  • 11. Data: 2009-05-07 09:58:49
    Temat: Re: Przewaga technologiczna kamer nad aparatami cyfrowymi w rejestracji zdjęć
    Od: "Sławek Drogosz" <s...@p...onet.pl>

    > Sam pryzmat nie zapewni rozlozenia obrazu na RGB - masz tam
    > filtry dichroiczne, ktore tez w jakims stopniu oslabia swiatlo.

    Filtry dichroiczne - są filtrami interferencyjnymi pozwalającymi uzyskać
    światło określonej barwy. Przepuszczają lub odbijają poszczególne pasma
    barwne światła widzialnego. Cechuje je wysoka efektywność energetyczna,
    odporność mechaniczna, termiczna i chemiczna oraz stabilność charakterystyki
    spektralnej.

    Poziom przepuszczalności pasma barwnego światła widzialnego takich filtrów -
    jest na poziomie 90% !!!!
    Uważam więc - że, osłabienie przepuszczanego światła jest tutaj na znikomym
    poziomie :-) .

  • 12. Data: 2009-05-07 10:00:52
    Temat: Re: Przewaga technologiczna kamer nad aparatami cyfrowymi w rejestracji zdjeae
    Od: Jan Rudziński <j...@a...net>

    Cześć wszystkim

    Grzegorz Maj napisał(a):

    > Bzdura. Na tych trzech matrycach (w kamerze) rowniez umieszczone sa
    > filtry.

    Można użyć zwierciadeł dichroicznych, które nie "marnują" fotonów. Tzn.
    są straty, ale teroretyczna sprawność może wynieść 100% a przy filtrach
    maksymalna teoretyczna sprawność to co najwyżej 33%.

    Poza tym, zeby podzielic swiatlo na trzy matryce trzeba uzyc

    Tak to sobie mniej więcej wyobrażam.

    --
    Pozdrowienia
    Janek (sygnaturka zastępcza)

  • 13. Data: 2009-05-07 10:02:06
    Od: "Jakub Jewuła" <b...@s...com.pl>

> [...]
    > filtrów - jest na poziomie 90% !!!!
    > Uważam więc - że, osłabienie przepuszczanego światła jest tutaj na

    Ja tez mam dostep do google ;)

  • 14. Data: 2009-05-07 10:15:08
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 7 May 2009, Jan Rudziński wrote:

    > Jeśli weźmierz sobie foton padający na klasyczną matrycę z filtrem bayera, ma
    > on 1/3 szansy, że trafi na krzem i zrobi swoje i 2/3 szansy, że utknie w
    > szkle filtru. W praktyce szanse na spożytkowanie fotonu są jeszcze mniejsze,
    > ale piszę o przypadku idealnym.
    > Przy rozwiązaniu z pryzmatem teoretycznie żaden foton się nie zmarnuje.

    Czekaj, czekaj, pryzmaty dichroiczne działają jak filtry półfalowe
    albo coś podobnego, czyli "odbijają" nieprzepuszczaną część widma?
    Bo opisujesz bezstratne wydzielenie części pasma - a do tego samo
    *rozdzielenie* światła to za mało.

    > Za to całość będzie duża i ciężka i pojawia się konieczność precyzyjnego
    > justowania trzech matryc.

    Mnie intryguje inna teza, postawiona raz i drugi przez uczestników
    grup, mianowicie iż w 3CCD, mimo braku migawki, jakoby nie
    występowało "smużenie" od przelewania się ładunku.
    Jakby ktoś miał pomysł na wyjaśnienie to poproszę.

    pzdr, Gotfryd

  • 15. Data: 2009-05-07 10:16:09
    Od: "Slawek Drogosz" <s...@p...onet.pl>

> [...]
    > mniejsza niz w bayerze, a na pozostale 2, cztery razy mniejsza. Chyba nie
    > wyobrazales sobie tego jako pryzmatu rozsczepiajacego swiatlo biale na

    Najpierw zorientuj sie w temacie - a pózniej pisz Swoje opinie :-).
    Zalózmy, ze masz racje - po co takie rozwiaznie ujrzaloby swiatlo dzienne w
    kamerach (twierdzisz, ze wypada gorzej od klasycznego rozwiazania).
    A teraz moje zdobyte informacje :
    W kamerach panasonic 3MOS uzyty zostal pryzmat dichroiczny. Taki pryzmat
    zawiera filtry dichroiczne, które sa filtrami interferencyjnymi
    pozwalajacymi uzyskac swiatlo okreslonej barwy. Przepuszczaja lub odbijaja
    poszczególne pasma barwne swiatla widzialnego. Cechuje je wysoka efektywnosc
    energetyczna, odpornosc mechaniczna, termiczna i chemiczna oraz stabilnosc
    charakterystyki spektralnej.
    Poziom przepuszczalnosci pasma barwnego swiatla widzialnego takich filtrów -
    jest na poziomie 90% !!!!
    Uwazam wiec - ze, oslabienie przepuszczanego swiatla jest tutaj na znikomym
    Co do budowy samych matryc (3 matryce dla skladowych R,G,B) - nie mam tuataj
    informacji - wiec sie nie wypowiadam.

  • 16. Data: 2009-05-07 10:19:49
    Od: Jan Rudziński <j...@a...net>

    Cześć wszystkim

    Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > Czekaj, czekaj, pryzmaty dichroiczne działają jak filtry półfalowe
    > albo coś podobnego, czyli "odbijają" nieprzepuszczaną część widma?

    Tak. Nie przyzmaty, tylko lustra.

    http://pl.wikipedia.org/wiki/Filtr_dichroiczny

  • 17. Data: 2009-05-07 10:21:24
    Od: "Sławek Drogosz" <s...@p...onet.pl>

> [...]
    > występowało "smużenie" od przelewania się ładunku.
    > Jakby ktoś miał pomysł na wyjaśnienie to poproszę.

    Zjawisko o którym piszesz - nazywane jest zjawiskiem blooming'u.
    Czytając ostatnio o zjawisku blooming'u - spotkałem się z dwoma metodami
    zapobiegania temu zjawisku (w aparatch i kamerach):
    1) W matryce są wbudowywane specjalne zabezpieczenia, mające powstrzymywać
    "przeciekanie" nadmiarowych ładunków. Mają one jednak zasadniczą wadę:
    zmniejszają efektywną powierzchnię fotocel sensora o jakieś 30%, co skutkuje
    spadkiem jej czułości, lub wzrostem szumów wskutek silniejszego wzmocnienia
    sygnału.
    2) Wykonanie szeregu krótkich, następujących bezpośrednio po sobie
    ekspozycji zamiast jednej długiej, i połączenie ich w jedno ujęcie. W ten
    prosty sposób, zmniejszając ilość światła rejestrowanego jednorazowo przez
    fotocele matrycy, unikamy ich przepełnienia.

    Pzdr,
    Sławek

  • 18. Data: 2009-05-07 10:24:22
    Od: "Sławek Drogosz" <s...@p...onet.pl>

    > Ja tez mam dostep do google ;)

    OK. :-) chciałem tylko zaznaczyć, że stopień osłabiania światła przez te
    filtry nie jest tu "poważnym" problemem.

    Pzdr,
    Sławek

  • 19. Data: 2009-05-07 10:25:14
    Od: John Smith <u...@e...net>

    Jan Rudziński napisał(a):
    > Cześć wszystkim

    > Tak. Nie przyzmaty, tylko lustra.
    >
    > http://pl.wikipedia.org/wiki/Filtr_dichroiczny

    W tym samym linku piszą jednak, że pryzmaty :-)

    "W urządzeniach rozszczepiających światło na poszczególne kolory widma
    (na przykład projektorach wideo albo kolorowych kamerach wideo) zamiast
    pojedynczych filtrów dichroicznych stosuje się pryzmaty dichroiczne,
    których zasada działania jest identyczna."

    --
    Mirek

  • 20. Data: 2009-05-07 11:34:41
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Jan Rudziński pisze:

    > Nie. Tradycyjna matryca o trzy razy większej powierzchni wymaga też trzy
    > razy większej powierzchni wlotowej, ze smutnymi konsekwencjami dla
    > ciężaru, ceny i GO.

    Zbyt duża głębia ostrości też może być wadą.