  • Data: 2009-08-08 12:01:30
    Temat: Re: Opodatkowanie_sprzedaży_fot_stock_itp
    Od: XX YY <f...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    On 7 Aug., 10:21, " Amator" <a...@g...pl> wrote:
    > Dzisiejszy temat Gazety Prawnej
    >
    > http://podatki.gazetaprawna.pl/artykuly/343106,sprze
    daz_zdjec_w_sieci...

    > Z tekstu wynika, że panowie doradcy podatkowi proponują zakładanie
    > działalności gospodarczej, każdemu hobbyście co che  CHCE sprzedać fotki /co
    > nie znaczy ze sprzeda/
    >
    > A może zaproponować tak PIT 52  zamiast zmuszac do haraczy na Zus i cała resztę?
    >
    > --

    sprawa jest oczywista
    jesli hobbysta zamierza regularnie sprzedawac fotki w dowolny sposob
    to nie jest wieccej hobbysta.
    moze miec inny zawod i go wykonywac a fotografia sobie dorabiac . i
    taka dzialnosc nalezaloby zarejestrowac.
    Dzisiaj nikt nie ma watpliwosci ze jesli ktos regularnie kupuje i
    sprzedaje na ebay to jest to dzialanosc handlowa i podlega ona
    opodatkowaniu w miejscu rejestracji / faktycznego prowadzenia
    dzialanosci.

    ale inny przyklad jest ciekawy:
    amator przez 20 lat fotografowania uzbieral pareset ciekawych zdjec ,
    ktorych nigdy nie robil z mysla o sprzedazy.
    nagle pojawia sie mozliwosc w postaci internetu wystwienia tych
    paruset zdjec na sprzedaz.

    i wisza one tam powiedzmy ponad rok , sa sprzedawane sukcesywnie za
    jakies tam pieniadze.

    i tu moze rodzic sie watpliwosc : jest to regularna dzialanosc
    komercyjna ?.

    Na pierwszys rzut oka tak : ktos sprzedaje pareset zdjec ciagle przez
    pare lat.
    Tutaj moga byc watpliwosci interpretacyjne , na moje wyczucie nie jest
    to regularna dzialanosc komercyjna
    tak jak w przypadku gdy ktos np sprzedaje cale wyposarzenie mieszkania
    po 30 latach uzytkowania i wystawie cala mase sprzetu na ebay przez
    dluzszy czas.
    Sadze ze na taki wypadek dobrze jest za wczasu pomyslec w jaki sposob
    wyjasnic / udowodnic te systuacje na wypadek zapytania / kontroli z
    US.

    TZN nie mam watpliwosci ze w takim przypadku nie ma obowiazku
    zarejestrowania dzialanosci gospodarczej, na wyczucie mowie ze i
    odprowadzenia podatku z tytulu sprzedazy , ale poniewaz taka
    dzialanosc moglaby budzic podejrzenie warto pomyslec o zebraniu jakis
    dowodow opisujacych stan faktyczny.