  • Data: 2009-10-24 20:58:39
    Temat: Re: Radary
    Od: Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Oct 24, 8:29 pm, Filip Ozimek <f...@m...polbox.pl> wrote:

    > W sumie to jest PKP, więc nie liczą sie pochłonięte setki KWh dziennie i
    > zatrudnienie sztabu pracowników do obsługi sprzętu.

    A do tego linux jest pewnie systemem za darmo, co?

    PKP nie jest jedyną instytucją, która stare mainframe'y eksploatowała/
    eksploatuje daleko poza granice przestarzałości. Profesjonalizm polega
    na wymianie rozwiązań gdy stare są nieadekwatne do stawianych im
    zadań, a nie - gdy tylko pojawi się nowe rozwiązanie. To raz. A dwa,
    to to, że stosuje się rozwiązania uzasadnione ekonomicznie. W wielu
    sytuacjach (nie wiem, jak PKP, ale wiem, jak np. niektóre stocznie)
    zadania wykonywane na rzeczonym mainframie można by liczyć na w miarę
    nowoczesnym kalkulatorze kieszonkowym. Co z tego, jak agregacja i
    wprowadzenie danych wymaga kilkuset terminali obsadzonych paniami
    Jadziami? Można zaprojektować i wykonać emulator kompletnej maszyny
    działający na PC, można wymienić okablowanie strukturalne i wymienić
    wszystkie terminale na thin-clienty, przeszkolić załogę na używanie
    nowego sprzętu, ale po jaki kij? To kosztuje pieniądze a nie daje
    żadnego zysku. Zysk daje wywalenie pamięci taśmowych, dziurkarek kart
    itd, bo to one są awaryjne i pochłaniają kupę czasu techników.

    BTW: w znanej mi skądinąd maszynie CNC, której sterowanie składa się z
    małego stada kart euro, technicy zastępują zepsute karty logiki
    ustandaryzowanym designem z jednym CPLD Altery. Schematy przerysowali
    w (G)HDL i programują zawartość uszkodzonej karty po prostu w CPLD.
    Architektura systemu się nie zmieniła, sterowanie silników jest dalej
    na bipolarnych tranzystorach... jak nazwać taką modernizację? Mutacją?

    Marek