    From: Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Pytanie do elektryków - prąd i zabezpieczenia
    Date: Wed, 24 Jun 2009 14:29:37 -0700 (PDT)

    On Jun 24, 3:48 pm, "Fox" <p...@g...pl> wrote:

    > Ok, wiem, ale tak naprawdę silnikowy czym się różni od połączonego 3
    > fazowego instalacyjnego - pytam bo szczerze to nie wiem?

    0) Rozlacznik silnika musi moc odpiac silnie indukcyjne obciazenie
    przy niebagatelnym pradzie roboczym. Czytaj gaszenie luku jak stad do
    wczoraj.
    1) Czesc nadpradowa zabezpieczenia silnikowego ma odpowiednia
    charakterystyke, zeby nie wylatywala przy rozruchu, a wylatywala przy
    zwarciu, co przy silnikach indukcyjnych wcale sie tak bardzo jedno od
    drugiego nie rozni (silnik o ciezkim rozruchu 5kW moze przy starcie
    dupnac 50-80kVA czyli pod 100A z kazdej fazy i to jest normalne).
    2) poprawne zabezpieczenie silnikowe nie tylko pilnuje zwarcia, ale
    takze roznego obciazenia faz i w szczegolnosci - wypadniecia fazy.
    NIerownomierne obciazenie faz oznacza albo upieprzenie zera (przez co
    napiecia przestaja byc symetryczne) albo uszkodzenie silnika
    (uzwojenia przestaja byc symetryczne), oba przypadki nie gwarantuja
    poprawnej pracy niczego i powinny byc wylapane. Wypadniecie fazy,
    czyli przypadek, gdy silnik zasilany jest z dwoch faz, jest jeszcze
    krytyczniejszy, bo silnik kreci sie jak gdyby nigdy nic, ale zre
    wiecej pradu i grozi przegrzaniem.

    To tak w skrocie i po lebkach - nie zajmuje sie instalacjami, ale te
    powyzsze punkty trzeba brac pod uwage zabezpieczajac silnik i NIE robi
    sie tego na krzywy ryj automatami typu tablica rozdzielcza w domku
    jednorodzinnym, sa do tego specjalnie przeznaczone urzadzenia.

    Marek