  • 1. Data: 2010-05-19 18:14:32
    Temat: RAM czy grafika ?
    Od: "Tosiek" <a...@g...pl>

    Witam

    Mam taki zestaw:
    AMD Athlon 64 X2 2000 MHz

    na płycie Gigabyte GA-M61VME-S2,

    ze zintegrowaną kartą NVIDIA GeForce 6100 nForce 400 (256 MB),

    2 x 500 MB RAMu czyli zapełnione gniazda.

    Chodzi wszystko z XP prof. aż miło.

    No dobrze nie pisałbym gdyby było cacy.

    Jak doładowałem Corelowi PP plik ponad 20 MB a w tle był otwarty drugi 10
    MB, to zaczęło się ślimaczyć odświeżanie przy skalowaniu i przejściu na
    drugi plik. Otwarcie takiego pliku to ok. pół minuty.

    Nie jestem mocny w sprzęcie ale wygląda na mało pamięci na karcie graficznej
    lub RAMu.

    Karta zintegrowana, gniazda RAMu zajęte. No i co ja mam z tym zrobić.

    Prosiłbym o umiarkowaną finansowo radę, ponieważ takie prace nie wykonuję
    często i nie chcę inwestować a tylko usprawnić.

    Dobrze by było gdyby ktoś był w stanie wskazać głównego winowajcę, RAM czy
    karta.

    Pozdrawiam

    Tosiek

  • 2. Data: 2010-05-19 18:48:47
    Temat: Re: RAM czy grafika ?
    Od: Michał Bień <m...@i...pl>

    W dniu 2010-05-19 20:14, Tosiek pisze:

    > Witam
    > Mam taki zestaw:
    > AMD Athlon 64 X2 2000 MHz

    Czyli całkiem OK. Po przesiadce na Phenoma II z DDR3 nie widzę
    specialnej specjalnej różnicy w codziennej pracy pomiędzy A64 X2 2500
    MHz, a PII 3500 MHz, z tym że ja miałem wcześniej 2 GB RAM, teraz 4 GB.
    Przy jej rozsądnej ilości rzędu 2 GB już większą różniccę odczuje się
    przy zmianie dysku systemowego z talerzy 250 na 500 GB/talerz )choćby
    samsungi F1->F3).

    > na płycie Gigabyte GA-M61VME-S2,
    > ze zintegrowaną kartą NVIDIA GeForce 6100 nForce 400 (256 MB),
    > 2 x 500 MB RAMu czyli zapełnione gniazda.

    RAM, RAM i jeszcze raz RAM. Z tego marnego 1 GB jeszcze 256 MB
    zarezerwowane jest na pamięć graficzną. IMHO spokojenie wystarczyłoby
    64-128 MB przydzielić - na GF6100 i tak grać nie będziesz.

> [...]
    > 10 MB, to zaczęło się ślimaczyć odświeżanie przy skalowaniu i przejściu
    > na drugi plik. Otwarcie takiego pliku to ok. pół minuty.

    Trudno się dziwić.

    > Nie jestem mocny w sprzęcie ale wygląda na mało pamięci na karcie
    > graficznej lub RAMu.

    Zdecydowanie RAM. Zresztą karta graiczna i tak przydziela sobie pamięć
    graficzną kosztem RAM.

    > Karta zintegrowana, gniazda RAMu zajęte. No i co ja mam z tym zrobić.

    Dlatego właśnie nie trawię mody na microATX w normalnych desktopach, a
    nie bareone. PRzy normalnym fullATX z 4 slotami na pamięć
    idealne do WinXP byłoby dokupienie 2x1GB RAM, łącznie miałbyś 3 GB.

    > Prosiłbym o umiarkowaną finansowo radę, ponieważ takie prace nie
    > wykonuję często i nie chcę inwestować a tylko usprawnić.

    Kup 2x 1 GB RAM, a te 2x 512 MB sprzedaj potem.
    Ceny nowych DDR2 nie są teraz zbyt zachęcające, rozejrzyj się trochę po
    znajmoych - może ktoś przesiada się na platformę na DDR3 i w rozsądnych
    pieniądzach sprzeda typowy zestaw 2x 1 GB DDR2. Pamięć to nie części
    mechaniczne, praktycznie sama z siebie się nie psuje od używania.
    IMHO nie ma co za dużo inwestować w tą platformę ze względu na niezbyt
    przyszłościową mobo.

    > Dobrze by było gdyby ktoś był w stanie wskazać głównego winowajcę, RAM
    > czy karta.

    Po raz piąty - RAM.

    /MB

  • 3. Data: 2010-05-20 17:58:29
    Od: "=Marcos=" <m...@w...NOSPAMNOSPAM.info>

    > Nie jestem mocny w sprzęcie ale wygląda na mało pamięci na karcie
    > graficznej lub RAMu.

    Nie wiem jak jest w nowym sprzęcie / systemach, ale jeszcze jakiś czas temu
    pamięć karty graficznej praktycznie nie brała udziału w takim
    przedsięwzięciu. Karta graficzna wyświetla konkretną rozdzielczość, a że
    plik ma np. 6000x4000 pikseli, z punktu widzenia karty nie ma znaczenia.
    Raczej z punktu widzenia pamięci RAM.
    Pamięć karty graficznej przechowuje dane głównie w zadaniach 3D, ewentualnie
    przy odtwarzaniu filmu.

    BTW, aplikacje graficzne Corela w starszych wersjach słabo sobie radziły z
    dużą ilością RAM. Można było mieć 1,5GB wolnej pamięci, a Corel i tak
    przydzielał sobie np. 160MB i przy większej ilości otwartych plików mielił w
    pliku swap w nieskończoność.

    --
    Marcos
    [Marek Ślusarczyk]

  • 4. Data: 2010-05-21 08:53:25
    Temat: [NTG] Re: RAM czy grafika ?
    Od: "Krzysztof Kucharski" <s...@p...onet.pl>

    Użytkownik "=Marcos=" <m...@w...NOSPAMNOSPAM.info> napisał w
    wiadomości news:ht3t5e$24d$1@inews.gazeta.pl...

    [...]
> [...]
    > dużą ilością RAM. Można było mieć 1,5GB wolnej pamięci, a Corel i tak
    > przydzielał sobie np. 160MB i przy większej ilości otwartych plików mielił

    Nie wiem, którą konkertnie wersję CD masz na myśli. Ja od wielu lat używam
    8.0 PL (legalnej zresztą) i problemów żadnych w tym względzie nie
    doświadczam. Ręczne ustawienia przydziału pamięci: Menu -> Narzędzia ->
    Opcje -> Pamięć -> Użycie pamięci. Ręcznie wybrać żądany przydział RAMu.

    Przepraszam za NTG.

    Pozdrawiam - Krzysztof Kucharski

  • 5. Data: 2010-05-21 11:01:01
    Temat: Re: [NTG] Re: RAM czy grafika ?
    Od: "=Marcos=" <m...@w...NOSPAMNOSPAM.info>

> [...]
    > doświadczam. Ręczne ustawienia przydziału pamięci: Menu -> Narzędzia ->
    > Opcje -> Pamięć -> Użycie pamięci. Ręcznie wybrać żądany przydział RAMu.

    Bardziej miałem na myśli Photopainta (chyba tego programu używa pytający) i
    Paint Shop Pro. Z Corel Draw nie korzystałem, szczerze mówiąc.

    --
    Marcos
    [Marek Ślusarczyk]

    http://galeria.wyprawa.info <- zdjęcia z moich podróży

  • 6. Data: 2010-05-21 11:30:23
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "=Marcos=" ht5p2m$2to$...@i...gazeta.pl

    > Bardziej miałem na myśli Photopainta (chyba tego programu używa pytający) i

    A jak bardziej? :)

    "Tosiek" ht19q7$b2$...@i...gazeta.pl

    > Jak doładowałem Corelowi PP plik ponad 20 MB a w tle był otwarty drugi 10 MB, to
    zaczęło się ślimaczyć odświeżanie przy skalowaniu
    > i przejściu na drugi plik. Otwarcie takiego pliku to ok. pół minuty.

    Ja bardziej miałem 256 MiB RAMek do Corlea i WXP, i też starczało. :)
    Teraz mam tam :) 512 MiB -- i nie starcza. ;)
    A tutaj mam 2 GiB -- i tutaj też mam za mało...
    Grafiki (i tam, i tu) mają swoje pamięci. :)

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 7. Data: 2010-05-21 20:42:30
    Od: "Worfik" <s...@g...com>

    napisał w wiadomości news:ht5r3g$a2i$1@inews.gazeta.pl...

    > Ja bardziej miałem 256 MiB RAMek do Corlea i WXP, i też starczało. :)
    > Teraz mam tam :) 512 MiB -- i nie starcza. ;)
    > A tutaj mam 2 GiB -- i tutaj też mam za mało...
    > Grafiki (i tam, i tu) mają swoje pamięci. :)

    A ile to 2 GiB?

  • 8. Data: 2010-05-21 20:51:29
    Od: Piotr M <x...@x...xx>

    W dniu 21 maja 2010 22:42, Worfik pisze:

    > A ile to 2 GiB?

    kibajty, mibajty, gibajty, wyginam śmiało ciało..

    --
    pzdr, Piotr M

    "Najczęstsze kłamstwo w Internecie?
    - Szukałem, ale nie znalazłem."

  • 9. Data: 2010-05-21 20:54:11
    Od: Goomich <k...@i...eu>

    You have one message from: "Worfik" <s...@g...com>

    > A ile to 2 GiB?

    2 147 483 648 bajtów.

    --
    Pozdrawiam Krzysztof Ferenc
    k...@i...eu UIN: 6750153

  • 10. Data: 2010-05-21 22:15:50
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Piotr M" ht6rru$pic$...@m...internetia.pl

    > kibajty, mibajty, gibajty, wyginam śmiało ciało..

    Kiblobajty, gibkie bajty...

    kibibajt, mebibajt, gibibajt

    http://en.wikipedia.org/wiki/Mebibyte
    1 MiB = 2^20 bytes = 1024 kibibytes = 1048576bytes

    SI decimal prefixes IEC binary prefixes

    kilobyte (kB) 10^3 kibibyte (KiB) 2^10
    megabyte (MB) 10^6 mebibyte (MiB) 2^20
    gigabyte (GB) 10^9 gibibyte (GiB) 2^30
    terabyte (TB) 10^12 tebibyte (TiB) 2^40
    petabyte (PB) 10^15 pebibyte (PiB) 2^50
    exabyte (EB) 10^18 exbibyte (EiB) 2^60
    zettabyte (ZB) 10^21 zebibyte (ZiB) 2^70
    yottabyte (YB) 10^24 yobibyte (YiB) 2^80

    http://forum.komputerswiat.pl/topic/8339-ubuntu-zapr
    owadzi-porzadek-w-jednostkach/

    Jak niektórzy pamiętają, standardowe dyskietki 3,5" HD miały 1,44 MB pojemności.
    Tak naprawdę nie mieściły ani 1,44 MB ani 1,44 MiB tylko 1,44*1000*1024 bajtów,
    co daje 1,41 MiB lub 1,47 MB.

    Płytki CD-R są oznaczone jako mające 700 MB gdy tymczasem mają 700 MiB (737 MB).
    Rozmiar pamięci RAM jest podawany w MB i GB gdy tymczasem chodzi o MiB i GiB.

    Dyski twarde (HDD) obecnie mają oznaczenia GB i rzeczywiście używa się tam miary
    decymalnej, nie binarnej. W przeszłości bywało różnie. :)

    -- Pożycz mi tysiąc złotych.
    -- Proszę, zaokrągliłem do 1024 złotych. :)

    Parafrazując kazanie kościelne: Bóg w kierunku człowieka wykonuje 1023 kroki,
    ale ostatni krok należy do człowieka i często od tego ostatniego kroku zależy
    cała wieczność człowieka -- albo kroku. Już nie pamiętam tak dokładnie. ;)

    Weźmy dysk terabajtowy. :) Tu róznica ,,pomiędzy prefiksami'' daje dysk sprzed 5
    laty. :)

    2^30=1073741824
    10^9=1000000000
    2^30-10^9=73741824 czyli 80 GB. :)