  • 21. Data: 2010-09-23 13:07:05
    Temat: Re: Przetwornica step-up 6V->35V 1.8A i regulacja prądu LED 50W
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    > Jak się uP w Lanosie zwiesi, to go watchdog "obudzi" zanim silnik
    > zgaśnie. W przetwornicy potrzebujesz kontroli prądu w locie -
    > opóźnienie nie powinno przekraczać kilkuset nanosekund.
    Wydaje mi się, że takiej przetwornicy nikt na uC nie będzie robił -
    trzeba wziąć pod uwagę zarówno szybkość ADC jak i możliwości
    komparatora, ale jak dadzą radę, to czemu nie?

    Robiłem (zaproponuj prostsze rozwiązania ;) :
    regulowany z uC stabilizator liniowy:
    - 1 kanał PWM
    - 1 kanał ADC
    - 1 nMOS
    - 1 rezystor + 2 kondensatory (1+0.1)uF + koralik ferytowy

    przetwornicę 9V->250V do zasilania nixie
    - 1 kanał PWM
    - 1 kanał ADC
    - 2 rezystory na dzielnik
    - 1 nMOS
    - 1 rezystor dla łagodniejszego otwierania MOSa
    - 1 dławik
    - 1 dioda
    - kondensator wejściowy,wyjściowy

    regulowany z uC sterownik dla 1W LED
    - j.w.
    - s/2 rezystory na dzielnik/1 rezystor pomiarowy/

    jak się zacznie rok akademicki - będę miał trochę czasu to planuję
    zrobienie przetwornicy/sterownika dla 3W LED na ATTINY10-TSHR

    > Powiedzmy, że w jednym cyklu możesz sobie pozwolić na brak pomiaru ale
    > już po zawieszeniu, przy push-pull, zostawienie otwartego jednego
    > klucza i czekanie na watchdoga, to pewny dym. Szczególnie przy
    > prądach, o jakich tu mowa.
    A jak bardzo trzeba skopać projekt, żeby ten uC się zawiesił? Przy lampie

    Michoo

  • 22. Data: 2010-09-23 13:22:45
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Michoo,

    Thursday, September 23, 2010, 3:07:05 PM, you wrote:

    > Wydaje mi się, że takiej przetwornicy nikt na uC nie będzie robił -
    > trzeba wziąć pod uwagę zarówno szybkość ADC jak i możliwości
    > komparatora, ale jak dadzą radę, to czemu nie?

    [...]

    > A jak bardzo trzeba skopać projekt, żeby ten uC się zawiesił? Przy lampie

    A to dużo trzeba, żeby zawisł? Jakaś cząstka elementarna przeleci
    przez strukturę i zmieni stan jednego bita i załatwione. Twierdzisz,
    że istnieją niezawieszalne procesory dostępne za złotówkę? To po co w
    nich watchdogi?

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 23. Data: 2010-09-23 13:39:05
    Od: Michoo <m...@v...pl>

> [...]
    > przez strukturę i zmieni stan jednego bita i załatwione. Twierdzisz,
    > że istnieją niezawieszalne procesory dostępne za złotówkę? To po co w
    Dzisiejszym uC jeżeli chodzi o rozmiar struktury cały czas bliżej do 386
    niż do C2Duo. Chodziła jakiś czas temu plotka, że NASA skupuje stary
    sprzęt właśnie dlatego, że jest on odporny na pojedyncze cząstki
    elementarne. ;)

    A co do watchdoga - chyba zazwyczaj jednak służy do rozwiązywania
    problemów z programistami i z komunikacją blokującą. Jakby cząstki
    elementarne były problemem to by pewnie pamięć w uC miała ECC.

    Michoo

  • 24. Data: 2010-09-23 15:39:07
    Od: "Desoft" <D...@i...pl>

> [...]
    > niż do C2Duo. Chodziła jakiś czas temu plotka, że NASA skupuje stary
    > sprzęt właśnie dlatego, że jest on odporny na pojedyncze cząstki

    Plotka. Miałem przypadek że coś podmieniło bajt w pliku. Komputer pomiędzy
    286 a 486 - nie pamiętam.
    Błąd programistyczny wykluczony.
    Oczywiście głowy nie daję że to cząstka elementarna, ale nie dało się tego
    wytłumaczyć w inny sposób. Spotkało mnie to raz, więc cząstki elementarne to
    nie problem.

    > A co do watchdoga - chyba zazwyczaj jednak służy do rozwiązywania
    > problemów z programistami i z komunikacją blokującą.

    Drugie prawo Weinberga: Gdyby budowlani budowali domy w taki sam sposób, w
    jaki programiści piszą programy, to jeden dzięcioł zniszczyłby całą
    cywilizację.

    --
    Desoft

  • 25. Data: 2010-09-23 18:00:02
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 23 Sep 2010 04:25:35 -0700 (PDT), Martin Lukasik wrote:
    >- czy jeśli jest większe napięcie na źródle to jest większa sprawność
    >przetwornicy (inaczej: czy jeśli różnica między Vout a Vin jest
    >mniejsza to sprawność przetwornicy jest [z założenia] większa?)

    Nie roznica - ale przy tych mocach im mniejsze napiecie tym wieksze
    prady. A prady przynosza straty.

    Drugi koniec tez jest i wysokie napiecie tez przynosi straty.

    >- czy akumulator o więszej pojemności można obciążyć bardziej niż ten
    >o większym napięciu, czy nie ma to znaczenia? (mowa o 6V/12Ah i 12V/
    >6Ah)

    W tym przypadku raczej bez znaczenia. Tzn owszem - jest korelacja
    pradu i pojemnosci - ale jak chcesz brac jedna moc to dla akumulatorow
    prawie bez znaczenia. Chyba ze ktos nie przewidzial i wewnetrzne
    polaczenia w tym 12Ah tak samo grube jak w tym 6Ah.

    Za to dalej dla tranzystorow juz niekoniecznie tak samo...

    >Wydaje mi się, że sugerowałeś też, że prąd rzedu kilku-kilkunastu
    >A to nie jest dobry pomysł. Tak się zastanawiam czy to rzeczywiście
    >tak bardzo dużo dla akumulatora?
    >Mój zasilacz APC ma baterię 12V/7Ah i jest niby 650VA. Zakładam, że
    >APC wie co nieco o zasilaniu, więc zakładam, że takie 50W na podobnym
    >akumulatorze raczej boleć go nie powinno. Ale może coś przegapiłem?

    Ale wiesz - 5W bolaloby go jeszcze mniej.

    J.

  • 26. Data: 2010-09-23 18:05:49
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 23 Sep 2010 05:39:03 -0700 (PDT), Martin Lukasik wrote:
    >Mam miernik natężenia światła, luksometr czy jakkolwiek, w...
    >telefonie. OK, może i jest to bardziej zabawka, ale wygląda na to, że
    >działa.

    wow - coz to za telefon ?
    Z ladowarka sloneczna ?

    >Władowałem pod wodę tego 50W w jednym kawałku i takiego z 15 LEDami
    >3W. Obydwa w reflektorze 90 stopni.

    Teoria mowi ze jesli dasz odpowiednie diody, np Cree, ktore maja tych
    80lm/W to ilosc swiatla z obu zestawow bedzie taka sama.
    Tylko ze chinskie noname trudno podejrzewac o sprawnosc z rekordowej
    polki.

    Moc swiatla mierzy sie w lumenach - przelicznik na luxy jest bardziej
    skomplikowany.

    J.

  • 27. Data: 2010-09-23 23:28:03
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 23.09.2010 17:39, Desoft pisze:

> [...]
    > Oczywiście głowy nie daję że to cząstka elementarna, ale nie dało się
    > tego wytłumaczyć w inny sposób. Spotkało mnie to raz, więc cząstki
    Do tej pory najdziwniejszy problem z komputerami jaki mi się przytrafił:

    Miałem ~8 lat temu coś takiego, że komputer po pewnym czasie się
    zwieszał. Ale zanim się zwieszał system to jeżeli wtedy pisałem w
    Borland C++ Builderze to kod się w pewnym momencie przestawał kompilować
    - pojawiały się błędy, których nie było w pliku. Raz jakimś cudem udało
    mi się zapisać zawartość okna edycyjnego bez wywalenia się bcb - okazało
    się, że wszystkie literki 'e' były zamienione na 'a'. Przyczyną okazało
    się złośliwe uszkodzenie na "górnej połowie" ramu. Złośliwe, bo wykrywał
    je jeden test w memtest86 i to dopiero za którymś przebiegiem - po jakiś
    2 godzinach pracy.

    > Drugie prawo Weinberga: Gdyby budowlani budowali domy w taki sam sposób,
    > w jaki programiści piszą programy, to jeden dzięcioł zniszczyłby całą
    > cywilizację.
    Zrobiłem sterownik do lampy na pilota - działa, odpukać, bezawaryjne już
    rok ;)

    Michoo

  • 28. Data: 2010-09-24 06:42:57
    Od: "Artur M. Piwko" <m...@b...pl>

    In the darkest hour on Fri, 24 Sep 2010 01:28:03 +0200,
    Michoo <m...@v...pl> screamed:
    > Do tej pory najdziwniejszy problem z komputerami jaki mi się przytrafił:

    [..]
> [...]
    > się złośliwe uszkodzenie na "górnej połowie" ramu. Złośliwe, bo wykrywał
    > je jeden test w memtest86 i to dopiero za którymś przebiegiem - po jakiś

    Właśnie dlatego pamięć powinno się testować tak przynajmniej 24h.

    --
    [ Artur M. Piwko : Pipen : AMP29-RIPE : RLU:100918 : From == Trap! : SIG:232B ]
    [ 08:42:08 user up 12570 days, 20:37, 1 user, load average: 0.43, 0.28, 0.22 ]

    Money is just the poor man's credit card. -- Marshall McLuhan

  • 29. Data: 2010-09-24 08:15:13
    Od: shg <s...@g...com>

    On 24 Wrz, 08:42, "Artur M. Piwko" <m...@b...pl>
    wrote:

    > Właśnie dlatego pamięć powinno się testować tak przynajmniej 24h.

    Miałem kiedyś okazję natknąć się na błąd pamięci, którego nie wykrywał
    memtest, błąd powodowany był przez gcc i absolutnie nic innego w
    żadnych okolicznościach, znalazł się nawet na liście bugów.

    Zaś co do niezawodności starego sprzętu, to liczy się przede wszystkim
    rozmiar, a nie możliwości, mikrokontrolery obecnie produkuje się w
    procesie ~90 nm, stare CPU były "większe" (np. taki 386; >1 um).
    Prawdopodobieństwo przełączenia jakiegoś tranzystora przez pojedynczą
    cząstkę jest mniejsze, gdy jego struktura jest większa.

  • 30. Data: 2010-09-24 09:27:41
    Od: Martin Lukasik <m...@m...pl>

    On 23 Wrz, 16:39, "Desoft" <D...@i...pl> wrote:

> [...]
    > wytłumaczyć w inny sposób. Spotkało mnie to raz, więc cząstki elementarne to

    Każdy dysk ma jakiś tam BER (Bit Error Rate). Teraz błąd zapisu na
    dysku pewnie praktycznie się nie zdarza, ale dawniej, gdy mój dysk
    miał 5.25", zajmował na wysokość dwie kieszenie 5.25" i miał całe 25MB
    pojemności, to była inna bajka... :-)

    Robi się tu straszny OT...

    Marcin