  • 1. Data: 2010-05-03 12:36:57
    Temat: Przyciski w obudowie kompa - czy jest jakiś standard?
    Od: Konop <k...@g...pl>

    Witam!!

    Chciałbym zapytać, czy połączenie *elektryczne* (nie chodzi mi o
    rozkład pinów ;)) przycisków i diod LED w płytach ATX (zwłaszcza
    starszych) jest jakoś ustandaryzowane? Chciałbym zrobić coś, co symuluje
    wciskanie przycisku POWER albo RESET. Chodzi mi o to, czy na przykład
    przyciski te _zawsze_ zwierają do masy, do plusa albo coś? Czy co płyta
    to inaczej? Jak tak, to można na wyjściu dać "gołe" tranzystory.
    Przyciski najlepiej zastępować przekaźnikami miniaturowymi, ale to
    trochę przerost formy nad treścią. Czy można dać tam klucze analogowe
    (urządzenie będzie zasilane z 5V Stand-By komputera).
    A jak jest z diodami LED? Czy tu jest jakiś standard, czy znów kompletny
    brak standardu??

    Konop

  • 2. Data: 2010-05-03 13:56:00
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Konop napisał:

> [...]
    > to inaczej? Jak tak, to można na wyjściu dać "gołe" tranzystory.
    > Przyciski najlepiej zastępować przekaźnikami miniaturowymi, ale to

    Transoptor też będzie przerostem formy nad treścią? Powinien wystarczyć
    w każdej, nawet nieprzewidzianej sytuacji.

    > Czy można dać tam klucze analogowe (urządzenie będzie zasilane z 5V
    > Stand-By komputera).

    Zwykły tranzystor wystarczy, przynajmniej w znanych mi przypadkach.

    > A jak jest z diodami LED? Czy tu jest jakiś standard, czy znów kompletny
    > brak standardu??

    A czego interesującego można się z tych diod dowiedzieć? Tu jest podobnie
    -- transoptor jako overkill, albo zwykła detekcja poziomu napięcia.

    --
    Jarek

  • 3. Data: 2010-05-03 15:12:14
    Od: Konop <k...@g...pl>

    > Transoptor też będzie przerostem formy nad treścią? Powinien wystarczyć
    > w każdej, nawet nieprzewidzianej sytuacji.

    Może trochę mniej ;)... ale też - będzie duży lub drogi lub będzie brał
    spory prąd (co w sumie nie jest problemem ;P)... Czy takim transoptorom
    jest obojętna polaryzacja na wyjściu czy nie? W sumie tranzystory mogą
    pracować inwersyjnie, ale wiadomo, parametry wtedy mają gorsze... Nie
    mam pojęcia, jak jest z transoptorami ;)...

    > Zwykły tranzystor wystarczy, przynajmniej w znanych mi przypadkach.

    Rozumiem, że NPN zwierający do masy, tak? Wiele znasz takich przypadków?

    > A czego interesującego można się z tych diod dowiedzieć? Tu jest podobnie
    > -- transoptor jako overkill, albo zwykła detekcja poziomu napięcia.

    Niczego ;).. a tak na serio - mój komp po przejściu w stan wstrzymania
    mruga tą diodą ;)... Ale to pytanie o diody było dodatkowe, na zasadzie
    "przy okazji" :)... Choć wykrywać pojawienie się zasilania też muszę...
    i pytanie - czy na diodzie LED pojawi się +5V na anodzie, czy masa na
    katodzie? :)... Jasne, jest 100 innych sposobów jak wykryć obecność
    zasilania, dlatego tak jak mówię - to nie jest najistotniejsze pytanie ;)...

    Konop

  • 4. Data: 2010-05-03 15:46:56
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 3 May 2010 13:56:00 +0000 (UTC), Jarosław Sokołowski wrote:

    >Transoptor też będzie przerostem formy nad treścią? Powinien wystarczyć
    >w każdej, nawet nieprzewidzianej sytuacji.

    Transoptor z uwagi na izolacje to bardzo dobry pomysl, ale wez pod
    uwage ze na wyjsciu ma tranzystor czy nawet Darlingtona i tez trzeba
    odpowiednio + i - podlaczyc, plyta musi spadek napiecia akceptowac, i
    prad odpowiedni wymagac ..

    >A czego interesującego można się z tych diod dowiedzieć? Tu jest podobnie
    >-- transoptor jako overkill, albo zwykła detekcja poziomu napięcia.

    Ale diody mozna tradycyjnie do +5V, albo do masy ..

    J.

  • 5. Data: 2010-05-03 16:26:38
    Temat: Re: Przyciski w obudowie kompa - czy jest jakiœ standard?
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

> [...]
    > uwage ze na wyjsciu ma tranzystor czy nawet Darlingtona i tez trzeba
    > odpowiednio + i - podlaczyc, plyta musi spadek napiecia akceptowac,

    Ważne, że jak się odwrotnie podłączy, to się nic nie zepsuje. Najwyżej
    nie zadziała. I tak przecież ktoś po podłączeniu tego diwajsu do komputera
    będzie sprawdzał czy działa.

    > Ale diody mozna tradycyjnie do +5V, albo do masy ..

    Tutaj transoptor również rozwiąże problemy z mało tradycyjnymi Chińczykami
    (ci tradycyjni, to na Tajwanie, choc nie wiem czy w przypadku podłączania
    diod też można trzymać się tej reguły).

    --
    Jarek

  • 6. Data: 2010-05-03 16:27:33
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Konop napisał:

> [...]
    > pracować inwersyjnie, ale wiadomo, parametry wtedy mają gorsze... Nie
    > mam pojęcia, jak jest z transoptorami ;)...

    Trzeba założyć, że to wiszący tranzystor z wyprowadzonym kolektorem
    i emiterem. Zadziała po podłączeniu kabelka w jedną albo drugą stronę.

    > Rozumiem, że NPN zwierający do masy, tak?

    Tak.

    > Wiele znasz takich przypadków?

    Zdarzyło mi się resetować płytę tranzystorem. W opisach płyt też czasem
    widać, że jedna z końcówek, to masa. Można się domyślać, że to jest
    wejście jakiejś standardowej bramki, a te zmieniają stan po zwarciu
    z masą.

> [...]
    > "przy okazji" :)... Choć wykrywać pojawienie się zasilania też muszę...
    > i pytanie - czy na diodzie LED pojawi się +5V na anodzie, czy masa na

    Ja bym się spodziewał zwierania do masy przez jakiś tranzystor na płycie.

    --
    Jarek

  • 7. Data: 2010-05-04 00:26:45
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Konop" <k...@g...pl> wrote in message
> [...]
    > 5V Stand-By komputera).
    > A jak jest z diodami LED? Czy tu jest jakiś standard, czy znów kompletny

    Co fajnego robisz? Podziel się z nami...

  • 8. Data: 2010-05-04 01:25:14
    Od: Konop <k...@g...pl>

    > Co fajnego robisz? Podziel się z nami...

    Nic fajnego ;)... prosty "włączacz" ;)... trafiła mi się płyta główna,
    która nie posiada opcji "WakeUp after PowerFail" czy czymś takim ;)... a
    bardzo by się przydała ;)... więc pomyślałem, że dorobię do tego parę
    bajerów przy okazji - włączanie po kilku minutach od powrotu zasilania,
    możliwość włączenia przyciskiem, zabezpieczenie przed omyłkowym resetem
    itp itd ;)... jakiś AVRek o 6 lub 8 nogach i tyle ;)... tylko to ma być
    mały układzik, a jak dorzucę do niego jakieś przekaźniki czy coś, to już
    nie będzie ;)... wiem - są małe przekaźniki itp, ale jeśli nie ma ich
    lokalnie, to cena przesyłki zabija ;)...
    W sumie mógłbym zrobić to pod konkretną płytę, ale skoro ma to pewne
    dodatkowe funkcje (choćby np. opóźnienie) - niech będzie uniwersalne :)...

    Konop

  • 9. Data: 2010-05-04 15:21:23
    Od: Marek Wodzinski <m...@O...mamy.to>

    Konop wrote:

> [...]
    > W sumie mógłbym zrobić to pod konkretną płytę, ale skoro ma to pewne
    > dodatkowe funkcje (choćby np. opóźnienie) - niech będzie uniwersalne :)...

    Jeżeli jednak zdecydujesz się na sposób z tranzystorem w OC, to wtedy
    wystarczy sam AVR:-) Robiłem tak (1=hiZ, 0=0 - czyli machasz pinem przez
    wpisanie na stale 0 i zmianę kierunku portu) i przy paru egzemplarzach i
    płytach działało bez zarzutu.

    pozdrawiam

    majek
    Jean-Baptiste Emmanuel Zorg

  • 10. Data: 2010-05-04 16:27:45
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    Konop wrote:

    > trafiĹ?a mi siÄ? pĹ?yta
    > gĹ?Ăłwna, ktĂłra nie posiada opcji "WakeUp after PowerFail"

    Przekaźnik na 12 albo 5V (jaki masz) podłączasz do zasilacza kompa, a
    styki normalnie zwarte do przycisku "Power ON". Już nie będzie się obijał ;)

    Mirek.