  • 11. Data: 2010-05-21 22:27:22
    Temat: Re: [NTG] Re: RAM czy grafika ?
    Od: Piotr M <x...@x...xx>

    W dniu 22 maja 2010 00:15, Eneuel Leszek Ciszewski pisze:

    > Weźmy dysk terabajtowy. :) Tu róznica ,,pomiędzy prefiksami'' daje dysk
    > sprzed 5 laty. :)

    No dokładnie.

    Ale IMO to głupota używać jakiś ki, mi, gi, itd.

    "Aby uporządkować sprawę jednostek twórcy dystrybucji Ubuntu
    postanowili, że aplikacje wchodzące w jej skład muszą posługiwać się
    prawidłowymi jednostkami"

    Tak. I niech będzie równość na świecie, pokój i miłość płynąca niczym
    obecna Wisła.

    --
    pzdr, Piotr M

    "Najczęstsze kłamstwo w Internecie?
    - Szukałem, ale nie znalazłem."

  • 12. Data: 2010-05-21 23:20:57
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Piotr M" ht71fo$ji2$...@m...internetia.pl

    > Tak. I niech będzie równość na świecie, pokój i miłość płynąca niczym obecna Wisła.

    Biednemu zawsze wiatr w oczy -- ci ze stolicy to przynajmniej
    helikopterem polatają, a ja nie... ;) Czy to nie absurd, że:

    -- nie są budowane zbiorniki retencyjne, wały ochronne i inne umocnienia
    czy zabezpieczenia antypowodziowe, ale wywala się co jakiś czas kupę
    szmalu na odbudowę zalanych miejsc?
    (ja jeszcze nie widziałem Wrocławia po powodzi z roku 1997, a już jest
    nowa powódź...)

    -- nie ewakuuje się ludzi samochodami w czasie, gdy jeszcze drogi są
    przejezdne, lecz czeka do czasu, gdy trzeba ich ewakuować helikopterami?

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 13. Data: 2010-05-22 09:42:25
    Temat: Re: RAM czy grafika ?
    Od: "Tosiek" <a...@g...pl>

    Witam

    Różne zawirowania tak mną zakręciły, że na trzy dni wyleciałem z koputera.
    Dzięki za wsparcie.
    Jeśli dobrze zrozumiałem to pamięć na karcie wykorzystywana jest głównie w
    grach i filmach - co mnie prawie nie interesuje. Przy grafice 2D głownie
    wykorzystywany jest RAM, stąd zdecydowane wskazania na zakup. Jeśli mam się
    tego trzymać to jest to do zaakceptowania, bo miałem wskazówki by dołożyć
    obojętnie jaką kartę byle z pamięcią i RAM, wtedy koszta byłyby duże.
    Aha były wątpliwości, używam Corela 12, z Draw nie mam żadnych problemów,
    Photopaint z plikami naście MB radził sobie przyzwoicie, dopiero po
    przekroczeniu 20 + coś w tle, zaczął się ślimaczyć.
    Jeśli chodzi o przydział pamięci, mam ustawione na 60%. Czasem razem z
    Corelem otwieram inne programy np. Worda, przekształcanie na PDFa, FTP itp.
    więc nie wiem czy można ustawić więcej. Przecież Windows też potrzebuje.
    A propos Windowsa, reklamują siódemkę jako mniej pamięciożerną i
    kompatybilną wstecz. Może zainstalowanie jej też by troche poprawiło? A
    jeśli chodzi o stabilność, macie jakieś doświadczenia?

    Pozdrawiam
    Tosiek

  • 14. Data: 2010-05-22 11:51:36
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Tosiek" ht88tt$afd$...@i...gazeta.pl

    > Jeśli dobrze zrozumiałem to pamięć na karcie wykorzystywana jest głównie w grach

    Ale tylko teksturowych. ;)

> [...]
    > Jeśli mam się tego trzymać to jest to do zaakceptowania, bo miałem wskazówki by
    dołożyć obojętnie jaką kartę byle z pamięcią i

    Nie jest to prawdą. Ani karta z własną pamięcią nie jest droga, ani sama
    pamięć nie jest droga. Prawdą jednak jest, że najnowsze karty graficzne
    są piekielnie drogie. :) Nie musisz inwestować w najszybsze (dla Ciebie
    to bezwartościowe) i najnowsze karty. :) Może być wycofywanym modelem,
    a nawet kartą z demobilu. :) To nie majtki -- więc używane nie brzydzi. :)

> [...]
    > Jeśli chodzi o przydział pamięci, mam ustawione na 60%. Czasem razem z Corelem
    otwieram inne programy np. Worda, przekształcanie

    Ale zazwyczaj ;) nie używasz wszystkiego naraz. :)
    (bo masz tylko jedną klawiaturę)

    Najgorsze są przeglądarki i strony oflaszowane po brzegi.
    Taka przeglądarka spokojnie może pochłonąć i 2 GiB RAMek!!!
    Warto ignorować oflaszowane strony. :) Statycznych możesz
    otwierać dowolnie dużo -- co najwyżej legną na SWAPowym
    pliku dysku... Dynamiczne raz za razem muszą (może nie
    muszą) być rwane przez CPU, co je ciągnie do RAMek,
    i co mocniej obciąża CPU, zabierając moce innym
    aplikacjom i zazwyczaj podnosząc temperaturę CPU....

    > więc nie wiem czy można ustawić więcej. Przecież Windows też potrzebuje.
    > A propos Windowsa, reklamują siódemkę jako mniej pamięciożerną

    Od ósemki? :) Ponoć to prawda. ;) A może od dwóch siódemek?

    > i kompatybilną wstecz. Może zainstalowanie jej też by troche poprawiło?

    Na pewno tak -- sytuację finansową Gatesa poprawia każda instalacja
    jego nowego produktu, ale ponoć on nie należy do najbiedniejszych. ;)

    > A jeśli chodzi o stabilność, macie jakieś doświadczenia?

    Tak -- zwykle mija sporo czasu od wypuszczenia,
    zanim jakiś system staje się stabilny.

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 15. Data: 2010-05-22 13:46:59
    Od: "Tosiek" <a...@g...pl>

    Użytkownik "Eneuel Leszek Ciszewski" napisał

    No to zrobie tak:
    Najpierw wymienię/dołożę pamięci,
    jak jeszcze będzie gawędzić to pomyśle o karcie.

    > Może być wycofywanym modelem,
    > a nawet kartą z demobilu. :) To nie majtki -- więc używane nie brzydzi. :)
    He, he, ale może być "expres"- cokolwiek to znaczy. U mnie jest NVIDIA
    GeForce 6100 nForce 400 (256 MB). Czy to nie jest ten expres? Wypytuję co
    można do mojej dołożyć, żeby się nie pogryzły.

    > Tak -- zwykle mija sporo czasu od wypuszczenia,
    > zanim jakiś system staje się stabilny.
    Święte słowa :)
    Na XP przesiadłem się dopiero tuż przed 2SP i mogę powiedzieć, że nie miałem
    żadnych problemów.

    Tosiek

  • 16. Data: 2010-05-22 16:10:22
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Tosiek" ht8n8f$s1v$...@i...gazeta.pl

    > No to zrobie tak:
    > Najpierw wymienię/dołożę pamięci,
    > jak jeszcze będzie gawędzić to pomyśle o karcie.

    Najpierw uruchom coś na kształt Menadżera zadań -- w WXP robi
    się to na przykład poprzez CtrlAltDel i zobacz, czy potrzebujesz
    więcej pamięci -- prawie na pewno potrzebujesz.

    Wydajność i słupek po lewej na dole oraz liczba pod nim -- to
    powie Ci, ile potrzebujesz pamięci wirtualnej. Nie oznacza to, że
    tyle potrzebujesz RAMu, ale jeśli RAMu masz tyle, ile pokazuje ten
    słupek, to raczej możesz obywać się w ogóle bez pliku stronicowania.
    Nie oznacza to, że należy wyłączyć SWAPowanie, ale oznacza, że dysk
    nie będzie niepotrzebnie szarpany. Jeśli RAMek masz mniej, może (nie
    musi) okazać się, że zwiększenie RAMek da dobre efekty.

    > He, he, ale może być "expres"- cokolwiek to znaczy. U mnie jest NVIDIA GeForce 6100
    nForce 400 (256 MB). Czy to nie jest ten
    > expres? Wypytuję co można do mojej dołożyć, żeby się nie pogryzły.

    Skoro masz kartę z własną pamięcią, nie wymieniaj jej.

    > Święte słowa :)
    > Na XP przesiadłem się dopiero tuż przed 2SP i mogę powiedzieć, że nie miałem
    żadnych problemów.

    Nie wiem, co to 2SP -- drugi serwispak?
    Ja z WXP miałem tylko takie problemy, że nie miałem sterowników
    do kart dźwiękowej i do skanera. Do skanera HP przysłał płytkę
    CD pocztą tradycyjną, do dźwięku sterowniki pojawiły się na
    stronie... Teraz używam WXP, WXPSP2 i WXPSP3... Im wyższy SP,
    tym więcej żre pamięci.

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 17. Data: 2010-05-23 10:07:02
    Od: "Tosiek" <a...@g...pl>

    Witam

    Użytkownik "Eneuel Leszek Ciszewski" napisał w wiadomości

> [...]
    > nie będzie niepotrzebnie szarpany. Jeśli RAMek masz mniej, może (nie
    > musi) okazać się, że zwiększenie RAMek da dobre efekty.
    Nawet wg powyższych wskazówek interpretacja tego co zobaczyłem przekracza
    moją świadomość.
    Widziałem, że przy otwarciu Corela bez pliku, użycie pliku stronicowania
    wynosi 569 MB. Wczytywanie wielu plików kilkunasto MB, podnosi tą wartość
    ale nie przekracza ona 1 GB czyli zainstalowanego RAMu. Dopiero plik 53 MB
    daje ponad 900 MB stronicowania. Otwieranie kolejnych (razem blisko 100 MB)
    zwiększa stronicowanie ale niewiele ponad 1 GB.
    Uprzejmie proszę o interpretację.
    Z prędkością wczytywania jest tak, że pierwszy raz otwierany plik wchodzi
    dłużej lub krócej w zależności od jego ciężaru, a ponowne jego otwarcie jest
    błyskawiczne, co też zależy od czasu i ilości czynności wykonanych w tzw.
    międzyczasie. To chyba jest normalne, ale wspominam o tym by "chyba" nie
    było moją chybioną interpretacją.

    > Skoro masz kartę z własną pamięcią, nie wymieniaj jej.
    To jest karta zintegrowana z płytą więc rozumiem, że ona nie ma własnej
    pamięci, a 256 MB to przydział RAMu.
    Pytanie zmierzało do określenia np. firmy, parametrów lub iinych
    okoliczności dobieranej do współpracy karty, co by się nie pogryzły.

    Z pozdrowieniami
    Tosiek

  • 18. Data: 2010-05-23 21:57:38
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Tosiek" htauo1$3v$...@i...gazeta.pl

> [...]
    plik 53 MB daje ponad 900 MB stronicowania.
    > Otwieranie kolejnych (razem blisko 100 MB) zwiększa stronicowanie ale niewiele

    Dołożenie RAMek niewiele pomoże. :) (jeśli grafika nie zabiera zbyt wiele;
    trudno mi zgadnąć, czy ma swoja pamięć, czy korzysta ze wspólnej)

> [...]
    wykonanych w tzw. międzyczasie. To chyba jest
    > normalne, ale wspominam o tym by "chyba" nie było moją chybioną interpretacją.

    Po drodze są bufory -- w samym dysku masz 8 MiB lub 16 MiB, lub nawet 32 MiB. :)
    Winzgroźny też rezerwuje trochę RAMki na buforowanie operacji dyskowych i nie
    tylko takich.

    Międzyczas to coś innego -- polecam słownik. :)

    6100 nForce 400 (256 MB). Czy to nie jest ten

    > To jest karta zintegrowana z płytą

    Aha. Więc możesz ją zmienić na taką, która ma swoja pamięć.
    Jeśli karta zżera sporo RAMek -- dodanie RAMek też da dobre
    efekty. Najlepiej zmień kartę i dodaj RAMek. :) Najlepiej
    nie jednocześnie, abyś widział efekty i tej zmiany, i tej.

    Ale jeśli karta nie żre dużo (na przykład, jeśli żre 32 MiB lub 64 MiB)
    RAMek lub nie żre (o ma swoją) wcale -- dodanie RAMek nic nie pomoże.

    > więc rozumiem, że ona nie ma własnej pamięci, a 256 MB to przydział RAMu.

    Pewnie tak. Choć niekoniecznie. Jeśli używa wspólnej RAMki -- widzisz
    w BIOSie podział/przydział a pod Winzgroźnym widzisz mniej RAMek niż
    włożyłeś w sloty. Prawy myszy na ,,mój komputer'' po czym ,,właściwości''
    -- tak możesz zobaczyć, ile RAMek widzi WinZgroźny.

    > Pytanie zmierzało do określenia np. firmy, parametrów lub iinych okoliczności
    dobieranej do współpracy karty, co by się nie
    > pogryzły.

    A co ma się gryźć? Zintegrowana z dodaną?
    Możesz po prostu zwiększyć ilość RAMek lub zmniejszyć przydział
    RAMki dla karty grafiki. Jeśli karcie grafiki dasz 32 MiB, to Ci
    w zupełności starczy tego 1 GiB RAMki, który masz.

    Zauważ, że 1024*768pikseli*4bajty na piksel to dopiero 3 MiB.
    1024*768*4=3145728 -- 3145728/(1024*1024)=3 Tak więc karta grafiki
    nie bierze koszmarnych ilości RAMek, o ile nie teksturuje, nie
    obrabia tej grafiki itd... A Ty raczej nie potrzebujesz karty
    grafiki do zaawansowanej obróbki grafiki, a jedynie do wyświetlania
    grafiki na monitorze. :)

    Jeśli potrafisz, zmniejsz przydzielona pamięć w BIOSie.
    Jeśli nie potrafisz, to być może karta grafiki ma swoja pamięć.
    Tak czy siak -- 1 GB RAMek powinien Ci wystarczyć.

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 19. Data: 2010-05-23 22:29:42
    Od: ref <p...@p...onet.pl>

    (...)
    > Międzyczas to coś innego -- polecam słownik. :)
    Przyganiał kocioł garnkowi.
    Tak, jakby w słowniku było "RAMki" na pamięci RAM czy "winzgroźny" lub
    "serwispak".

  • 20. Data: 2010-05-23 23:12:43
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "ref" htca91$gm7$...@n...onet.pl

    > Przyganiał kocioł garnkowi.
    > Tak, jakby w słowniku było "RAMki" na pamięci RAM czy "winzgroźny" lub "serwispak".

    No właśnie -- ja nie zajmuję już zajętych słów. :)
    Wymyślam neologizmy -- tak czynią dzieci i schizofrenicy
    oraz ci, którzy wierzą w swoją ,,siłę przebicia''. ;)
    (na przykład tak powstało słowo 'tlen')

    Słowo 'międzyczas' już istnieje (jak i określenie 'czas rzeczywisty')
    dlatego nie należy (nie wolno -- i nie szybko) używać tego słowa do
    oznaczania czegoś nowego. :) Sportowcy zarekwirowali sobie, na swoje
    potrzeby 'międzyczas' i reszta ludzkości nie powinna używać tego słowa
    niegodnie z wartością nadaną przez sportowców. Z liter w liczbie
    (26+9)*2 można układać mnóstwo wyrazów, po co więc zabierać wyrazy
    już istniejące do oznaczania czegoś, czego te wyrazy nie określają? :)

    Jeden człowiek siedzi na szynie kolejowej torów ,,relacji''
    Wiedeń-Petersburg, zaś inny mówi do niego -- posuń się, też chcę usiąść. ;)

    Słowa serwispak, RAMka czy WinZgroźny nie są zarezerwowane. :)
    A jeśli nawet są, to właśnie do oznaczania tego, co ja nimi oznaczam. :)

    --
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'