  • 1. Data: 2011-06-12 11:10:28
    Temat: zasilane dysku USB z zewnętrznego zasilacza
    Od: Marek <m...@p...onet.pl>

    Do mojego dekodera SAT ADB 2850 chcę podłączyc dysk USB (funkcja PVR). W
    serwisie ADB potwierdzili tezę, że dysk musi mieć zewnętrzne zasilanie,
    gdyż w przeciwnym wypadku może przeciążyć port USB.

    Mjaąc to na uwaze mam 3 wyjścia.
    1. Kupić zewnętrzny dysk 3.5" - tem ma własny zasilacz, np taki:
    http://www.ceneo.pl/2531440 , ale przypuszczam, że takie rozwiązanie (dysk
    3.5") będzie głosniejsze od każdego dysku 2.5"
    2. Kupic dysk USB 2.5" z wejściem na zaspilacz - ale takich dysków jest jak
    na lekarstwo.
    3. Kupic dowolny tani dysk 2.5" i dorobić zsilanie. Podejrzewam, że obudowa
    bedzi raczej nierozbieralna, ale z przedłużacza USB można zrobic
    przejściówkę:

    1 >---| ---->
    2 >---------->
    3 >---------->
    4 >---|------>
    | GND

    Czyli: rozłączyć połaczneie +5V i do dysku podac zasilanie zewnętrzne,
    możwe dodatkowo zablokowane jakimś kondensatorem. Zastanwaiam się jedynie
    nad tolerancją takiego układu na róznicę napięć zsilających dysk i tych w
    dekoderze. W skrajnym przypadku może się zdarzyć, że stan wysoki podawany
    na wejście /wyjście jedego z urządzen może być wyższy od napięcia zasilania
    o tyle, o ile różnią się napięcia zasiljące dysk i dekoder. Jaka tu jest
    tolerancja ? (A może wyjścia sa czyms w rodzaju otwarty kolektor, i
    napięcie wyjściowe nie ma tu znaczenia ???)

  • 2. Data: 2011-06-12 12:53:56
    Temat: Re: zasilane dysku USB z zewnętrznego zasilacza
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 12.06.2011 13:10, Marek pisze:
    > W skrajnym przypadku może się zdarzyć, że stan wysoki podawany
    > na wejście /wyjście jedego z urządzen może być wyższy od napięcia zasilania
    > o tyle, o ile różnią się napięcia zasiljące dysk i dekoder.
    USB ma logiczną 1 przy 2.8-3.6V a zasilanie 4.4 do 5.25V.

    Z dyskami usb jest często dostarczany kabel z 2 końcówkami - wtedy
    wystarczy przeciąć + zasilania w kablu sygnałowym.

    Btw - jak nie potrzebujesz aż tak dużo miejsca to może karta 32GB +
    czytnik? Jest przynajmniej idealnie cicha.

    Michoo

  • 3. Data: 2011-06-12 15:02:40
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Michoo wrote:

    > USB ma logiczną 1 przy 2.8-3.6V a zasilanie 4.4 do 5.25V.
    >
    > Z dyskami usb jest często dostarczany kabel z 2 końcówkami - wtedy
    > wystarczy przeciąć + zasilania w kablu sygnałowym.

    Osobiście dałbym jeszcze diodę schottky zamiast przecięcia, coby ustrojstwo
    miało prawie +5V, jak się zacznie gadanie na kabelkach, a "się zapomniało"
    podłączyć zasilania. Coprawda nie jest to tak groźne, jak brak masy, ale
    niektóre urządzenia potrafią się skurwić.

    Waldek

  • 4. Data: 2011-06-12 15:54:20
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik Michoo napisał:
    > Z dyskami usb jest często dostarczany kabel z 2 końcówkami - wtedy
    > wystarczy przeciąć + zasilania w kablu sygnałowym.

    Nazywa się toto "kabel USB typu Y" i zresztą tak wygląda. Do kupienia w
    przyzwoitych sklepach komputerowych a nawet w Media Markecie :-)
    Maciek

  • 5. Data: 2011-06-12 19:25:00
    Od: Konop <k...@g...pl>

> [...]
    > podłączyć zasilania. Coprawda nie jest to tak groźne, jak brak masy, ale
    > niektóre urządzenia potrafią się skurwić.

    Raczej tego typu urządzenia posiadają rezystor między +5V a D+ (czy tam
    D- - nie pamiętam) i jeśli nie masz +5V nie ma mowy o wykryciu
    urządzenia i rozpoczęciu gadania ;)...

    Konop

  • 6. Data: 2011-06-12 19:29:05
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Maciek napisał:

    > Nazywa się toto "kabel USB typu Y" i zresztą tak wygląda.

    Ten co mam, wygląda bardziej jak "y" (pisane kursywą) niż "Y".

    --
    Jarek

  • 7. Data: 2011-06-12 21:31:16
    Od: "Feromon" <f...@w...pl>

    Użytkownik "Marek" <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > gdyż w przeciwnym wypadku może przeciążyć port USB.
    >
    > 2. Kupic dysk USB 2.5" z wejściem na zaspilacz - ale takich dysków jest

    Mam takiego chiefteca (www.angela.pl) co oprócz USB ma gniazdo na zasilacz.
    Jak nie wyrabia z kabla USB to podpinam drugi kabel USB z końcówką
    zasilaczową.
    Przypuszczam, że dokupienie do tego zasilacza jest możliwe.

    Jest też wyjście inne - zakupienie huba USB z zasilaczem.
    Chyba najprostsze - żadnych przeróbek....

    Pozdrawiam
    Feromon

  • 8. Data: 2011-06-13 18:19:10
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik Jarosław Sokołowski napisał:

    > Ten co mam, wygląda bardziej jak "y" (pisane kursywą) niż "Y".

    A wsio ryba - ja i tak musiałem dodać do tego kabla przedłużacz USB,
    ponieważ USB 2.0 mam na PCMCIA z lewej strony laptopa a USB 1.1 z
    odpowiednią wydajnością z prawej, z tyłu :-) Laptop stary ale dobry więc
    nadal lubiany i używany. Co ciekawe mam do niego zasilacz z gniazdkiem
    USB do zasilania różnych dziwadeł ale to jeszcze większa odległość. Sama
    PCMCIA posiada gniazdko do zasilania dodatkowego, więc mam trzy sposoby
    zasilania.
    Maciek
    P.S.: Najlepiej mieć USB 2.0 ze zwiększoną wydajnościa prądową źródła.
    To jakby ktoś myślał, że nie wiem.

  • 9. Data: 2011-06-17 20:53:13
    Od: "sofu" <m...@o...pl>

    Użytkownik "Feromon" <f...@w...pl> napisał w wiadomości

    --

    > Jest też wyjście inne - zakupienie huba USB z zasilaczem.
    > Chyba najprostsze - żadnych przeróbek....
    >
    > Pozdrawiam
    > Feromon --------------

    No niezupełnie tak może być.
    Ja mam mały dysk USB Samsunga (Macromedia czy jakoś tak) 1 TB (taki jakie
    chodzą w laptopach) i podłanczam to do DVD Blu coś tam tez Samsunga i to
    ładnie chodzi bez problemów.
    Ale gdy go podłanczam do stacjonarnego kompa albo laptopa, to niestety sa
    problemy. Bo to nie działa.
    Muszę dodać, że w komplecie kupiłem specjalny kabelek, który z jednej strony
    ma dwie wtyczki USB z których jedna podaje tylko zasilanie
    i nie idą przez nia dane.
    I wtedy stosuje hub Vivanco na 4 USB albo silniejszy na 7 USB. Te huby maja
    zasilacze różniące się mocą. Zasilacz pod hub 7 USB daje prąd 2,5 A przy
    oczywiście 5V.
    I niestety jak podłączę tylko jedna wtyczkę, to się hub nie wyrabia z prądem
    i rwie transmisje danych albo w ogóle nie loguje dysku. Musze pod drugie
    wejscie USB podłaczyć te drugą wtyczkę, która podaje tylko rownolegle
    zasilanie. Tak więc mimo, że USB kompa nie jest obciążone zasilaniem dysku
    to i tak sam hub się nie wyrabia z jedną wtyczką.
    Może byc wiec tak, że hub owszem dobra rzecz, ale zrobienie lub kupno
    kabelka z podłączeniem dodatkowego zasilania i tak go nie ominie.

    pozdrawiam - Janusz

  • 10. Data: 2011-06-17 21:25:37
    Od: "Feromon" <f...@w...pl>

    Użytkownik "sofu" <m...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > Może byc wiec tak, że hub owszem dobra rzecz, ale zrobienie lub kupno
    > kabelka z podłączeniem dodatkowego zasilania i tak go nie ominie.

    Dlatego polecam tę oudowę z dwoma kabelkami. Jak wystarczy jeden, to OK,
    a jak nie, to mamy drugi - dodatkowo zasilający. Jednak w lapku niektóre USB
    są Hi-POWER a niektóre nie, więc trzeba kombinować lub przeczytać w
    instrukcji.

    Feromon

    PS. W pobór 2,5A przez dysk 2,5 calowy jakoś mi się wierzyć nie chce, muszę
    sprawdzić...