœć uważa się:

    1) osobę prowadzšcš pozarolniczš działalnoœć gospodarczš na
    podstawie przepisów o działalnoœci gospodarczej lub innych przepisów
    szczególnych;

    [....BACZNOŚĆ!....]

    2) twórcę i artystę;

    [...spocznij :)...]

    3) osobę prowadzšcš działalnoœć w zakresie wolnego zawodu:
    [...]

    7. Za twórcę, o którym mowa w ust. 6 pkt 2, uważa się osobę, która tworzy
    dzieła w zakresie architektury, architektury wnętrz, architektury
    krajobrazu, urbanistyki, literatury pięknej, sztuk plastycznych, muzyki,
    fotografiki, twórczoœci audiowizualnej, choreografii i lutnictwa
    artystycznego oraz sztuki ludowej, będšce przedmiotem prawa autorskiego.

    8. Za artystę [...to już nieważne...]
    ---

    I to by było na tyle.

    Mamy okazję do dyskusji, czy "fotografia" to jest "dzieło w zakresie
    fotografiki" :D

    Mówisz, że ZUSowi nic do "tworzenia"?
    Ja bym się bał tego, że mają do 10 lat przedłużony czas, kiedy mogą
    się upomnieć o "zapomniane składki".

    Prawdą jest, że jeśli ktoś jest ubezpieczony z innych tytułów w sposób
    określony w ustawie (przykładowo - na umowie o pracę zarabia
    ponad limit), to *nie musi* płacić ZUS z tytułu DG (w tym z tytułu
    "twórczości"), i być może większośc wystawiających to tacy, których
    ZUS "nie rusza" - ale nie dla tego, że nie podlegają, lecz dlatego,
    że składki płacone z innego tytułu dają im prawo do "nieobowiązkowości".

    pzdr, Gotfryd