  • Data: 2017-07-05 18:23:48
    Temat: Re: Pytanie o uchwyt PCB
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2017-07-05 o 15:18, Marek S pisze:

> [...]
    > od kilku do 60mA. Wstrzeliłem się gdzieś w połowie, zasilanie poprzez
    > opornik.
    > Teraz test - urządzenie w ogóle nie działa. Okazuje się, że wyjścia 12V
    > lub 24V z jakich miały być urządzenia zasilane mają wydajność prądową
    > rzędu 20mA mimo iż zasilacze w tych urządzeniach są wielkie. W życiu bym
    > nie przypuszczał, że ktoś tak (buforowane) wyjścia ze sterownika wykona.
    > Skutek jeden: płytka do kibla. Musiałem dać źródło prądowe zamiast
    > opornika by oszczędzać na energii i być niezależnym od napięcia zasilania.

    Zasadniczo nie łączę moich urządzeń z innymi dlatego taki scenariusz nie
    przyszedł mi do głowy. Ale jak miałbym łączyć z czymś to wcześniej
    obadałbym jak to się zachowuje (jeśli interesujących mnie parametrów nie
    ma w dostępnej dokumentacji).
    Nie wypuściłbym wyjścia typu "kluczowane _moje_ napięcie zasilania" bez
    ogranicznika prądu aby jak ktoś przypadkiem mi zewrze to żeby
    bezpieczniki w zasilaczu mi nie padły. Aby nie dawać klucza po byku z
    radiatorem przy 24V to zapewne ograniczenie 20mA (0,48W w kluczu w
    przypadku zwarcia) jest jak najbardziej sensowne. Dlatego raczej właśnie
    ogranicznika bym się spodziewał niż silnego klucza. Co innego wyjście
    OC, gdy założeniem jest, że sterujemy czymś zasilanym z innego źródła i
    tylko masa jest wspólna. Ze spadkami napięcia na masie nie ma specjalnie
    problemu, bo jak sobie poczytałem w 2002 o EMC to obecnie wszystkie moje
    płytki mają w zasadzie całą jedną stronę przeznaczoną na GND.

    Według mnie to nie ograniczniki zmusiły Cię do zmiany płytki tylko
    kwestia 12/24V, a o tym chyba wiedziałeś przed projektem.
    Gdyby była tylko kwestia ograniczników to zmieniłbyś opornik dobierając
    pracę przy około 20mA/24V i 10mA/12V skoro ten element mógł pracować od
    kilku mA.

> [...]
    > stole urządzenie świetnie działa a w aucie w ogóle jakby było czymś
    > innym niż zaprojektowałem. Zupełnie inaczej reagowało na sygnały z
    > zewnątrz. Co się okazało: zasilane urządzenie miało duży prąd startowy
    > mimo braku pojemności. Załączanie powodowało trwający chyba 100us spadek
    > zasilania na ścieżce, co resetowało jakiś układ w jej pobliżu. Musiałem
    > przeprojektować płytkę aby czerpać źródło napięcia wyjściowego jeszcze
    > bliżej źródła zasilania. Pomogło. Gdybym najpierw przetestował w aucie
    > element wykonawczy bez lutowania znacznie większej części sterującej, to

    Jak zaczniesz zawsze takie rzeczy sprawdzać to się okaże, że projekty
    nie będą wymagały poprawek. Jak pracujesz z czymś co jest zamontowane w
    samochodach i nie za bardzo jest jak wziąć na biurko to jakiś przenośny
    oscyloskop wydaje się niezbędny. Zasilenie tego czegoś przez 1 om (lub
    mniej) i obejrzenie spadku napięcia na tym omie po włączeniu wydaje się
    pierwszym i niezbędnym testem jeśli dostarcza się temu czemuś zasilanie
    ze swojej płytki - trzeba przecież jakoś ustalić jaki dać ogranicznik :).
    Inna sprawa - skoro w samochodzie to przypuszczam, że kluczem
    wypuszczałeś 12V (wypuszczanie swojego VCC byłoby karygodne). Jakie tam
    musiało być tąpnięcie, że coś Ci się resetowało.
    Ścieżki na typowej dwustronnej PCB mają 18um grubości i podczas
    metalizacji grubieją do 35um. Czy na jednostronnej bez metalizacji nie
    mają przypadkiem standardowo 18um - nie wiem, nie chce mi się szukać.
    Jak się ma do czynienia z rozsądnymi prądami trzeba to brać pod uwagę.

> [...]
    > komplikować sobie życia, od razu poddałem projekt panelizacji
    > zakładając, że nie mogłem w tak prostym urządzeniu niczego zepsuć. A no
    > i zepsułem. W ustawieniach DRC spanelizowanego projektu zapomniałem o
    > ustawieniu Clearance dla Wire to Wire na taką samą wartość jak w
    > projekcie głównym. Logo naniesione na płytkę było napisem na poligonie.
    > Odstęp tego poligonu od jednej ścieżki wynosił chyba 3 milsy a w
    > oryginalnym projekcie: 10. Ścieżka się zlała z inną po wytrawieniu. Niby
    > uważnie przeglądałem płytkę ale widocznie za mało uważnie. Tymczasem już

    Nie zrozumiałem. Może dlatego, że nigdy nie robię paneli.
    Przecież ta ścieżka i ten poligon to chyba elementy jednej płytki. Skoro
    w projekcie głównym było dobrze ustawione clearance to jakim cudem było
    za blisko.

    > I jak teraz podchodzisz do tematu? :-)

    Jak podchodzę do tego co piszesz - napisałem wyżej,
    a jak do moich projektów to - niżej.
    Ja ich nie montuję. W większości przypadków od razu zamawiamy u
    producenta kontraktowego serię produkcyjną 50szt (10 lat temu się na to
    zdecydowaliśmy i się zdziwiliśmy, że wychodzi taniej niż jak sami
    montujemy). Kilka sztuk z tej serii (3..5) trafia do nas (do biura
    konstrukcyjnego) do napisania programu i uruchomienia, a pozostałe sobie
    czekają. Zdarzało się, że w tych już zmontowanych płytkach trzeba było
    zmienić jakiś R - np. obwody wejściowe scalaka RFID były przesterowywane
    albo LEDy za jasno świeciły. Ponieważ nie lubię takich akcji to od wtedy
    jak zaczynam stosować nowego LEDa to kupuję kilka szt i organoleptycznie
    ustalamy jakim prądem go potraktować aby już w pierwszym zamówieniu były
    dobre oporniki.
    P.G.