  • 61. Data: 2010-09-09 10:28:50
    Temat: Re: Przesiadka z Pentaxa na Nikona - jest sens?
    Od: "slawmir" <s...@w...pl>

    To dobre podejście - na papierze K-r poprawia większość niedociągnięć K-x -
    a matryca ta sama - więc szumowo będzie - miodzio.
    Co do AF - 9 z 11 czujników krzyżowych i nowszy system AF niż w K-7 -
    zapowiada się obiecująco - może dorówna konkurencji: Canon i Nikon.

    Pzdr, Sławek

  • 62. Data: 2010-09-09 10:48:54
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "Tomasz Worek" <t...@g...com> napisał:

    >[...]
    >Dla mnie pojemność bufora i szybkostrzelność nie jest problemem (coś w
    >rodzaju D5000 lub K-x pod tym względem jest wystarczające - ok. 4 kl/s
    >i 11 rawów w serii jest ok). Wielkim problemem jest za to
    >nieprzewidywalność AF w Pentaxie - bardzo często chybia mimo, że
    >aparat potwierdza ostrość. Problem chyba nie leży po stronie fotografa
    >- ze starszym modelem (Pentax K-m) mam lepsze efekty ale tutaj
    >szybkostrzelność jest już za mała (max. 4 RAWy a bufor nawet przy
    >bardzo szybkiej karcie opróżnia się raczej powoooooooooooooooli).
> [...]

    A jak masz ustawiony tryb AF w menu? Bo z tego co pamietam KX oprócz
    typowych ustawień 'single' i 'continuous' ma jeszcze możliwość ustawienia
    trybu 'auto' w którym aparat po wykryciu ruchomego motywu sam przestawia
    tryb AF na ciągły. Może właśnie to pzrestawianie powoduje problem i jego
    wyłączenie spowoduje, że działanie AF się poprawi? O ile wiem, KX ma
    skuteczniejszy AF niż KM. Spróbuj poeksperymentować z ustawieniami AF -
    oprócz wyłączenia automatyki wyboru trybu wybierz tez na stałe jeden czujnik
    (automatyczny wybór czujnika może spowalniac pracę AF, może też nie zawsze
    wybierać czujnik włąściwy) i może się okazać, że skuteczność AF się poprawi.
    Pamietaj też, że skrajne czujiki AF nie są w KX czujnikami krzyzowymi - może
    się okazać, ze działaja gorzej od środkowych - ale za to nie byłbym
    zdziwiony, gdyby przy kiepskim świetle i właściwym dla nich kierunku
    kontrastowych linii na motywie (reaguja chyba tylko na linie o orientacji
    zbliżonej do poziomej) działały nieco szybciej.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 63. Data: 2010-09-09 10:55:33
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    Użytkownik "Grzegorz Krukowski" <r...@o...pl> napisał:

    >[...]
    > Rok temu byłem na pokazie lotniczym w Kjeller, tam były pokazywane
    > takie stare samolociki, jakaś Dakota DC-10 (?), i któreśtam F. Ostrość
    > z K100 + kita okazała się wystarczająca (choć głowy sobie nie dam w
    > tym momenicie uciąć, że AF był wyłączony a robiłem pstryk gdy apartat
    > zapikał po ręcznym ustawieniu ostrości). Za to niedawno wróciłem z
    > Karkonoszy, gdzie AF był w trybie ciągłym + włączone były serie zdjęć.
    > Efekt - czegoś tak nieostrego jeszcze nie widziałem. A fotografowałem
> [...]

    Problem może by spowodowany tym, że w trybie ciągłym aparat nie blokuje
    możliwości wykonania zdjecia mimo braku potwierdzenia ostrości pzrez AF.
    Jeśli więc naciśniesz spust aparatu zanim aparat zdąży ustawić ostrość - w
    trybie AF pojedyńczego aparat nie zrobi zdjęcia, w trybie AF ciągłego -
    zrobi zdjęcie nieostre.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 64. Data: 2010-09-09 11:04:26
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "Jakub Witkowski" <j...@d...z.sygnatury> napisał:

    > A tu bym się zastanawiał. Bo grubsze czy cieńsze lustro, duszki będą
    > równi intensywne. Tylko w przypadku grubszej będą bardziej oddalone
    > od źródła. Czy to tak źle? hmmm, pewnie zależy.

    W/g mnie źle. Przy małym oddaleniu 'duszki' maja szansę zmieścic się w
    krążku rozmycia, przy większym - będą widoczne jako dodatkowe kontury. Poza
    tym gruba płytka szkła między obiektywem a matrycą może mieć też w inny
    sposób negatywnie wpływać na ostrość obrazu - choćby w wyniku tego, że
    wiązka światła ulega przy przejściu przez ukośnie ułożoną płytkę
    przesunięciu zależnemu od współczynnika załamania śwaitła w płytce - a ten
    współczynnik zależy od długości fali.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 65. Data: 2010-09-09 11:06:01
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    > Natomiast argumentem za cieńszą szybką pewnie będzie specyficzna aberracja
    > chromatyczna. Obrazy w różnych długościach fal wypadną mniej przesunięte.

    Przed chwilą właśnie o tym napisałem - odpowiadałem na Twój poprzedni list
    jeszcze przed przeczytaniem tego:-)

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 66. Data: 2010-09-09 11:07:31
    Od: Tomasz Worek <t...@g...com>

    On 9 Wrz, 12:48, "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl> wrote:

> [...]
    > kontrastowych linii na motywie (reaguja chyba tylko na linie o orientacji
    > zbliżonej do poziomej) działały nieco szybciej.

    He, he... już to wszystko zrobiłem:
    1. Używam tylko centralnego punktu AF.
    2. Tryb Tv (czasy w zależności od samolotów od 1/2000 do 1/125)
    3. Autofocus ustawiony na AF-C
    4. Tryb zdjęć seryjnych "high".
    5. Karta Sandkisk Extreme III class 10
    6. Wszystkie korekcje dystorsji i inne bzdury powyłączane w menu.
    7. Przy panoramowaniu instrukcja radzi chyba wyłączyć SR, co zrobiłem.
    Z ciekawości w pewnym momencie włączyłem z powrotem by zobaczyć co się
    stanie i nie zauważyłem żadnej zmiany.

    Jeszcze jedno przychodzi mi do głowy: może po prostu z puszką jest coś
    nie tak? Spróbuję w weekend zrobić jakieś "testy" może.

    Pozdrawiam, Tomasz

  • 67. Data: 2010-09-09 11:09:29
    Od: de Fresz <d...@N...pl>

    On 2010-09-09 12:28:50 +0200, "slawmir" <s...@w...pl> said:

    > Co do AF - 9 z 11 czujników krzyżowych i nowszy system AF niż w K-7 -
    > zapowiada się obiecująco - może dorówna konkurencji: Canon i Nikon.

    Dorównać na pewno dorówna, pytanie modelom sprzed ilu lat? ;-)))

    de Fresz

  • 68. Data: 2010-09-09 11:14:09
    Od: de Fresz <d...@N...pl>

    On 2010-09-09 12:55:33 +0200, "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl> said:

> [...]
    > AF. Jeśli więc naciśniesz spust aparatu zanim aparat zdąży ustawić
    > ostrość - w trybie AF pojedyńczego aparat nie zrobi zdjęcia, w trybie

    Za to przy szybko ruszających się obiektach od momentu potwierdzenia
    ostrości do kłapnięcia migawki cel zdjęcia może już opuścić plan
    ostrości. No i to potwierdzenie ostrości w AFS też nie zawsze jest w
    punkt.

    de Fresz

  • 69. Data: 2010-09-09 11:24:42
    Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>

    On Thu, 9 Sep 2010 12:55:33 +0200, "Marek Wyszomirski"
    <w...@t...net.pl> wrote:

> [...]
    >trybie AF pojedyńczego aparat nie zrobi zdjęcia, w trybie AF ciągłego -
    Dzieje się tak jak piszesz. Tylko przed tym ,,eksperymentem''
    zakładałem, że AF zdąży przed trzecim lub czwartym zdjęciem w serii a
    nie zdążał. Lepszy efekt miałem gdy AF był wyłączony a ja polegałem na
    tylko na sygnalizacji wejścia w obszar ostrości.
    --
    Kiedyś publikacja zdjęć w internecie wymagała odwagi...
    dziś wystarczy aparat cyfrowy ;) (c)Billy the Fish

  • 70. Data: 2010-09-09 11:46:22
    Od: d...@z...pl (Dariusz W.)

    Witam !

    >Jeszcze jedno przychodzi mi do glowy: moze po prostu z puszka jest cos
    >nie tak? Spróbuje w weekend zrobic jakies "testy" moze.

    Trzeba sprawdzic Back Focus i Front Focus.
    Byc moze na tym tele ktorym fotografujesz masz pewne rozjazdy.

    W SIGMMACH i TAMRONACH to bardzo czeste zjawisko a fajnie
    jak mozesz sam sobie w puszczce zniwelowac te rozjazdy.

    Znajomy co ma Nikona D300 ma ten rozjazd na kazdym Tamronie
    tylko ma jeden problem... Puszka nieprawidlowo rozpoznaje
    inne szkla poza Nikkorem.
    Czyli jak ma wpiety Tamron jest OK... Odepnie i podepnie Nikkora
    jest ok i znowu wepnie Tamrona i juz D300 nie wie, ze to
    Ten sam tamron co przed chwila korygowal w ustawieniach puszki.
    Po prostu recznie musi wybrac w aparacie tego Tamrona w ustawionych
    parametrach korekcji.

    Dariusz W.

    Zamien w e-mail x na kropke