  • 1. Data: 2009-06-23 16:30:05
    Temat: Pytanie do elektryków - prąd i zabezpieczenia
    Od: "Fox" <p...@g...pl>

    Próbuję pojąć zabezpieczenia 3 fazowe. Rozważam sobie teoretycznie silnik.
    Proszę mnie poprawić jesli się gdzieś mylę.

    Silnik o mocy znamionowej 5,5kW pobiera prąd ok 11A. Bierze się to stąd że
    dzielimy 5500 W / 400 V = 13,75 mnozymy przez cosfi (0,8) = 11A
    W zwiazu z tym podlaczac go można teoretycznie przewodem 4 x 1,5 mm2 bo
    przez każdy przewód popłynie nie więcej niż 11A / 3 = 3,6A.
    Ale w związku z prądami rozruchowymi podłączam go przewodem 4 x 2,5 mm2 (3
    fazy i ochronny).
    Przez żyłę 2,5mm2 możemy teoretycznie puścić prąd do 16A więc przewodem 4 x
    2,5 mozna podłączyć nawet silnik o mocy 12 kW. Czy mam rację?
    Jaki prąd możemy puścić przewodem 5 x 6mm2 ?

    Inne pytanie to zabezpieczenie silnikowe. Do silnika 5,5kW teoretycznie
    zabezpieczenie 3 fazowe o prądzie 11A * 1,2 = 13 czyli np C16 będzie ok?
    W związku z tym pytanie moje dot. zabezpieczenia 3 polowego C16 czy przez
    każde z pól tego zabezpieczenia mogę puścić 16A czy tylko 16/3 czyli ok 5A ?

    PP.

  • 2. Data: 2009-06-23 16:54:47
    Temat: Re: Pytanie do elektryków - prąd i zabezpieczenia
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Fox,

    Tuesday, June 23, 2009, 6:30:05 PM, you wrote:

> [...]
    > Silnik o mocy znamionowej 5,5kW pobiera prąd ok 11A. Bierze się to stąd że
    > dzielimy 5500 W / 400 V = 13,75 mnozymy przez cosfi (0,8) = 11A

    Mnożymy?

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 3. Data: 2009-06-23 18:08:57
    Od: "Icek" <i...@d...pl>

    > Silnik o mocy znamionowej 5,5kW pobiera prąd ok 11A. Bierze się to stąd że
    > dzielimy 5500 W / 400 V = 13,75 mnozymy przez cosfi (0,8) = 11A

    wiesz po co jest wogole to dziadoskie cos fi ?? I wiesz po co to ktos
    instaluje w silnikach ? ;P

    Ze zrodla (z kontaktu zeby bylo latwiej) pobierasz moc pozorna. Sklada sie
    ona z mocy czynnej (to co naprawde zuzywasz i to co pokazuje zwyczajowo
    licznik) oraz mocy pozornej (ktora wraca do zrodla).

    Jezeli moc czynna urzadzenia wynosi 5500W a wspolczynnik cos fi (mam
    nadzieje, ze odczytales sobie z tego silnika a nie przyjales) wynosi 0.8 to
    oznacza, ze przewodem poplynie prad o natezeniu obliczony dla mocy 5500W/0.8

    Moc pobierana z gniazdka wyniesie 6875 VA

    Icek

  • 4. Data: 2009-06-23 18:41:42
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Fox" <p...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > Silnik o mocy znamionowej 5,5kW pobiera prąd ok 11A. Bierze się
    > to stąd że dzielimy 5500 W / 400 V = 13,75 mnozymy przez cosfi

    Z kazdej fazy bierze 5500/3 =1833 W, co przy 230V wymaga 8A, a
    jeszcze
    _dzielone_ przez cos fi daje 9.4A

    Natomiast jakbys patrzyl na cewki polaczone w trojkat, to owszem
    wtedy dzielimy przez 400V i 4.6A.
    A czemu 4.6 a nie 8 ? Ot, uroki dodawania pradow przesunietych w
    fazie w wezlach trojkata.

    > W zwiazu z tym podlaczac go można teoretycznie przewodem 4 x 1,5
    > mm2 bo przez każdy przewód popłynie nie więcej niż 11A / 3 =
    > 3,6A.

    Jak widac moglo byc przykro :-)

    > Inne pytanie to zabezpieczenie silnikowe. Do silnika 5,5kW
    > teoretycznie zabezpieczenie 3 fazowe o prądzie 11A * 1,2 = 13
    > czyli np C16 będzie ok?

    Pamietaj ze silniki przy rozruchu pobieraja sporo wiecej.
    Do silnikow wymyslono D, choc przewymiarowany C tez dobry.

    No i bezpiecznik sie dobiera do kabla - w razie zwarcia ma
    wyskoczyc szybko, a nie czekac minuty bo prad ograniczony
    rezystancja kabla.

    > W związku z tym pytanie moje dot. zabezpieczenia 3 polowego C16
    > czy przez każde z pól tego zabezpieczenia mogę puścić 16A czy
    > tylko 16/3 czyli ok 5A ?

    Zapewne jest to 16 na kazdej fazie.

    J.

  • 5. Data: 2009-06-23 20:27:09
    Od: PH <s...@w...pl>

    Fox pisze:
> [...]
    >
    > Silnik o mocy znamionowej 5,5kW pobiera prąd ok 11A. Bierze się to stąd
    > że dzielimy 5500 W / 400 V = 13,75 mnozymy przez cosfi (0,8) = 11A

    Ale czy aby? P=sqrt(3)U*I*eta*cosfi. Wyszło Ci ciekawie, bo tylko amper
    mniej niż mi zakładając z nieba 88% eta.

> [...]
    > W związku z tym pytanie moje dot. zabezpieczenia 3 polowego C16 czy
    > przez każde z pól tego zabezpieczenia mogę puścić 16A czy tylko 16/3

    Do silnika to stosuj zabezpieczenia silnikowe a nie instalacyjne. W
    tabelach doboru masz tam moc, napięcie silnika i wytrzymałość na prądy
    zwarciowe danego wyłącznika.

    --
    PH

  • 6. Data: 2009-06-23 20:32:06
    Od: "Fox" <p...@g...pl>

    > Z kazdej fazy bierze 5500/3 =1833 W, co przy 230V wymaga 8A, a jeszcze
    > _dzielone_ przez cos fi daje 9.4A

    Ok, wiec czemu prąd znamionowy silnika 5,5kW podają w katalogach 11,3A?
    Skoro kazda z faz popłynie ok 9,4 A.
    I jak dobrać zabezpieczenie, C16 ?

  • 7. Data: 2009-06-24 08:48:53
    Od: Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl>

    On Jun 23, 10:32 pm, "Fox" <p...@g...pl> wrote:

    > Ok, wiec czemu prąd znamionowy silnika  5,5kW podają w katalogach 11,3A?

    bo dla danego silnika cos fi = 0.7?

    > Skoro kazda z faz popłynie ok 9,4 A.
    > I jak dobrać zabezpieczenie,  C16 ?

    Dac zabezpieczenie silnikowe a nie instalacyjne.

    Marek

  • 8. Data: 2009-06-24 13:48:21
    Od: "Fox" <p...@g...pl>

    >Dac zabezpieczenie silnikowe a nie instalacyjne.

    Ok, wiem, ale tak naprawdę silnikowy czym się różni od połączonego 3
    fazowego instalacyjnego - pytam bo szczerze to nie wiem?

  • 9. Data: 2009-06-24 15:14:38
    Od: "entroper" <e...@C...spamerom.p0czta.on3t.pll>

    > Ok, wiem, ale tak naprawdę silnikowy czym się różni od połączonego 3
    > fazowego instalacyjnego - pytam bo szczerze to nie wiem?

    Dla Twoich celów wystarczy uświadomienie sobie, że się różni na tyle, że
    nie jest zastępowalny.

    e.

  • 10. Data: 2009-06-24 15:44:06
    Od: DJ <j...@p...onet.pl>

    On 2009-06-24 17:14:38 +0200, "entroper"
    <e...@C...spamerom.p0czta.on3t.pll> said:

    > Użytkownik "Fox" <p...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Dla Twoich celów wystarczy uświadomienie sobie, że się różni na tyle, że
    > nie jest zastępowalny.

    Ależ mógłbyś podzielić się wiedzą jaką posiadasz, a nie "bo tak i już".

    --
    DJ