-
1. Data: 2009-10-23 16:42:57
Temat: Radary
Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>
Jak to jest z radarami (np. samoloty czy statki w wzajemnie bliskim
otoczeniu): czy fale wysyłane przez kilka różnych radarów nie interferują ze
sobą, nie zakłócają się wzajemnie? Jak to się dzieje, że wszyscy mają
poprawny obraz radarowy?
-
2. Data: 2009-10-23 18:56:56
Temat: Re: Radary
Od: Mirek <i...@z...adres>
Piotr [trzykoty] wrote:
> nie zakłócają się wzajemnie?
Zakłócają się. Zakłócenia od obcych radarów pracujących na tej samej
częstotliwości są widoczne jako spiralne, przerywane linie i są łatwe do
odróżnienia od rzeczywistego echa. Poza tym, w praktyce nie ma tak źle -
antena radaru jest wybitnie kierunkowa, a impulsy bardzo krótkie.
Mirek.
-
3. Data: 2009-10-23 20:31:17
Temat: Re: Radary
Od: "kk" <...@...pl>
Użytkownik "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl> napisał w wiadomości
news:hbsmeg$et8$1@z-news.wcss.wroc.pl...
> Jak to jest z radarami (np. samoloty czy statki w wzajemnie bliskim
> otoczeniu): czy fale wysyłane przez kilka różnych radarów nie interferują
> ze sobą, nie zakłócają się wzajemnie? Jak to się dzieje, że wszyscy mają
> poprawny obraz radarowy?
W obrazie radarowym widać wiele zakłóceń - np od nadajników telefonii
komórkowej również.
Ale obecnie więcej uzywa się radarów wtórnych które pracują na nieco innej
zasadzie niż te z czasów zimnej wojny.
-
4. Data: 2009-10-23 21:28:35
Temat: Re: Radary
Od: Tomasz Wójtowicz <S...@T...MUCH.SPAM.com>
Piotr [trzykoty] pisze:
> Jak to jest z radarami (np. samoloty czy statki w wzajemnie bliskim
> otoczeniu): czy fale wysyłane przez kilka różnych radarów nie interferują ze
> sobą, nie zakłócają się wzajemnie? Jak to się dzieje, że wszyscy mają
> poprawny obraz radarowy?
>
>
Antena radaru jest silnie kierunkowa i w dodatku się obraca. Niezmiernie
rzadko się trafia, żeby dwie akurat spojrzały na siebie i błysnęły sobie
nawzajem.
A co do przypadkowego odbioru sygnału nadawanego przez inne radary, to
dobre modele radzą sobie tak, że w nadawanym impulsie wysyłają liczbę
pseudolosową i zapamiętują moment jej wysłania. Jeśli zatem antena
odbierze sygnał z liczbą pseudolosową, której nie ma na liście, lub
impuls bez liczby pseudolosowej, to komputer go po prostu ignoruje.
-
5. Data: 2009-10-24 01:54:30
Temat: Re: Radary
Od: "Dariusz K. Ładziak" <l...@w...pdi.net>
Użytkownik kk napisał:
> U?ytkownik "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl> napisa? w wiadomo?ci
> news:hbsmeg$et8$1@z-news.wcss.wroc.pl...
>> Jak to jest z radarami (np. samoloty czy statki w wzajemnie bliskim
>> otoczeniu): czy fale wysy?ane przez kilka ró?nych radarów nie interferuj?
>> ze sob?, nie zak?ócaj? sie wzajemnie? Jak to sie dzieje, ?e wszyscy maj?
>> poprawny obraz radarowy?
>
> W obrazie radarowym widaae wiele zak?ócen - np od nadajników telefonii
> komórkowej równie?.
> Ale obecnie wiecej uzywa sie radarów wtórnych które pracuj? na nieco innej
> zasadzie ni? te z czasów zimnej wojny.
A radary pierwotne (bo ciągle i niezmiennie się ich używa - wtórny może
co najwyżej wykrywać obiekty łaskawie wyposażone w transponder,
pierwotny wykrywa wszystko o mikrofale raczy odbijać dostatecznie
silnie) to nie radary z połowy minionego wieku - nikt echa radarowego na
lampę obrazową z obracanymi cewkami odchylania żywcem nie puszcza. To
wszystko leci przez ciężka obróbkę cyfrową która większość zakłóceń i
ech od obiektów stałych/wolno poruszających się jest w stanie usunąć z
ekranu.
--
Darek
-
6. Data: 2009-10-24 07:52:27
Temat: Re: Radary
Od: "kk" <...@...pl>
> - nikt echa radarowego na lampę obrazową (..) żywcem nie puszcza.
Założymy się ?
Są jeszcze miejsca (w Polsce) gdzie przechodzi ludzkie pojęcie.
Niby XXI wiek, a .... RSP10MN nadal pracuje.
-
7. Data: 2009-10-24 09:49:38
Temat: Re: Radary
Od: Filip Ozimek <f...@m...polbox.pl>
kk pisze:
>> - nikt echa radarowego na lampę obrazową (..) żywcem nie puszcza.
>
> Założymy się ?
>
> Są jeszcze miejsca (w Polsce) gdzie przechodzi ludzkie pojęcie.
> Niby XXI wiek, a .... RSP10MN nadal pracuje.
Polska nie jest dobrym wyznacznikiem aktualnie stosowanych technologii.
Czy gdziekolwiek poza Polską w codziennym, produkcyjnym użyciu jest
komputer klasy Odra?
--
Filip.
-
8. Data: 2009-10-24 09:54:33
Temat: Re: Radary
Od: "Piotr D." <r...@1...0.0.1>
Filip Ozimek wrote:
> Polska nie jest dobrym wyznacznikiem aktualnie stosowanych
> technologii. Czy gdziekolwiek poza Polską w codziennym, produkcyjnym
> użyciu jest komputer klasy Odra?
>
A tak z ciekawości, gdzie jeszcze Odry stosują?
-
9. Data: 2009-10-24 10:09:02
Temat: Re: Radary
Od: J.F. <j...@p...onet.pl>
On Sat, 24 Oct 2009 11:49:38 +0200, Filip Ozimek wrote:
>> Są jeszcze miejsca (w Polsce) gdzie przechodzi ludzkie pojęcie.
>> Niby XXI wiek, a .... RSP10MN nadal pracuje.
>Polska nie jest dobrym wyznacznikiem aktualnie stosowanych technologii.
>Czy gdziekolwiek poza Polską w codziennym, produkcyjnym użyciu jest
>komputer klasy Odra?
A gdzie jest w Polsce w codziennym uzyciu ? Jesli robi co ma robic, to
po co poprawiac ?
A pamietasz lata 1998-1999 ? Nagle sie okazalo ze na swiecie pracuje
mnostwo starych systemow i nikt nie wie jak sie zachowaja w roku 2000.
J.
-
10. Data: 2009-10-24 10:31:15
Temat: Re: Radary
Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
Pan Filip Ozimek napisał:
>>> - nikt echa radarowego na lampę obrazową (..) żywcem nie puszcza.
>>
>> Założymy się ?
>>
>> Są jeszcze miejsca (w Polsce) gdzie przechodzi ludzkie pojęcie.
>> Niby XXI wiek, a .... RSP10MN nadal pracuje.
>
> Polska nie jest dobrym wyznacznikiem aktualnie stosowanych technologii.
> Czy gdziekolwiek poza Polską w codziennym, produkcyjnym użyciu jest
> komputer klasy Odra?
W Polsce też już od kliku lat nie pracuje (wcześniej był w jakiejś
nastawni kolejowej). Zresztą nieźle wzmocniony technologicznie --
na przykład zamiast oryginalnych czytników kart/taśm były emulowane
na... pecetach. Ta "aktualna technologia" pecetowa służyła tylko do
dostarczania danych do obliczeń dla jednostki centralnej z poprzedniej
epoki. Ale wszystko DZIAŁAŁO, a to się liczy.
Ten przykład, to w Polsce sytuacja wyjątkowa, a na świecie rzecz
normalna. W Polsce normalna jest wywieszka w kasie kolejowej
"Z powodu wprowadzenia nowego systemu komputerowego do rezerwacji
biletów, obsługa pasażerów uległa wydłużeniu".
--
Jarek