  • 11. Data: 2011-06-14 19:13:41
    Temat: Re: Radiolinia!!!
    Od: "!sp" <s...@a...er>

    Użytkownik "Waldemar Krzok" <w...@z...fu-berlin.de> napisał w
    wiadomości news:95pprgFin3U1@mid.uni-berlin.de...
    > O bulwa. Chcesz wiewiórki gotować? Kwestia anten. 3km to nie jest dużo.
    > Prawda, że na gwoździu i 2.4GHz nie pójdzie, ale na 2m czy 4m to powinno
    > się
    > dać.

    1kW w rzadkim impulsie na CB z antenką z ręczniaka ugotuje wiewórę? :-)

    > Co to są fale pośrednie?

    Pomiędzy średnimi i krótkimi
    1,5...4MHz

    Te na byle drucie 30m procą wrzuconym na drzewo z 5W nadajnikiem telegrafią
    F1 pokonają 3km puszczy

    Jak suchy, rzadki las to RBM1 z prętówką da radę. :-)

  • 12. Data: 2011-06-14 19:18:23
    Od: "!sp" <s...@a...er>

    Użytkownik "Waldemar Krzok" <w...@z...fu-berlin.de> napisał w
    wiadomości news:95pprgFin3U1@mid.uni-berlin.de...
    >2m czy 4m to powinno się dać.

    Wszystko zależy od anten
    Dwa ręczniaki na 2m puszczy nie przebrną na 3km

  • 13. Data: 2011-06-14 19:52:57
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    !sp wrote:

    > Użytkownik "Waldemar Krzok" <w...@z...fu-berlin.de> napisał w
    > wiadomości news:95pprgFin3U1@mid.uni-berlin.de...
    >
    > 1kW w rzadkim impulsie na CB z antenką z ręczniaka ugotuje wiewórę? :-)

    Lepiej zrobić z sosny antenę z dopasowaniem lambda. Działa całkiem nieźle,
    tylko długi gwóźdź i uziemienie potrzebne.

    > Pomiędzy średnimi i krótkimi
    > 1,5...4MHz
    >
    > Te na byle drucie 30m procą wrzuconym na drzewo z 5W nadajnikiem
    > telegrafią F1 pokonają 3km puszczy

    na 30m druta i 5W telegrafią to ja pogadam z całą Europą w nocy, a w dzień
    to i kilowata by trzeba było, dzienne tłumienie jest zbyt duże. Lepiej na
    30-50MHz. A na ręcznych radiotelefonach i 5W mocy nie ma problemu z 3km. O
    ile anteny nie są w klatce Faradaya.

    Waldek

  • 14. Data: 2011-06-14 20:40:10
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    Michal W. napisał(a) :
    > Ot takie packet radio, do tego wypadalo by zakupic jakis kanał
    > w UKE, na początek można w ramach testów podrażnić HAMowców
    > w paśmie 144-146 ale na dłuższą metę bym nie próbował.

    Nie tylko nie próbował, ale i nie radził próbować :-P
    Regularnie nadające urządzenie z jednego miejsca, choćby i przez
    krótki czas, jest łatwo namierzyć. Łowy na lisa to w końcu też hobby :-P

    Zbyszek
    PGP key: 0x5351FDE3

    wszystkie możliwości.]

  • 15. Data: 2011-06-14 20:50:24
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 14 Jun 2011 18:44:51 +0200, WK wrote:
    >Potrzebuję namiary na firmy lub konkretne modele sprzętu który będzie:
    >- wysyłał drogą radiową informację o kilku stanach urządzenia (nie
    >GSM!!!!!);

    A czemu nie ?
    Jesli tylko jest tam zasieg to jest to teraz najprostsze rozwiazanie.

    >- odległość między nadajnikiem a odbiornikiem ok 3km zalesionego terenu
    >(brak widzialności anten);
    >- potwierdzenie otrzymania informacji przez odbiornik nie wymagane;
    >- zasilanie z sieci i akumulatorowe;
    >- sprzęt ma być do zastosowań profesjonalnych.

    sa jakies .. do sledzenia zwierzat :-)

    >- możliwie w paśmie gdzie nie jest wymagane zezwolenie?????;

    A to sie chyba tak nie da.

    J.

  • 16. Data: 2011-06-15 07:11:02
    Od: "!sp" <s...@a...er>

    Użytkownik "Waldemar Krzok" <w...@z...fu-berlin.de> napisał w
    wiadomości news:95psgpF9vmU1@mid.uni-berlin.de...
    > na 30m druta i 5W telegrafią to ja pogadam z całą Europą w nocy, a w dzień
    > to i kilowata by trzeba było, dzienne tłumienie jest zbyt duże. Lepiej na

    Oto właśnie chodzi, że na krótkie odległości w południe jest problem.

  • 17. Data: 2011-06-15 07:12:40
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "WK" <k...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > - zasilanie z sieci i akumulatorowe;
    > - możliwie w paśmie gdzie nie jest wymagane zezwolenie?????;
    > - sprzęt ma być do zastosowań profesjonalnych.

    Nigdy łącznością radiową się głębiej nie interesowałem, ale pamiętam, że
    kiedyś na tej grupie ktoś podał link do informacji o łącznościach ponad
    100km za pomocą zwykłych łoki-toki przyczepionych (nie połączonych) do anten
    kierunkowych.
    Wiem, że nie profesjonalne, ale za to w paśmie względnie ogólnie dostępnym.
    P.G.

  • 18. Data: 2011-06-15 07:23:41
    Od: "!sp" <s...@a...er>

    Użytkownik "Piotr Gałka" <p...@C...pl> napisał w
    wiadomości news:4df85b67$1@news.home.net.pl...
    > kiedyś na tej grupie ktoś podał link do informacji o łącznościach ponad
    > 100km za pomocą zwykłych łoki-toki przyczepionych (nie połączonych) do
    > anten kierunkowych.

    Wszystko się zgadza, tyle, że są to łączności sporadyczne.
    Krótkofalowcy słabymi nadajnikami łączą się z całym światem,tyle, ze nie o
    każdej porze dnia i roku.
    Radiolinia, jak nazwa wskazuje ma zapewnić pewną łączność przez cały czas.
    Problem to łączność na odległość 3...30km bez widoczności wzajemnej anten.
    Wszelakie współczesne profesjonalne radiolinie mają ogromne przepustowości.
    Tu zaś potrzeba danych mało i rzadko.

  • 19. Data: 2011-06-15 07:30:27
    Od: "!sp" <s...@a...er>

    a taki: http://www.iridium.com.pl/ ?

  • 20. Data: 2011-06-15 07:31:12
    Od: "qlphon" <q...@p...fm>

> [...]

    Wszelakie współczesne profesjonalne radiolinie mają ogromne przepustowości.
    ********

    skoro trudny teren, mało energii, niewielka ilość danych, brak potwierdzeń
    odbioru....

    może łącze satelitarne?
    np. sms przez telefon sat?